Stadsverwarming + Vloerverwarming (bg) + Radiatoren (1+2) + extra thermostaat (1)

Opties
romo6644
romo6644
december 2023 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Beste community,

Ik heb een hoop discussies bekeken op het forum voor mijn probleem, maar er lijkt steeds net 1 van de dingen uit mijn titel te ontbreken, waardoor ik de aangedragen oplossingen voor mijn gevoel niet kan gebruiken.

Huidige setup (zie schema hieronder), SV-Unit is de stadsverwarming pomp, die dus 2x een uitvoer heeft.

  • 1 naar de woonkamer (vloerverwarming + thermostaat)
  • 1 naar boven verdiepingen (radiatoren + thermostaat)

Op de VV-verdeler zit een radiatorknop die open gaat als de thermostaat in de woonkamer aangeeft te verwarmen:

Aangezien ik er nagenoeg geen kennis van heb, had ik de Tado Slimme Thermostaat in de woonkamer geplaatst. Waarschijnlijk geeft die het signaal naar de SV-pomp om open te gaan? Maar het probleem bleek te zijn dat de radiatorknop in bovenstaande foto niet open ging (krijgt geen signaal... logisch). Daarom de oude Honeywell Thermostaat weer teruggeplaatst en dan werkt alles weer.

Ook heb ik boven op de overloop een Tado Slimme Thermostaat opgehangen... wat volgens mij ook niet heel slim is geweest. Volgens mij had ik de oude Honeywell Thermostaat kunnen laten hangen en die bijv altijd op 20 graden laten staan, aangezien de radiatoren een Tado radiatorkraan hebben en dus de vraag aangeven.

Mijn specifieke vragen:

  1. Wat moet ik doen om de Tado Slimme Thermostaat in de woonkamer te kunnen plaatsen? Ik denk zelf specifiek: Wat moet ik veranderen bij de vv-verdeler, bijv de omcirkelde knop?
  2. Kan ik de Tado Slimme Thermostaat op de 1e verdieping achterwege laten (en de oude thermostaat terughangen en op 20 graden laten staan)?


Alvast bedankt!

Rob

Reacties

  • romo6644
    Opties

    Ik heb inmiddels in de woonkamer de Tado Slimme Thermostaat terug gehangen. Bij de vv-verdeler heb ik de rood omcirkelde knop (actuator) vervangen door een Slimme Radiatorknop. In de app heb ik beide onder 'Woonkamer' gehangen een aangegeven dat de thermostaat leidend is.

    Vervolgens heb ik de thermostaat ingesteld op 21 graden, op het moment dat er 19.7 graden in beeld stond. Nu 45 minuten later is de temperatuur 19.1...

  • Andreplusplus
    Opties
    Ja ja ja... 2 opties.
    1. Je hebt 2x een bedrade thermostaat nodig om de actuatoren aan te sturen. BG een draadloze tempsensor. Plaats deze samen met de thermostaat in 1 ruimte in de app.Thermostaat is zoneregelaar, tempsensor is meettoestel. Verdieping: elke radiator een slimme knop en de 2e thermostaat (bij de SVunit) aanwijzen als zoneregelaar.
    2. combineren van de aanvoerleidingen, en met 1 bedrade thermostaat de overblijvende ... Nee, toch niet. Dan zou de vvw warmte afgeven als er boven nodig is, maar beneden niet, en dan wordt het beneden te warm.
  • romo6644
    Opties

    Bedankt voor je bijdrage Andreplusplus. Inmiddels heb ik het aan de praat, was toch iets misgegaan met het aanwijzen van het leidende apparaat. Nu werkt het allemaal!

    Dus: een slimme radiatorknop bij de vv-verdeler geplaatst (ipv de actuator die erop zat) en de Slimme Thermostaat als leidend aangegeven.