tado(knoppen ) reageert niet meer op warmtevraag

Opties
hey, deze morgen heb ik een tado radiator knop verwijderd uit woonkamer ruimte in de app, wat ik beter niet had gedaan..

ik heb de radiator knop terug toegevoegd aan de woonkamer, maar sindsdien werkte het niet meer.

Ik heb beide radiator knoppen al verwijderd uit de app en terug toegevoegd, maakt niks uit. De thermostaat die praat met de ketel, ook al eens verwijderd en toegevoegd, maar haalt ook niks uit.

Als de radiatorknoppen eruit blijven en ik die manueel bedienen dan wordt er wel verwarmt, dus de thermostaat doet z'n werk, blijkbaar reageren de thermostaat knoppen niet op gevraagde verandering?

vb er is warmtevraag van 20,5°C, maar temperatuur is al gedaald naar 18,8 intussen.

iemand idee hoe ik dit terug in orde krijg?

Dank.

Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Check of beide thermostaat knoppen in dezelfde ruimte zitten in de app, en check de ingestelde zone regelaar voor die ruimte.

    De knoppen moeten echt in dezelfde ruimte zitten, en niet 2 ruimtes met dezelfde naam. Dat zijn dan 2 verschillende ruimtes
  • Cajmere
    Opties
    ok, na nachtje slapen sta ik op en wordt de warmtevraag precies wel geregeld. Bizar, ga het in elk geval in de gaten houden of het goed blijft nu.
  • Cajmere
    Cajmere
    1 januari aangepast
    Opties

    Dikke 24h later.

    18,5°C in woonkamer, vraag is al uren 20°C, 3h geleden was het eventjes 20 geweest. In de grafiek zie ik dat er volop vraag is, maar het koelt enkel af. Radiator hebben lichtjes warm, maar te weinig voor wat er gevraagd wordt, dus de radiatorknoppen gaan dus niet open zoals het moet.

    De Radiatorknoppen en thermostaat staan in Tado dus in dezelfde ruimte'living'. De thermostaat staat aangegeven als Meettoestel. Zoneregelaar staat ook aangegeven.

    In m'n keuken werkt het zoals verwacht. Radiatorknop is daar het meettoestel, en de zoneregelaar is zelfde zoals in de woonkamer, die stuurt de ketel dus aan.


    Er is dus duidelijk iets verkeerd met de radiatorknoppen of de aansturing ervan. Nochtans staat op de radiatorknoppen de gewenste temperatuur.

    Soms heb ik indruk dat het goed gaat zoals verwacht, en dan later is het niet meer zoals het moet.

  • Cajmere
    Opties

    En nu begint het wel terug op te warmen. Ik snap er niks van. Net alsof er een ander schema gevolgd wordt dan wat ik heb :-)

  • Andreplusplus
    Opties
    Kun je een grafiek van living hier plaatsen (via tablet of PC)?
    Lijkt of de knoppen niet goed open gaan.
    Zit het pinnetje vast? Zijn de knoppen goed gecalibreerd?
  • Cajmere
    Cajmere
    1 januari aangepast
    Opties

    Vannacht ben ik niet thuis geweest, pas om 11h thuis gekomen, daarna manueel laten warmen(schema staat in week-werk regime), wat weer niet lukte. Radiatorknop bij 1 radiator afgehaald, batterijen eruit om te resetten en daar terug gemonteerd(gekeken of het adaptorstuk wel goed zat ook). Daar zie je een stijle piek(meettoestel had ik vast gehad en lag even op laptop dus de meting was +-21gr, daarna terug op normale plaats gehangen, dus niet echt ruimte temperatuur).

    Huis verlaten dan, maar ik zat maar op 100m van thuis, dus tado dacht dat ik nog aanwezig was. Maar daar zie je dat temperatuur terug naar boven gaat. Later weer is die overgegaan naar andere temperatuur omdat er schema verandering(18°C) was en weer beginnen zakken en dan terug stijgen(schema verandering), maar best traag. Voorlopig is het al een uur stabiel op 19,5°C, terwijl ik 20g vraag. De thermostaat/zoneregelaar vraag nog altijd vol op(3tekentjes).

    Er is 1 radiator en 1 convector in deze ruimte aanwezig. Beide vertonen hetzelfde gedrag. Nieuwe convector+thermostatisch radiatorkraan, pinnetje gaat vlot in en uit. De radiator is stuk ouder, maar pinnetje gaat ook vlot in & uit vind ik.

    Hoe weet je of die goed gecalibreed zijn? Als ik die erop steek, bij batterij vervanging vb dan zorg ik eerst dat ik een 'hi' krijg en daarna trekt zwarte staaf erin terug en monteer ik die. Dan hoor ik en zie ik dat die ermee aan de slag gaat (aantal tekentjes dat heen en weer gaan dacht+een steeksleutel cymbool), daarna stopt het en gaan de cymbolen weg.

    Alle problemen zijn begonnen toen ik de radiatorkraan van de convector uit de ruimte 'living' gehaald had en 'living2' gestoken had en daarna 'living' gestoken(dommiteit al zou dit er niet toe mogen doen). Nadat living2 leeg was, is die ruimte verwijderd.

    Daarvoor werkte alles prima. Heb de radiatorknoppen in tado al eens verwijderd, half uur gewacht en terug toegevoegd en terug in ruimte 'living' gestoken, maar helaas helpt het precies niet.

    Vandaag was mss wel geen ideale dag omdat alles buiten het schema valt, maar uiteindelijk als ik warmte vraag moet deze reageren.


    19h30. Nu is de 20°C bereikt wat ik al 3h vraag! Veel langer dan normaal en afwachten of het errond blijft schommelen of terug naar beneden gaat.

  • Andreplusplus
    Opties
    Calibratie moet eindigen met ooo in het display van de knop, zonder E1 of E0
    Living is inderdaad 1 tegel in de app?
    Ik kan dit zien
    Afwezig tot ca 11.00, handmatig tot bijna 12.00 (kan niet de vraagtemp zien), kort afwezig, kort handmatig, kort weet ik niet (kan kleur niet goed zien), open raam gedetecteerd (blauw), handmatig tot 16.00 (temp?) (klein streepje ervoor kan ik niet thuisbrengen), een blokje schema in thuismodus <19 graden, dan kort handmatig en tenslotte schema in thuismodus > 19 graden.
    Met de vinger/muis op de grafiek kun je iets meer details zien.
    De grafiek klopt m.i. niet als de thermostaat als meettoestel is ingesteld. Het lijkt dat deknop die je eraf hebt gehaald meettoestel was.

    Bij 1e handmatig zie ik temp wel iets oplopen, dan de knop eraf, dus metingen zijn urenlang niet betrouwbaar, vanaf 14.00 zie ik de ruimtetemp reageren op de handmatige instelling. Dan terug naar 18 en vervolgens weer omhoog naar schema temp.
    Het lijkt erop dat de warmte snel uit de ruimte verdwijnt en er (dus) ook lang over wordt gedaan om deze op te warmen.
    Verder kan de thermostaat 20 tonen, als de temp ingesteld is op 19,5. Kijk dus in de app of het schema of het inderdaad 20 is. tado vindt overigens een afwijking tot 1 graad 'binnen de norm'. Ik vind dat veel.

    Kijk eerst goed of de living als meettoestel de thermostaat heeft.
    Verder kan je vragen aan de support desk om de knop van de convector altijd open/dicht te laten zijn, zonder tussenstanden (1/4, 1/2 etc). Dan werkt de convector beter.
  • Cajmere
    Cajmere
    1 januari aangepast
    Opties

    Ja, kan zijn dat de warmte snel uit ruimte verdween om het lang op 17°C gestaan heeft en kort hoger. De thermostaat is idd het meettoestel. De open ruit kan zijn van toen ik deze terug gehangen heb op z'n plaats en wss heb ik het niet gemerkt dat die naar die instelling gegaan was...

    Via de app is inderdaad 20 ingesteld. Persoonlijk vind ik een schommeling van 1°C best ook veel. 0,5 zou beter zijn.

    Wel nu je het zegt over de convector, ik was eventueel van plan om die in de app uit de living te plaatsen, en z'n eigen regeling te geven, zodat die meer open blijft want, nu merk ik als ruimte op temperatuur is dat de knop dicht gaat, en geen fijn gevoel geeft. Maar als het via support kan is het direct beter. Ga ze hiervoor contacteren.


    Persoonlijk vind ik niet dat men de knoppen dicht moet zetten als temperatuur bereikt is, vind afsluiten ervan raar gegeven bij modulerende ketel en de thermostaat geeft toch naar de ketel toe dat er minder warmte nodig is. Pas als er 0,0 geen warmte gevraagd wordt via schema of handmatig snap ik het wel dat ze gesloten zijn en zo is het hier ook zo smorgens als ik ga werken. Dan vraag ik vooral warmte in badkamer. Living hoeft geen 20°C te worden.


    Voorlopig lijkt het ok nu. Temperatuur is nog niet beneden 19°C gegaan. Tijd zal het uitwijzen of het nu stabiel is, want begrijp nog altijd niet wat er gaande geweest is vorige dagen.

  • Cajmere
    Cajmere
    1 januari aangepast
    Opties

    Ik heb nu nog een testje gedaan. Ik heb op 22h35 de thermostaat op 22,5°C gezet. Tado geeft aan in de grafiek aan dat er warmte gevraagd wordt. Ik zie dat de thermostaatknoppen ook op andere vraag temperatuur staan.

    Ik ga naar m'n ketel en daar gebeurt er niks en we zijn intussen 20minuten verder en temperatuur is gezakt tot 19,2°C ipv te stijgen naar 22,5°C. Als ik kijk naar de Draadloze ontvanger bij de ketel dan licht het lampje zelf niet op dat er warmte vraag is. ondanks de vraag. Ketel weet van niks dus en gaat dan ook niks geven. Dit klopt ook niet.

    Denk dat daar eerder de oorzaak zal liggen dan ipv aan de radiatorknoppen. De draadloze ontvanger en internet bridge geven nochtans aan dat ze verbonden zijn.

    Heel bizar vermits dit toch al meer dan jaar zonder probleem werkt.



  • Andreplusplus
    Opties
    Aha! Een draadloze ontvanger. DIE moet als zoneregelaar ingesteld worden in alle ruimtes. Controleer dat eens?
  • Cajmere
    Opties
    Dat is geen probleem, staat overal zo ingesteld.
    ik zie geen verschil in instellingen met keuken en living, badkamer,.. Enigste verschil is dat meettoestel in de keuken enzo radiatorknop is en in de living de thermostaat.
    maar enkel in de living lijkt het probleem zich voor te doen precies.
  • Andreplusplus
    Opties
    Dan is gedrag vreemd. App geeft 3 golfjes warmtevraag(WV), ontvanger zegt geen WV. En temp daalt, wat logisch is, want ketel doet niks.
    Waarom geeft thermostaat de WV niet door aan de ontvanger?
    Misschien toch beter om tado support te benaderen, zij kunnen meekijken met je systeem.
  • Cajmere
    Opties
    inderdaad, het schema wordt wel gevolg, maar ik neem aan dat internetbridge dit doorgeeft, maar andere dingen soms wel, soms niet. is heel variabel heb ik de indruk. ga ze vandaag nog contacteren, was ik ook al van plan om gedrag van de radiatorknop voor convector te veranderen.
  • Cajmere
    Cajmere
    2 januari aangepast
    Opties

    Gecontacteerd, jammer genoeg waren ze al gesloten, dan maar gepraat met de chatbot en van alles in gegeven en hopelijk krijg ik snel antwoord.

    al van 16h naar 20°C aan het gaan, tot 19,5 en als 30min terug aan zakken naar 19°C en nu pas stijgt het terug... terwijl er altijd warmtevraag geweest is... gaat toch echt iets verkeerd. Ohja, achter eten geweest en afwezigheids regime op 20,5 gezet, daarvoor ook al op 20,5. Geen stijging enkel daling. Radiatorknoppen af gehaald maar haalde ook niks uit. Pas 15min later is alles terug in gang geschoten nadat het al 18,5°C was geworden.

    even naar 19,1 en terug naar af...en lang leve de kachel nu.

    gaat toch echt iets verkeerd :)

    en lang leve de kachel.

  • Petul
    Opties
    Wij hebben exact hetzelfde probleem.
    Probleem is begonnen bij het vervangen van de batterijen. Wat is de oplossing ?
  • Jeroen_
    Opties

    Ik heb precies hetzelfde issue na vervangen van batterijen. Tado thermostaat in de woonkamer lijkt warmtevraag niet door te vertalen naar de ketel (deze slaat namelijk niet aan). Als ik in een slaapkamer warmtevraag creeer slaat de ketel wel aan. Iemand enig idee hoe dit te verhelpen is?

  • Andreplusplus
    Opties
    Wat is er ingesteld als zoneregelaar in de woonkamer? Heb je een draadloze ontvanger? Dat moet dan de zoneregelaar worden.
  • Cajmere
    Opties

    Bij mij is het probleem vanzelf opgelost. Dus geen idee wat er gaande was.
    Had contact gehad met de helpdesk en daar stelden ze voor om de oplaadbare batterijen eens te vervangen door gewone, maar voor ik het gedaan had was het probleem verdwenen.