Hallo allemaal,

Opties

Mijn dochter heeft en huis gekocht die is aangesloten op stadsverwarming. Op de begane grond ligt er vloerverwarming en boven 3 radiatoren met slimme thermostaatkranen van Tado. Op de begane grond een slimme thermostaat van Tado. In de meterkast zit er op de toevoerleiding een zoneklep. Zodra boven warmte wordt gevraagd gaat de zoneklep open via de thermostaat. Maar de vloerverwarming wordt ook verwarmd. De zoneklep gaat pas dicht als de temperatuur boven op de ingestelde temperatuur is, dus de vloerverwarming blijft maar warm en de temperatuur loopt dan behoorlijk op. Ik zelf denk dat de zoneklep verplaats moet worden of een extra klep. Tevens een extensieve erbij. Heeft iemand hier evaring mee of hoe dit probleem aan te pakken?


Beste Antwoord

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Ah, je tweede voorstel kruist net terwijl ik beantwoord.
    Ja, dat is in principe mogelijk.
    Er zijn stadsverwarming bedrijven die hun afnemers zonder klep, en andere met klep leveren. Hoort die klep van jou bij de stadsverwarming of is die aangelegd door de afnemer? In het eerste geval zou ik hem laten zitten

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ja die gedachte klopt helemaal. Een extra klep erbij voor de vloerverwarming. Draadloze ontvanger erbij voor aansturing van de hoofdklep, de bedrade thermostaat in de kamer aansluiten op de nieuwe klep voor de vvw. Als dat laatste niet mogelijk is dan een temperatuursensor in de woonkamer erbij en de bedrade thermostaat opnemen in de kast van de vvw. Een flinke operatie dus.
  • Renevh
    Opties

    Heel erg bedankt voor de reactie, is het wel zo dat alles opnieuw geconfigureerd moet worden in de Tado app? Nu is het zo dat de thermosstaatkranen de hoofd klep aansturen (eigenlijk een combiketel). De extra temperatuursensor moet dan ook de hoofdklep en de extra klep bedienen van de vvw. Weet niet of dir mogelijk is. Dat het een flinke operatie zou worden was ik mij wel van bewust, ik kan overal wel redelijk bij ook wat bekabeling of bedrading betreft. Wilde nog een schema tekenen maar dat is niet gelukt hihi.

  • Renevh
    Opties

    Misschien te simpel gedacht maar als ik de hoofdklep ertussen uit haal en de thermosstaatkranen zo instel dat de thermosstaatkranen stand-alone kunnen zonder de slimme thermosstaat in de woonkamer (als dat kan met tado en de app). Dan kan de slimme thermosstaat in de woonkamer een zone klep bedienen bij de vvw. De zoneklep bij de vvw gaat dan open bij warmte aanvraag van de slimme thermosstaat in de woonkamer. Maar wat ik al schreef is het misschien te simpel bedacht.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ja, de toewijzing van de apparaten moet veranderen. Maar dat is niet ingewikkeld. Bekijk de digitale Tado brochure over combinatie van vloerverwarming en radiatoren, daar kun je zien hoe dat gaat. Bedenk daarbij dat wat daar wordt aangegeven als cv ketel bij jou de hoofdklep van je stadsverwarming is.
  • Renevh
    Opties

    Ik weet niet door wie de hoofdklep aangebracht is. Ik zou hem kunnen laten zitten en gewoon open gestuurd laten en een nieuwe zoneklep bij de vvw plaatsen. Ik ga me wel even verdiepen in de instellingen van de app zodat de de kranen stand-alone kunnen werken. Ik laat weten wat het geworden is.

  • Renevh
    Opties

    Helemaal top werkt perfect, de hoofdklep open gezet handmatig en een nieuwe klep geplaatst. De app stuurt netjes de kranen aan en de thermostaat de nieuwe klep van de vvw van de woonkamer.