Heb ik met een Enenco warmtefleverset een extra klep nodig.

Opties

Beste Tado experts,

Ik sta op het punt om een Tado set aan te schaffen maar zie door de bomen het bos niet. Mijn situatie is al het volgt.

  • Gelijkvloers appartement 65m2
  • Stadsverwarming
  • Een Warmteafleverset van Eneco
  • Geen thermostaat in huis
  • Geen klep op buis na afsluiter 4 of 5 (zie PDF)
  • 3 standaard radiatoren in verschillende kaemr met elk een eigen thermostaat knop van Comap
  • 1 Convectie verwarming onder grote raam partij (5 meter breed) eigen thermostaat knop van Comap in woonkamer
  • 1 standaard radiatoren met elk een eigen thermostaat knop van Comap in woonkamer

Ik zou elke radiator graag een eigen slimme Tado knop geven. De radiator en convector zou ik graag als één ruimte willen aansturen. Hierbij zou ik dan dus niet de radiator knoppen zelf als temperatuurmeter willen gebruiken maar hiervoor een losse temperatuur sensor willen nemen die beide knoppen in de woonkamer. Is dit een zinnig idee?

Daarnaast lees ik dat veel mensen een knop hebben op de aan of aflvoer leiding van het verwarmingssysteem (aflsuiter 4 of 5 van de Eneco warmteafleverset) en deze ook met Tado aansturen. Is het zinnig om die aan wel aan te laten leggen en dan alsnog een themostaat van Tado te nemen voor de aansturing hier van. Of is dat niet nodig. Ik snap nog niet helemaal of het een voordeel zou zijn om dit wel hebben. Dus ik sta hier in open voor advies.

Bedankt 👍️

Reacties

  • Henkus
    Opties

    De centrale afsluiter wordt gebruikt om het hele huis te regelen vanaf 1 thermostaat. Maar als je overal al thermostaatkranen hebt dan is het eigenlijk niet nodig.

    Je zou op zich genoeg hebben aan een tado thermostaatknop op elke radiator/convectie verwarming. Als er meerdere in 1 kamer zijn dan kan je er één aanwijzen als de leider om de temperatuur te meten.

    De themperatuursensor neem je alleen als je perse de temperatuur op een andere plek wil meten dan bij de knoppen van de radiatoren. Of als je graag op een bepaalde plek de knop wil hebben om de temperatuur te bedienen. Anders kan je gewoon één van de knoppen gebruiken als themperatuur meter, en gaan ze automatisch mee aan en uit als ze aan dezelfde kamer zijn toegewezen.

  • Andreplusplus
    Opties
    Aanvullend: Als je geen afsluiter hebt op 4 of 5, dan circuleert er ws water door de hele woning, zelfs als alle radiatoren en convectoren dicht staan.
    Die warmte gaat niet verloren, want komt ten goede aan de woning. Maar wellicht wordt het dan warmer dan gewenst of nodig, en dan zou je kunnen besparen.
  • aks258
    Opties


    Bedankt voor je antwoord. Dat is inderdaad wat ik al verwachte. Maar dat betekend dus ook die warmte circuleert als ik er geen behoefte aan heb? Ik snap je punt dat de warmte ten goede komt aan de woning, maar dat is alleen fijn als ik daar behoefte aan heb. Anders is het eigenlijk zonde van de kosten, ik ga er dan even van uit dat er voor die circulatie betaald moet worden. Buiten de stook maanden zet ik de afsluiters ook met de hand dicht, om dit te voorkomen. Echter ga je in de winter natuurlijk niet steeds die afsluiters open zetten als je een thermostaat knop open draait. Als er straks slimme thermostaat knoppen op zitten is dat sowieso niet werkbaar.

    Ik kan niet goed inschatten wat de kosten van die circulatie zijn en of dit (indien ongewenst) de moeite waar zou zijn om te beperken met een slimme knop na de afsluiters. Ik zag dat een knop om daar tussen te zetten al snel 160 euro kost (bijv Honeywell VC8015). Met de huidige prijzen van stadsverwarming is elke vorm die je kan besparen als snel interessant, maar het moet wel terug te verdienen zijn.

  • aks258
    Opties


    Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dat is verhelderend.

    De twee radiatoren zitten (gek genoeg) maar een meter van elkaar. Ik vraag me af of een meting op beide (of een van de radiatoren) representatief is voor de rest van de woonkamer, dat betwijfel ik eerlijk gezegd. Vandaar dat ik dit liever op een ander punt zou meten.

  • Henkus
    Opties
    Je kunt het sluipverbruik meten door een dag alles uit te zetten en te kijken hoeveel GJ er langs gaat.

    De warmtewisselaar heeft trouwens ook sluipverbruik, dus helemaal nul wordt het nooit, tenzij je een nieuwe warmte unit hebt die alleen aan springt als je ook heet water gebruikt.

    Ik denk dat het wel meevalt als je meet bij de knop. Als de rest van de kamer koud is en bij de radiator warm, dan kan je beter kijken naar de circulatie, met van die ventilatoren bijvoorbeeld.
    Maar als je die klep neemt dan is de thermostaat ook gelijk de temperatuur sensor.
  • Andreplusplus
    Opties
    En je kan een temp correctie instellen per kamer als je vind dat de temp afwijkt van meting door een knop.