Twijfel over aankoop Tado Systeem

Opties

Hallo

Wij leven in een appartement van 3 kamers, goed geïsoleerd. Verwarmen en warm water gaat via gas-ketel met boiler. Ketel is een Junkers Cerapur Top 28-3, aangestuurd door een Junkers FR-110 thermostaat. Helaas geen zonnepanelen of warmteboiler.

Kamers worden als volgt aangestuurd:

Leefruimte/keuken:

3 radiatoren, met thermostaten (staat op max want junkers FR-110 staat in dezelfde ruimte)

Kamer 1: Masterbedroom met 1 radiator thermostaat staat op 3

Kamer 2: Dochter 15, thermostaat op 3

Kamer 3: Zoon 18, op kot dus enkel in WE thuis, thermostaat op 3

Badkamer: Thermostaat op 5


Verwarming wordt dus centraal aangestuurd door de FR-110, die staat op van 7uur tot 8 uur en van 16 tot 22, behalve in WE ( ook oeverdag) en Woensdag (ook namiddag).

De ketel is modulerend, volgens OpenTherm protocol.

Indien ik een Tado-systeem aanschaf ?

Voor de badkamer en slaapkamers lijkt het me zinvol om een paar slimme thermostaten te gebruiken. Voor de leefruimte zou de Centrale thermostaat van Tado volstaan volgens mij, die stuurt de ruimte aan, de thermostaten op de 3 radiatoren laat ik gewoon op 5 staan.

Dus ik heb nood aan 1 centrale tado unit bekabeld en 4 slimme radiator koppen.


Klopt dit of maak ik ergens een grote denk fout


Thanks

Samuel


PS Kan ik veel extra winst verwachten of heb ik mijn zaakjes al op orde (of misschien helemaal niet)

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties
    Ja traditionele denkfout: op de radiatoren in leefruimte/keuken moet je ook tado knoppen plaatsen. Zo niet dan wordt het daar warm terwijl het niet hoeft op het moment dat een andere kamer warmte nodig heeft.
  • Hallo

    OK begrijp ik niet zo goed zal de centrale thermostaat dat niet afregelen dan? Staat toch in dezelfde ruimte, gaat om een oppervlakte van 50 m2.

    Bij mijn huidige set-up heb ik ook nooit goed begrepen waarom we op die radiatoren 3 thermostatische kranen hebben.

    Samuel
  • Andreplusplus
    Opties
    Als er warm water circuleert, omdat in de badkamer bijv warmte nodig is, zal dat water overal komen waar de kranen openstaan.
    Dus moet je dan in de overige ruimten automatische kranen hebben die dan dicht gaan. Ook in de kamer met de thermostaat, want die kan geen kranen sluiten.