w.Intercom = i;Slimme radiatorknop in watertoevoer vloerverwarming plaatsen (ipv zoneklep) - Pagina 19 — tado° Community

Slimme radiatorknop in watertoevoer vloerverwarming plaatsen (ipv zoneklep)

1131415161719»

Antwoorden

• @EvtK_Tado

Het was in de ochtend in de voorraadkast (waar de verdeler hangt) ook behoorlijk warm, maar de woonkamer zelf was geheel niet op temperatuur. Wat mijn vermoeden sterkt dat de CV heeft staan pompen, dat de cv leiding de ruimte verwarmd heeft en er geen/nauwelijks warm water door de vloer is gegaan.

Dit is precies het probleem waarom wordt afgeraden radiatorknoppen te gebruiken voor vloerverwarming.
    Waarbij de knoppen bijvoorbeeld half open gaan staan, de vloer nog amper iets doet omdat het een lage temp verwarming is, maar het systeem en de ketel wel blijven stoken. Veel onnodige energie Verbruiken en gelukkig zoals in dit geval kom je er achter omdat het niet warm genoeg wordt.
  • @RoySC ja je hebt denk ik wel gewoon gelijk. Ik ga mijn opties eens overwegen en wellicht voor een geheel andere oplossing voor t zelfde probleem :)

• Na het lezen van eerste paar pagina's met positieve reacties over een slimme radiatorknop als zoneklep ben ik dat in gaan bouwen. Maar helaas, last van een erg langzaam opwarmende vloerverwarming. Na verder lezen snap ik nu waarom. Het viel me wel op dat als ik de knop verwijder (afsluiter staan dan volledig open) de vloerverwarming wel weer snel opwarmt. Kortom, dus vooral last van het moduleren van de knop en weinig last van verminderde doorstroming. De inlaattemperatuur op de verdeler blijft ook netjes iets onder de 40gr.

Ik heb dus vooral het moduleren van de slimme knop op te lossen. Dit heb ik gedaan met behulp van mijn Home Assistant (Hass). Wat ik gedaan heb:

• De knop uit de ruimte met de ST gehaald en als zelfstandige kamer ingesteld.
    • In de appinstellingen aangegeven dat deze knop geen gebruik maakt van een zoneregelaar. Nu gedraagd hij zich dus eigenlijk als normale thermostaat knop, hij opent wel maar stuurt geen warmte vraag naar de CV.
    • In Hass heb ik een automatisering gemaakt die de knop instelt op 25gr als de Slimme Kamerthermostaat warmte vraagt. De knop opent zich dan volledig. Als de kamerthermostaat geen wamrte meer vraagt wordt de knop ingesteld op vorstbeveiliging (uit). Dan sluit de knop zich volledig.

Hiermee heb ik dus een vrij eenvoudige "open/dicht" regeling kunnen maken en ben ik van dat moduleren af. Dit draait nu twee dagen en lijkt erg goed te werken! Nu alleen hopen dat het extra stroomverbruik van de pomp mee valt door de iets geknepen toevoer. Ik zal daar binnenkort eens een slimme stekker voor zetten.

• Mooi bedacht Misschien ook een optie om eens te proberen met mijn Homey systeem. Toch ervaar ik dat het gelijk opgaat met of zonder knop erop. Zou het ook een optie zijn in zo'n opzet om de pomp uit te schakelen bij geen warmtevraag? Of is dat niet goed voor het systeem?

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    https://community.tado.com/nl/discussion/11724/de-oplossing-voor-vloerverwarming-radiatoren-en-tado/p1

is precies dat: schakelen van de pomp
  • Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Pomp schakelen is totale onzin. Verbruik is ca 5 watt.
  • Andreplusplus
    @douwe het gaat niet om energie van de pomp sparen (ik heb overigens nog een oude, energievretende pomp), maar om warmtetoevoer naar de vloer beperken als er elders in de woning wel verwarmd moet worden
  • Douwe
    Daar heb je toch de zone klep of in dit geval de slimme radiator knop voor. Deze is bedoeld om warm water uit de ketel toe te voeren uit de cv ketel.
  • In dit topic wordt veel besproken dat mensen het moduleren ervaren als niet efficiënt.

Door op een slimme manier de pomp uit te schakelen met een smart home systeem of op de manier uit de link van Andre kun je dit anders inregelen.

Dat een zoneklep en daarop een thermostaat is de beste manier, maar niet de enige en goedkoopste manier. En juist daar gaat dot topic over.

Het allermooiste zou zijn als Tado eindelijk eens een knopje inbouwt waarmee je aan kunt geven de knop niet modulerend wilt gebruiken maar gewoon open of dicht.

Het kan heel simpel zijn en de code hiervan is simpel. Als een ander merk dit eerder toepast ziet Tado veel mensen overstappen.
  • quattro20v
    16 januari aangepast
    Het idee om die knop open te sturen, was mooier dan dat het in de praktijk werkt. De verdeler zit in een vrij kleine ruimte en bij langst stoken wordt het daar warm waardoor de knop volgens mij toch deels dicht loopt. Ik ga er dus toch een zoneklep inzetten.

Nu kan ik alleen nergens meer een extensie module vinden, of alleen met twee à drie weken levertijd. Op marktplaats kan ik wel bedrade thermostaten vinden. Werkt het ook om de zoneklep met een tweede bedragende thermostaat aan te sturen? Ik wil dan gewoon mijn huidige bedrade thermostaat de cv ketel laten bedienen, de tweede thermostaat wil ik dan in de app in dezelfde kamer plaatsen en de zoneklep laten sturen op basis van warmte vraag van de eerste thermostaat. Kan dat?
  • Douwe
    Ja kan wel, nadeel is dat de bedrade variant op batterijen loopt, de draadloze op netvoeding
  • Ik gebruik een 230V stelmotor die het ventiel in 2 seconden kan openen of sluiten. Dat stuur ik aan met HomeAssistant die de voeding aan of uitzet via een Zigbee smartplug.

Zo schakel ik de flow naar de vloerverwarming beneden uit als er boven warmtevraag is maar beneden niet.
    De pomp zet ik dan ook uit via een andere smartplug (alhoewel ik wel een bypass voor de klep heb laten installeren).
  • Andreplusplus
    @quattro20v kan inderdaad zoals Douwe aangeeft (V3+). Echter een 2e thermostaat in dezelfde ruimte moet de supportdesk voor je doen, dat kun je niet in de app.
  • @Bikeymouse, aan zoiets zat ik ook te denken. Maar hoe zit jij met de aanstuurtijden? Ik merk dat het soms wel 20min duurt voordat Hass een singaal van Tado op pakt
  • @Remon058

Een knop kost 80/100 euro,
    Een thermostaat of draadloze ontvanger + een servomotor ben je misschien €50-70 meer kwijt, daarnaast heb je dan geen of veel
    Minder verbruik van batterijen. Dus waarom zou je daarvoor risico nemen of zelfs overstappen als de oplossing voor de hand ligt?
    Zoals ik al vaker heb vermeld moeten mensen het zelf weten als ze het met een knop willen proberen, maar het blijft niet de juiste oplossing.
  • @Bikeymouse, aan zoiets zat ik ook te denken. Maar hoe zit jij met de aanstuurtijden? Ik merk dat het soms wel 20min duurt voordat Hass een singaal van Tado op pakt

@quattro20v Ik denk dat je dan misschien Tado via de HomeKit met HomeAssistant koppelt?

Ik heb e.a. aardig onderzocht en heb zowel de Tado-integratie in HomeAssistant in gebruik als de koppeling via HomeKit. Die laatste had mijn voorkeur omdat die helemaal lokaal werkt, maar ik zie dat die juist achterloopt.

Zie hieronder het gedrag van de binary "heating" sensoren (Tado-heating is de sensor via de Tado-integratie, de "heating" sensor is die via de HomeKit integratie.

De grafiek geeft ook het % heating weer (die sensor krijg je alleen via de Tado-integratie).

Het lijkt erop dat de HomeKit sensor pas vanaf 30% heating actief wordt en dus flink kan achterlopen als er langere tijd op laag vermogen wordt verwarmd.
    Ik heb zelf een sensor gemaakt die actief is als het % verwarmen > 10%, is ter vergelijking.

Conclusie is dat de sensor uit de Tado-integratie eigenlijk prima te gebruiken is:

Ik was overigens begonnen door de aansturing te laten doen door een bedrade thermostaat van Tado. Die heb ik een tijdje gemonitored in HomeAssitant en kwam er achter dat die helemaal stom stuurt en eigenlijk gaat moduleren. Zie hieronder:

Flink contact hierover gehad met de Helpdesk en dat konden ze een beetje aanpassen en ze beweerden dat deze dan actief zou zijn als de verwarming > 10% wordt en afslaan als deze langer dan 20 minuten < 10% is. Dat is echter niet zoals ik het zie, vandaar dat ik mijn eigen aansturing nu doe.

• Ik heb trouwens een 2Heat gemotoriseerde Klep op 230Volt gekocht voor €40,-
    Die kun je gewoon op het ventiel monteren i.p.v. een thermostaat knop.

Zie: https://4heat.nl/nl/2HEAT-gemotoriseerde-Klep-230V-stelmotor

• Aan de stappen in jouw grafieken.te zien krijg jij ook maar eens per 15 a 20 minuten updates van Tado. Dat vind ik zelf te traag, de ketel brandt dan al eenntijd voordat je klep eindelijk open gestuurd wordt.

Het issue dat de klep pas aangestuurd wordt bij een grotere warmte vraag had ik ook. Mijn CV bleef maar stoken rond de 20% zonder dat de klep open ging. Dat heeft Tado nu aangepast naar 10%. Dit werkt al veel beter, maar nog steeds zie ik dat de ketel soms brand en de klep nog dicht zit. Ik ga toch vragen om die klep al vanaf 1 ipv 10% open te zetten.
  • Dat klopt denk ik wel. Wel is het zo dat de als de kachel echt vermogen gaat gebruiken je ziet dat dit veel sneller gaat.

Op zich zou ik graag de thermostaat van Tado de boel laten aansturen maar dan moet deze indefrdaad vanaf 1% activeren (= relais aansturen) en dat ook blijven doen tot het weer op 0% komt. En dus NIET gaan moduleren.

Ik ben heel benieuwd of jij hier verder mee komt bij Tado, mij is dat niet gelukt.

• quattro20v
    24 januari aangepast

Ik bleef hier zien dat de ketel al een tijdje stookte en de klep dicht bleef. Hieronder zie je waar dat door komt. Bij de rode strepen zie je dat de kamertemperatuur iets (ca 0,5 tiende) onder het setpoint is en de ketel dan heel laag gaat stoken (<10%). De kamertemperatuur blijft dan nog bijna een uur dalen doordat de zoneklep dicht niet open gestuurd wordt… Bij de groene strepen zie je dat de ketel na een tijdje iets harder gaat stoken (>10%), dan gaat de zone klep open en loopt de kamertemperatuur ook gelijk op.

Dit wederom met Tado besproken en uitgelegd dat het niet oke is dat de ketel zo lang zo laag stookt terwijl de klep dicht blijft. Dit snapten ze maar al te goed en hebben het nu als het goed is aangepast.

De zoneklep gaat nu al bij een nog lagere vraag open en de kamerthermostaat begint pas bij een iets grotere afwijking van het setpoint te stoken. En ik begreep ook dat de kamerthermostaan nu geen vraag van <5% meer naar de ketel stuurt.

• @mphoogeveen wat ik mij de hele tijd afvraag bij deze oplossing: gaat de cv ketel niet onnodig lang branden omdat de vloerverwarming langzaam de kamer opwarmt?

• @RobinT

Wat ik me afvraag bij deze opstelling: gaat de cv ketel niet onnodig lang opwarmen omdat de tado maar op warmte blijft vragen? de vloerverwarming reageert immers trager dan een radiator. Wat is jouw ervaring in de praktijk?

• @fjg85 dat is precies waarom dat ik altijd zeg kies voor de juiste oplossing en niet voor een radiatorknop