Traag opwarmen van de ruimte

Opties
k3vout
k3vout
december 2023 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Het valt me op dat de kamer heel veel tijd nodig heeft om op temperatuur te komen. Uiteindelijk heeft de kamer wel de juiste temperatuur, maar het duurt echt wel lang.

Als ik als voorbeeld ik 22 graden wil in de badkamer om 16u, duurt het toch zeker een uur om van 18 graden tot 22 graden te komen. Misschien is dit op een bepaalde manier ecologischer, maar dat vind ik niet meteen ergens terug.

De optie "vroege start" lijkt wel te werken bij mij, in tegenstelling tot bij anderen op dit forum. Alleen begint hij soms absurd vroeg te warmen. Wanneer ik om 16u 22 graden wil (op dat moment is het 14 graden), begint hij al 13u te warmen (14 graden). Dat is dus 3u op voorhand.

Als dat op een ecologisch is, heb ik daar geen problemen mee. Maar de functie geolocatie heeft dan ook weinig zin.

Als dit een foutief gedrag is, waar/hoe zou ik dit kunnen aanpassen?

Mijn CV is een Bulex thermomaster F25E. Ik installeerde 1 Tado thermostaat, met 7 Tado thermostatische kranen. 1 radiator werkt voorlopig als bypass.

Antwoorden

  • k3vout
    Opties

    Ondertussen contact gehad met een Tado medewerker.

    De instelling "vroege start" zorgt blijkbaar niet alleen voor de gevraagde temperatuur op een bepaald tijdstip, maar doet dat vrij traag.

    Wanneer je op een meteen je temperatuur hoger zet, dan zou dat sneller moeten werken.

    Het is dus kwestie van kiezen: vroege start gebruiken, of je tijdsschema vroeger instellen.

    Nu vraag ik me af wat het zuinigste zou zijn. Iemand die daar een antwoord kan op geven?

  • Riny
    Opties

    Ik denk dat geleidelijk opwarmen goedkoper is.

    Simpel, vergelijk het met een auto. Rustig rijden is zuiniger, dat is wel bekend. Dus met 100 op de snelweg is zuiniger dan met 130 km rijden. Met 130 ben je er wel sneller.

    Hetzelfde geldt denk ik ook voor de verwarming. Vroege start betekend langzaam opwarmen, maar uiteindelijk met minder gasverbruik.

    Dat is mijn gedachte.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Langzaam opwarmen geeft een hoger rendement en dus minder verbruik. Maar of vroege start zuiniger is dat is moeilijk te zeggen, je bent op "onnodige tijden" aan het verwarmen en dat kost ook weer meer.

    Dat is net zo iets als mensen die claimen dat als ze de hele nacht de verwarming aan laten dat zuiniger is dan wanneer ze het huis in de nacht laten afkoelen en dan s'ochtends weer opwarmen. Volgens de wetten van de thermodynamica klopt daar niks van. Maar toch beweert men dit soms.

  • Riny
    Opties

    Je zegt dat het onnodig is om op die momenten te stoken, bij vroege start. Juist om wel rustig aan de ruimte te verwarmen is het dus wel nodig om eerder te beginnen.

    Nachtverlaging zie ik wel als nuttig. Dat zou ik altijd doen. De hele nacht blijven stoken is inderdaad zonde. Daar heb je helemaal gelijk in.

    Ik zou iedereen dan ook willen adviseren om een het gasverbruik per uur in de gaten te houden, bijvoorbeeld met de dongel van Homewizard. Dan kun je uittesten wat voor jou het beste uit pakt.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja je moet eerder beginnen maar als je zelf programmeert dat je verwarming wat eerder aan gaat dan dat je het op temperatuur wilt hebben dan weet je precies hoe lang hij extra stookt, terwijl als je hem op het moment instelt dat je het op temperatuur wilt hebben en dan "vroege start" aanzet dan heb je geen idee hoe laat hij begint.

    Verschillende mensen rapporteren dat de installatie al heel vroeg aan gaat. Dat kan dan extra gas kosten.

    Langzaam opwarmen is op zich zuiniger dan keihard stoken, maar gedurende de tijd dat je langzaam verwarmt "lekt" er ook weer warmte onnodig naar buiten! Als hij heel erg vroeg begint (ik hoor mensen soms zeggen dat ie om 5 uur begint) kost dat allemaal weer gas. Hoe het uitpakt hangt van heel veel dingen af, bijvoorbeeld hoe goed je huis geisoleerd is, hoe je verwarmt (vloer verwarming of radiatoren), hoe het vermogen van je ketel is tov de benodigde warmte, hoe slim je ketel zelf is, enz enz.