Waar By-pass bij vloerverwarming + radiatoren met Tado

Opties

Heb in mijn huis vloerverwarming met 3 zones (5 groepen) welke aangestuurd wordt door 3 bedrade Tado thermostaten. En over 1e en 2e verdieping 6 radiatoren welke ieder een Tado radiatorknop hebben, waarvan 1 onbevestigd waardoor de radiator altijd open staat (vanwege ontbreken van by-pass). Sinds kort heb ik ook een hybride warmtepomp (Quatt), en kreeg ik het probleem dat 1 radiator nogal hard ging bonken bepaalde momenten van de dag. Dit kon ik verhelpen door de radiatorknop van de betreffende radiator en nog een andere radiator weg te halen, waardoor ze standaard open staan. Nu is het probleem erbij gekomen dat ik een suisend/piepend geluid te horen krijg bepaalde momenten van de dag. Dit is een vrij hoog piepend geluid, waardoor erg vervelend.

Ik vermoed dat het tijd is een By-pass te installeren, waardoor ik hoop zowel van het piepend geluid af te komen en alle radiatorknoppen gewoon weer te kunnen bevestigen. Ik heb wel een drukverschilregelaar geïnstalleerd bij de CV ketel (Remeha Tzerra Ace), waar de installateur mij vertelde dat dit hetzelfde is als een by-pass (maar nu lees ik online dat dat niet zo is).

Middels bijgevoegde foto, kan je zien hoe mijn systeem er visueel uit ziet.

Graag hoor ik waar jullie denken ik het beste één (of meerdere) by-passen moet installeren om de doorstroom te optimaliseren bij dergelijk multi zone-systeem van Tado. En vermoed dat de drukverschil regelaar op een vreemde plek zit? Ook snap ik de 1e by-pass (zoals het lijkt) niet, wat direct terug de CV ketel ingaat..


Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het heeft beiden voor- en nadelen. In een systeem wat vroeger allemaal thermostaatkranen had en waar de ketel eigenlijk altijd draait (weersafhankelijk vaak) zie je vaak de bypass vlak bij de ketel omdat dan het hete water direct terug komt in de ketel en die regelt dan terug waardoor je minder gas gebruikt als alle kranen dicht zijn.

    Bij Tado zou je in zo'n geval helemaal geen gas verbruiken omdat de ketel via de thermostaat wordt uit gezet. Echter die draait dan nog even na, en daarom heb je toch een bypass nodig. Je zou dan kunnen redeneren dat je die beter helemaal aan de andere kant kunt zetten (bij de begane grond verdeler) omdat het warme water van de nadraai slag dan het huis verwarmt ipv dat het verloren gaat. Ik weet niet of het de moeite waard is om die bypass dan te gaan verplaatsen.

    Het beste zou zijn als Tado de kranen nog even open laat nadat ze de ketel de opdracht gegeven hebben om te stoppen, dan werkt het optimaal. Maar dat doen ze niet bij Tado.

  • Andreplusplus
    Opties
    Ja, je hebt een bypass (dat is die drukverschilregelaar), standaard wordt aangeraden die minstens 6 meter (buislengte) van de ketel te plaatsen.
    Maar ik denk eerder dat er nu een pomp is die te hard draait, die van de CV of de WP (ik weet niet eens of die er 1 heeft), kijk of je het max pomp% kunt verlagen en of dat helpt.
    Anders, terug naar de installateur, dit is geen tado probleem.
  • Freek123
    Freek123
    december 2023 aangepast
    Opties
    Onze bypass zit bij de verdeler op de beg grond (ketel op zolder). Deze staat nagenoeg dicht, dit kon door inderdaad de pompsnelheid te verlagen naar 53% (minimaal is 50%) en nadraaitijd op 1 minuut te zetten. Let wel, dit is in het ketelmenu zelf, niet Tado. Ketel Nefit. Hoe ver je omlaag kan heeft ook te maken met hoeveelheid warmtevraag tegelijkertijd en afstanden. Moet je proefondervindelijk vaststellen. Laag beginnen en opvoeren indien nodig.
    Ketel staat bij ons ook gereduceerd op 30% van nominaal vermogen en CV water op 45°C.