Meerdere lokalen met eigen vloerverwarming aansturen

Opties

We hebben TADO in ons scouting clubhuis. Elk van de 4 lokalen en de hal hebben een eigen set vloerverwarmingsbuizen. Elk lokaal moet apart bedient kunnen worden wat temperatuur betreft zodat we niet het hele gebouw warm stoken als niet alles in gebruik is.

We lazen dat we dan in elk lokaal een bedrade TADO thermostaat moeten plaatsen. En op elke vloerunit een slimme TADO knop. Maar…hoe sluiten we die bedrade thermostaten aan? Er is maar plek voor één thermostaat bij de ketel. Overigens werkt die samen met een warmtepomp en er één thermostaat op de aansturing daarvan aangesloten. De warmtepomp werkt samen met TADO volgens opgave van de fabrikant (QUATT).

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Het is niet helemaal duidelijk wat u heeft. “Per lokaal een eigen set vloerverwarming buizen” is dat een verdeler met pomp per ruimte? Dan is het de vraag of dat wel lukt met een Tado knop per verdeler. Het schijnt dat de helpdesk zo’n knop knop kan aanpassen voor gebruik voor vloerverwarming.. Als dat waar is dan als volgt, per lokaal een draadloze temperatuur sensor plaatsen die de temperatuur opneemt in de ruimtes, en een draadloze ontvanger in de cv ruimte plaatsen waar de CIC van Quatt hangt die de Quatt aanstuurt.
    Lees voor de mogelijkheden van vloerverwarming meer op dit forum.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Hoe ga je dat bedienen?

    Met meerdere gebruikers?

    Als het een groot gebouw is, dan is de vraag of het bereik van de bridge toereikend is.
    Meerdere bridges kan niet
  • Elk lokaal heeft een eigen vloerverwarming met een eigen pomp en eigen thermostaatknop. Daarnaast hebben we voor elk lokaal een bedrade thermostaat aangeschaft omdat we lazen dat dat de bedoeling was. Die komen allemaal uit bij de CIC van QUATT in de CV ruimte.

    Het gebouw is niet te groot voor het bereik van de bridge. Er zijn dus geen meerdere bridges nodig.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    En hoe ga je dan de individuele vloerverwarming secties aansturen vanuit TADO?
  • In principe door ze een knop te geven en die te koppelen aan de thermostaat in dat lokaal

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Hmm, dat klinkt niet goed @Pocahontas .
    Op die manier gaat het niet lukken.
    Er zijn verschillende manieren om het wel op te lossen.
    Met een kraan op de toevoer van de vvw units is dubieus voor grotere ruimtes. Er gaat een verhaal dat de helpdesk voor zo’n situatie de instelling van zo’n Tado knop kan aanpassen voor vvw. Dan lukt het misschien. Maar geen garantie van mij 🙂.
    In dat geval zou je de bedrade thermostaten moeten instellen als draadloze temperatuur sensoren, en de CIC koppelen aan een Tado draadloze ontvanger.
    Een andere methode is om pompschakelaars te maken en die aan te sturen met de bedrade thermostaten. Ook dan heb je voor koppeling met de CIC een draadloze ontvanger nodig. Voor inspiratie hierover zie het verhaal van Andreplusplus Dé oplossing voor vloerverwarming .
    Waar staat jullie clubhuis?
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    december 2023 aangepast
    Opties
    Ik zou 1 bedrade thermostaat laten zitten voor aansturing van de CIC.

    De bekabeling ligt er al. Niet ga gaan prutsen met draadloze ontvangers
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ja het lijkt me wel denkbaar wat je zegt Douwe.
    Maar je aversie tegen draadloze ontvangers kan ik niet goed volgen.
    Persoonlijk vind ik het ontwerpuitgangspunt van Tado waarbij draadloze ontvangers al snel noodzakelijk zijn terwijl er al draden liggen gemakzuchtig en minder fraai. Maar daar hebben we helaas mee te dealen.
    Is dat wat je bedoelt?
  • INmiddels contact gehad met TADO via de monteur van QUATT. Zij zeggen dat we de tweewegschakelaars die al in elke groep zitten van Honeywell bedraad aan moeten sturen via een TADO thermostaat in de ruimte die verwarmd moet worden. Zij hebben het zo ingesteld dat die thermostaten vervolgens communiceren met de hoofdthermostaat en die staat weer aangesloten op de CIC.

    Dat lijkt een goede en logische manier... Dank voor het meedenken, mocht het niet werken dan kom ik hier weer terug!