Hoe de extensiekit op de stadsverwarmingklep aansluiten?

Opties

Hi,

Ik heb een probleem met mijn Tado installatie. Ik heb stadverwarming en vloerverwarming. Zojuist een Zoneklep laten installeren op mijn vloerverwarming installatie. Daarnaast heb ik slimme radiatorknoppen op mijn radiatoren laten plaatsen.

Mijn set up is:

Bedrade thermostaat als zoneregelaar op de zoneklep van de vloerverwarming.

Slimme radiatorknoppen op de radiatoren

Extensiekit wil ik aansluiten op mijn stadsverwarming klep, zodat deze de hoofdklep regelt bij binnenkomst. (Ik weet alleen niet hoe) Heb slechts een blauwe en bruine draad, volgens mij open of dicht.

Ik heb contact gehad met Tado en gevraagd om de thermostaat als zoneregelaar in te stellen. Nu werkt helaas niets meer. De hoofdklep heeft (nog) geen aansturing en de radiatorknoppen staan allemaal offline.

Ik heb dus nu een installatie die compleet niet meer werkt. De helpdesk van Tado reageert niet en weet niet wat ik moet doen. Kan iemand mij vertellen hoe de hoofdklep aangestuurd moet worden?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je moet controleren of er een voeding bij de hoofdklep zit. Als je de draden die je op de extensiekit aan wilt sluiten tegen elkaar houdt dan moet de klep open gaan.

    Doet ie dat niet dan moet je uitzoeken welke spanning de klep nodig heeft (24v of 230v). Als het 24v is moet je een 24v voeding kopen, als het 230v is kun je de netspanning gebruiken. Daarvan verbind je dan 1 pool met de klep, de andere pool van de voeding met de COM op de extensiekit, en de andere pool van de klep met de NC op de extensiekit.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    december 2023 aangepast
    Opties
    Beter is eerst even uitzoeken hoe de klep is aangesloten, dan zo maar even een paar draden tegen elkaar houden.
    Het is nog een beetje te vroeg voor vuurwerk.

    Een draadloze extensie kit kun je niet gebruiken voor het aansturen van een zoneklep, dan moet je bedrade thermostaat voor gebruiken.

    En je kunt beter de COM en de NO aansluiting gebruiken i.p.v..NC
  • Top, dankjewel! De extensiekit werkt nu, na wat uitproberen. Ik gebruik idd COM en NO. Eerst had ik hem op NC aangesloten.


    Ps. De extensiekit bediend de binnenkomende klep van de stadsverwarming en de slimme thermostaat de zoneregeling.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja sorry NC was een tikfout moet NO zijn uiteraard. Maar dat staat ook al in de instructies.

  • Arie1970
    Opties

    Mag ik vragen hoe je zowel de hoofdklep (via extensiekit) en de klep van de vvw (via thermostaat) tegelijkertijd / automatisch kunt aansturen? Krijg je deze optie zodra je meerdere thermostaten en/of extensiekit in het systeem hebt aangemeld?

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Meerdere extensie kitten kan niet, meerde bedrade thermostaten wel in 1 woning

    Wil je met 1 uitgang meerder kleppen aansturen, dan zul je met een hulprelais o.i.d moeten werken
  • Arie1970
    Opties

    Dus een woning met stadsverwarming met een hoofdklep, heel normaal volgens mij, en een 2e zoneklep wordt niet ondersteunt?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Jawel. Douwe heeft het niet goed.

    Het kan wel zijn dat je aan de servicedesk moet vragen om je 2e thermostaat goed te configureren.

  • Arie1970
    Opties

    Dus met een 2e bedrade thermostaat kan ik dit "probleem" oplossen? Moet ik dan die 2e thermostaat aan de hoofdklep hangen en de thermostaat in de woonkamer aan de zoneklep voor de vvw?

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Read the .... Manual heren


    https://support.tado.com/nl/articles/3752262-hoeveel-kamers-en-apparaten-kan-ik-in-mijn-tado-woning-hebben
  • Andreplusplus
    Opties
    En weer geeft Douwe niet hetantwoord op de vraag, of in ieder geval geen antwoord dat de vrager verder helpt...
    @Arie1970 volgens mij is je vraag in het andere topic al beantwoord.
    2 kleppen, hoofdklep aanstuten met drl ontvanger, die is zoneregelaar voor alle kamers in de woning.
    Vvw klep in woonkamer wordt bedraad aangestuurd door thermostaat in die ruimte. Deze 2e thermostaat is meettoestel, maar *nergens* zoneregelaar.
  • Arie1970
    Arie1970
    7 maart aangepast
    Opties

    @Andreplusplus Bedankt voor je uitleg, ik geloof dat ik het begin te snappen :-)

    Dus de thermostaat in de woonkamer die bedraad op de vvw zoneklep is aangesloten maar nergens als zoneregelaar is aangemerkt, schakelt nog altijd de relay (zoneklep voor vvw) waarmee ie bedraad aangesloten is? Dit gedeelte was mee niet duidelijk en klonk ook onlogisch.

    Nog 1 laatste vraag over dit onderwerp:

    Kan ik ipv een draadloze ontvanger ook een slimme bedrade thermostaat inzetten? Ik kan deze bij de afleverset van de stadsverwarming ophangen en bedraad aansluiten, en de communicatie zou dan verder draadloos kunnen met de rest?

  • Andreplusplus
    Opties
    Dat laatste kan in theorie. Ik weet echter niet of je die thermostaat dan ook als zoneregelaar kunt instellen, dat zou ik eerst navragen bij tado support.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    7 maart aangepast
    Opties

    Uiteraard kan dat. Dit is gewoon de standaard "bedrade thermostaat in relaismode" situatie.

    Er is wel 1 nadeel aan het gebruik van een gewone thermostaat ipv een draadloze ontvanger: je moet een dummy "ruimte" maken om deze in te plaatsen (in dit geval de meterkast ofzo) en het is niet mogelijk om de temperatuur lager te zetten dan 5 graden.

    Als het in de meterkast kouder wordt dan 5 graden dan zal de klep open gezet worden. Als dit er niet toe leidt dat het vervolgens weer warm wordt in de meterkast (bijv omdat alles heel goed geisoleerd is) dan zal de klep dus onterecht open staan ook als er nergens in huis warmte nodig is, en betaal je dus extra energie.

    Een draadloze ontvanger heeft geen temperatuursensor en heeft dit nadeel dus niet. Je kunt het ook oplossen door de thermostaat op een warmere plek te monteren (ergens bij een buis van de stadsverwarming in de buurt, of buiten de meterkast in de gang ofzo).

  • Arie1970
    Opties

    Bedankt @Andreplusplus & @Rob2 voor alle antwoorden.

    Ik ga voor de optie van een bedrade thermostaat. Het probleem die Rob schetst zal voor mij niet van toepassing zijn.


    Ik laat hier nog weten als ik klaar ben en of alles naar behoren werkt.

  • Arie1970
    Opties

    Ik heb een 2e thermostaat geïnstalleerd die ik aan de hoofdklep bij de afleverset heb geplaatst.

    Nu had ik verwacht dat ik de zoneregelaar van de bestaande thermostaat in de woonkamer - deze is gekoppeld aan de vvw-klep - kon wijzigen om de 2e thermostaat aan te sturen. Helaas kan ik voor beide thermostaten geen zoneregelaar kiezen: deze staat standaard ingesteld naar zichzelf.

    Is dit iets wat door de helpdesk kan worden gedaan, of is er een andere instelling die ik heb gemist?


  • Andreplusplus
    Opties
    Je hebt niks gemist. Dit is precies wat ik vermoedde, waarom ik zei dat je even moest nagaan bij tado support.
    Ookal wist @rob2 "natuurlijk kan dat".
    Waarschijnlijk kan support je hier wel bij helpen, zij kunnen eea instellen wat je zelf met app niet kan.
  • Arie1970
    Opties

    Ik heb het 1 en ander door support laten configureren zoals het zou moeten werken. Kan het momenteel nog niet testen omdat het systeem momenteel open ligt voor een reparatie. Zodra dat gedaan is, meld ik mijn resultaten weer hier.

  • Arie1970
    Opties

    Vandaag het systeem weer in gebruik genomen, en alles werkt zoals gewenst😃. De verschillende zones kunnen afzonderlijk warmte afnemen, en dit werkt nu vele malen sneller en daardoor efficiënter.

    Ik ben blij meet het eindresultaat. Maar man man man, wat een zoekexpeditie om bij de juiste informatie te komen.

    Iedereen hier bedankt voor het constructief meedenken.