Wat is de toevoegde waarde van Tado

Opties

Ik heb een basale vraag die ik – sorry als ik niet goed gekeken heb – noch op de productensite noch hier in de discussies beantwoord vind. Wat is de toegevoegde waarde van een Tadosysteem?

Ik woon in een flat met blokverwarming en wil alleen mijn woonkamer met een grote radiator verwarmen en regelen.

Tot op heden heb ik gewerkt met Zigbee-radiatorknoppen en sinds kort een externe thermometer die beide ook enigszins beperkt met Google Home zijn aan te sturen.

Deze radiatorthermostaten kosten ca 60 euro, een externe thermostaat 25 euro. Voor een Tado V3+ startset met externe draadloze 'slimme' thermostaat ben ik meer dan twee keer zoveel kwijt.

Heb ik hiervoor meer comfort, bespaar ik meer op mijn verbruikskosten?

Ik lees namelijk wel dat Tado de benodigde stooktijd berekend als je weg bent geweest (is dat moduleren?) Maar doe ie dat ook tussen verschillende temperaturen in een dagschema? Berekent Tado bijvoorbeeld de benodigde tijd om het 's ochtends op een bepaalde tijd lekker te hebben en omgekeerd als de temperatuur moet dalen voordat ik naar bed ga? Of is dat ook gewoon om zo laat aan en om zo laat uit? Want dat kunnen de Zigbee of WiFi-apparaten ook.

Het ziet er allemaal wel leuk uit, dus ik erg benieuwd naar jullie kennis en ervaringen. Alvast bedankt.

Beste Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Het enige wat je in feite hebt aan een Tado systeem is dat je een primitieve "klokthermostaat" hebt (veel bekende klokthermostaten van de grote merken kunnen meer!) die je kunt programmeren vanaf je telefoon of computer en die je op afstand aan en uit kunt zetten.

    Als je meerdere ruimtes zou hebben zou daar het voordeel bij komen dat je per ruimte de temperatuur en het schema kunt instellen, en dat een extra ruimte onafhankelijk van de thermostaat in de woonkamer om warmte kan vragen. Maar dat heb je dus niet.

    En als je al op een andere manier de mogelijkheid voor afstandsbediening hebt dan ga je er dus niets mee winnen. "slim omgaan met vroege start" zit er niet in, is de algemene mening. Ik heb het zelf uit gezet.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Vroege start werkt uitstekend bij Tado. En als extra word er naar de weersvoorspelling gekeken voor stookgedrag. Dit werkt ook goed
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Dat is voor jou misschien zo, maar voor de meesten zo te lezen hier niet.
    Meestal begint vroege start veel te vroeg en wordt er midden in de nacht gestart met stoken en is doeltemp te vroeg bereikt.
    Weersinvloeden meenemen gaat op basis van weerstationdata, van een of andere webservice - hoe weet tado nou via welk raam in welke kamer de zon naar binnenschijnt - wat in steeds beter geisoleerde woningen ook steeds minder invloed heeft. Dus daar geloof ik niet zo in en ik zie er niets van.
    Besparen met tado is ook grote onzin. Rapportages die ik krijg zeggen "2,6% bespaard, mensen met een abo besparen meer"
    Ik zie het meer als: ik heb iets meer comfort (want werkkamer warm en woonkamer koud), en dat mag wat kosten.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    De besparing die Tado voorrekent is gewoon het verschil tussen 100% van de tijd stoken en de tijd dat je werkelijk gestookt hebt. Men claimt dat abonnementsgebruikers meer besparen omdat hun verwarming automatisch uit gaat als ze het huis verlaten, en anderen dat vergeten. Maar daar weet men niets van, uiteraard.

    Als je zelf oplet wanneer de verwarming wel en niet moet branden ga je niets besparen, en inderdaad als je per kamer radiatorkranen hebt en kamers gaat verwarmen die vroeger veel kouder waren gaat het zelfs meer kosten. Maar dan heb je ook meer comfort.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Bij mij is door Tado gasverbruik gedaald van 2000 naar 1300 m3 in 1 jaar
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Ik ben ook van 2200 naar 1365 gegaan, maar niet door tado

Antwoorden

  • GertRing
    Opties

    Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat het voor mij niet interessanter is dan een paar goedkopere apparaten die ik met Google Home aan elkaar knoop. Alleen het zo slim mogelijk naar gewenste temperaturen toe kruipen, lijkt mij interessant, maar zo te lezen ga ik daar de meerprijs plus het noodzakelijke abonnement niet mee terug verdienen. Jammer, want het is mooi spul.

    Als tussenstap ga ik nog wel een setje van Bosch uitproberen. Kon ik als retourdeal voordeliger scoren.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Een ander voordeel van zelf wat knutselen (misschien ga ik dat ook wel doen...) is dat je dan invloed hebt op hoe het werkt, en als je een slim idee hebt kun je dat inbouwen.

    Slimme ideeen bij Tado melden heeft geen zin: doen ze niets mee.

  • LucSon
    Opties
    Hier is het verbruik gestegen, Tado heeft zijn eigen wil. Zelfs bij uitzetten gaat hij doodleuk naar 22 . Deze temp setting komt niet eens voor in mijn schema, Dus lekker verwarmen op 22 in de nacht en zomaar ergens in de dag.
    Voor de zekerheid en maar een domme van gemaakt, dan is hij slimmer.
  • Andreplusplus
    Opties
    @LucSon dan doe je waarschijnlijk iets niet goed. Kunnen we je helpen?
  • PietVlam
    Opties

    Heb je ook een tado radiatorknop toegevoegd? Standaard zal deze de CV ketel instrueren aan te gaan bij warmtevraag. Verander dit bij Instellingen, Kamers & Apparaten, selecteer de naam (bijv Badkamer) en zet zoneregelaar op "Niet Toegewezen". Druk op "Opslaan".