Tado systeem aansluiten op hybride warmtepomp (Warmtepomp Remeha Elga Ace 4)

Opties

Goedemorgen allen!

Op dit moment hebben wij het volgende tado-systeem aangesloten op onze Remeha CV-ketel: een draadloze thermostaat in de woonkamer, een draadloze ontvanger aangesloten op onze CV-ketel en 6 knoppen in verschillende kamers. We willen op korte termijn een hybride warmtepomp laten installeren (Warmtepomp Remeha Elga Ace 4). Nu kan ik online niet goed vinden of dit systeem compatibel is met het tado-systeem dat wij op dit moment hebben.

  • Kunnen wij de draadloze ontvanger, die nu op de CV-ketel aangesloten zit, ook zomaar aansluiten op de warmtepomp?
  • Gaat het dan ook goed met warmtevraag: dat deze eerst warmte vraagt van de warmtepomp, en als dat onvoldoende is, de CV bijspringt?
  • Zijn hier nog andere wijzigingen/instellingen voor nodig, anders dan het aansluiten van de ontvanger op de warmtepomp?

Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft. Dankjewel alvast!

Reacties

  • Smartsys
    Opties

    Ik heb sinds kort een vergelijkbare configuratie.

    Ik heb dan een bedrade thermostaat, met 2 radiatorknoppen in de badkamer en de berging.

    Ik heb mijn thermostaat door Tado op AAN/UIT laten zetten en heb aangegeven dat er een Elga Ace warmtepomp achter hangt. Hierdoor zal de thermostaat veel trager schakelen en dus langere runs toestaan voor de warmtepomp.

    Het blijft wel dat je meer start/stops zult zien doordat de thermostaatknoppen ook warmte kunnen vragen.


    Ik hoop dat ze ooit de aansturing via Opentherm goed kunnen krijgen. Dus dat een stooklijn voor een warmtepomp gebruikt wordt ipv voor een cv ketel. Die werkt precies andersom. Eerst hoog vermogen en dan afschalen. Een warmtepomp werkt eigenlijk andersom. Die moduleert langzaam omhoog om een zo efficiënt mogelijk verschil tussen aanvoer en retour temperatuur te verkrijgen. Door de thermostaat in AAN/UIT te zetten geef je de regie aan de warmtepomp zelf. Dan is het echter wel zaak dat de warmtevraag lang duurt en dat de thermostaat zich er niet mee gaat bemoeien. Dat is redelijk te realiseren door Tado op afstand.

  • Jaiwen
    Opties
    Hoi. Jammer genoeg werkt de Tado NIET met de Remeha Elga Ace. Vreemd maar ik gooi al mn tado's nu er uit. Mocht iemand ze willen hebben laat het hier weten. Het word nu van kwaad tot erger.
  • Markvdb
    Opties

    Wij hebben sinds 2 weken een Remeha Elga Ace naast de Remeha Tzerra 39c.

    Elke keer als nu de woonkamer of keuken warmte vragen schakelt ook de gas ketel in..

    Andere ruimtes lijken wel goed te werken... We hebben paar jaar prima gedraait met alleen CV ketel..

    Bij aanschaf van de hybride pomp hebben we gevraagd of de tado goed werkt me de Remeha Elga Ace.. bevestigd door de installateur en tado support

    Begin het gevoel te krijgen dat het niet allemaal klopt..

  • Balazs
    Balazs ✭✭
    4 februari aangepast
    Opties

    Hier hetzelfde systeem (Remeha Elga Ace met Calenta CV) - en het werkt als een zonnetje.

    Idd Elga wordt met "aan/uit" aangestuurd; en dan Remeha zorgt voor modulerende functie wp en cv-ketelf als nodig.

    Je moet wel de Elga Ace nog een beetje finetunen:

    Ik had ook last van dat gasketel elke keer (te vaak) aanging, maar heb een instelling gevonden op de Elga ACE (HP030), die de vertraging instelt, waarmee gasketel aangaat bij warmtevraag. Standaard staat op 0, ik heb het nu op 60 (min) gezet -en gasketel springt nu alleen na een uur bij, als nodig!

    Verder, met stooklijn (Cp230) spelen. Bij mij stond op 1.5, met veel overshoot, nu op 1.3 gezet, dit werkt prima. Bij ons beneden vloerverwarming, boven radiatoren, stooklijn op 1.1 werkt te traag met opwarmen.

    Hiermee heb ik een goed werkend systeem met Tado en Remeha Elga Ace met Calenta.

    Just my 2c.

    Oh ja: en zoals boven beschreven staat doorgeven aan Tado dat je een wp (hybride) heb geinstelleerd. Ze veranderen iets aan de instellingen, waardoor gelijker verwarmen. Het scheelt.


    Voetpunt CP210

  • Payennic
    Opties
    @Balazs. geweldige input, bedankt! Het systeem dat ik in mijn huis wil installeren, lijkt behoorlijk op elkaar. Heeft u een buffervat in uw systeem?
  • Payennic
    Opties
    Het lijkt erop dat de Elga Ace een openterm-input heeft. Dus ik vraag me af waarom de Tado aan/uit moet gebruiken (zie slide 29). Ik dacht dat het een open termijn zou zijn voor Elga Ace en dan Elga Ace een open termijn voor de ketel. brommen?
    https://tools.remeha.nl/wp-content/uploads/sites/3/2020/05/Remeha-Webinar-Elga-Ace-28-april-2020.pdf
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Zoals ik het lees bieden ze 3 opties aan:

    Aan/uit
    OpenTherm
    R bus

    Dus alle 3 kan.

    Naar de ketel toe zijn er vreemd genoeg maar 2 opties, geen R bus
  • Balazs
    Opties

    Excuus voor laat antwoord. Ja, ons systeem heeft een buffervat; ik weet niet precies hoe groot -hij lijkt wel groot..;)

    Wat opentherm input van Elga Ace betreft: MIJ was verteld, dat het technisch wel mogelijk is, om Tado opentherm gaan aansluiten -maar het maakt alleen maar een grote bende van. Elga Ace beschikt over alle parameters om wp/ CV ketel modulerend gaan aansturen op haar eigen algoritme; DUBBEL opentherm aansturing (nota bene door een systeem (Tado) die lang niet over alle nodige parameters beschikt) maakt het alleen maar erger.

    IK kan het niet beamen/ ontkennen -het enig wat ik wél weet is dat opentherm aansturing door Elga ACE (met aan/uit van Tado) werkt prima; ik kan zien aan de CV ketel (1-2-3 vlammetjes), dat het modulerend aangestuurd wordt, afhankelijk van warmtevraag. Enige beetje rare is, dat het weleens gebeurt, dat bij Tado warmtevraag is (ik zie het in de app), maar Elga ACE/CV ketel géén warmte afgeeft -maar dit is dan de opentherm modulatie van Elga ACE, op verwarming niveau altijd terecht (lage warmtevraag, blijkbaar voldoende warmte aanbod in het systeem, zonder extra stoken). Al met al; bij ons werkt het met deze instellingen prima!

  • Payennic
    Opties
    @Balazs
    Geweldig ! Bedankt voor de feedback.
    Ik kan me inderdaad voorstellen dat twee regelgevingen bovenop elkaar voor rommel kunnen zorgen. Aan/uit kan dus.
    Maar ik zie ook veel voordelen als opentherm met de Elga praat en de Elga Ace-unit openterm met de ketel praat. Laten we zeggen dat ik de temperatuur in een bepaalde kamer wil verhogen (versus het schema) omdat ik deze vandaag gebruik (thuiskantoordag, ziektedag voor een van de gezinsleden). Hoogstwaarschijnlijk wil ik dat de kamer relatief snel opwarmt. De Tado zou dan een sterker warmteverzoek kunnen sturen om de urgentie te communiceren. Terwijl het schema zou draaien op het reguliere warmteverzoek. De Elga Ace kan dan zijn gedrag aanpassen en zijn open term gebruiken om het maximale rendement uit de warmtepomp te halen en bij deze gelegenheid meer vermogen te leveren.
    Als de dode tijd/tijdconstante per zone verschillend is of te lang is, wil je misschien ook dat de Tado verschillende warmteverzoekintensiteiten naar de Elga Ace stuurt.
  • DB88NL
    Opties

    Avond samen,

    Zag dit topic voorbij komen en heb een soort gelijke installatie: Elga ace 4kw met remeha CV alles centraal geregeld met radiator verwarming (met de ouderwetse draaiknoppen) sinds vorige week heb ik de tado geinstalleerd. Ben begon met de opentherm verbinding en moet zeggen dat het kwa werking prima uit ziet als ik naar het verbruik kijk in homewizard. Nu werd mij vanuit tado geadviseerd om de tado in te stellen op aan/uit, echter krijg ik dit niet aan de gang. Tado is juist aangeslotem em ingesteld op R01 incl de aanpassing op de elga ace stooklijn naar 1,7 meen ik even uit het hoofd zoals het instuctieboek van de elga ace aangeeft. Na het herstarten van de elga zie ik in het scherm verachijnen dat de werkmodus is aangepast. Wanneer ik de tado bedien zodat deze moet gaan verwarmen zie ik in het display van de elga ace dat er verwarmd wordt echter gebeurd er niks. Heb tevens de bedradingd van de thermostaat doorverbonden om te checken of de tado het probleem kon zijn, dit maakte geen verschil. Heb ook even gespeeld met de werkmodus van de elga ace en deze op handmatig gezet maar ook dit helpt niet. Vind in de instructies verder geen aanpassingen die nodig zouden moeten zijn. Zie ik iets over het hoofd ?? Heb voor nu de tado weer aangesloten op de opentherm aansturing. Alvast bedankt!!

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit kan in ieder geval niet aan Tado liggen want aan/uit is aan/uit. Als ie aan gaat als je de temperatuur omhoogzet en uit als je dat terug zet dan werkt de Tado en liggen alle verdere andere mogelijke issues alleen in de verwamingsinstallatie.

  • DB88NL
    Opties

    Het vreemde is wel dat met opentherm de aansturing wel werkt. En het “issue” moet indd aan de kant van de Elga Ace liggen als de thermostaat draden worden doorverbonden zou deze altijd moeten gaan verwarmen.

  • DB88NL
    Opties

    in mijn geval heb ik het issue gevonden. De tado was ingesteld op aan/uit en de elga ace is in bedrijfsmodus handmatig gezet. In deze modus stond de fixed temp op 15, deze heb ik nu gezet op 25. Het verwarmen werkt nu wel! Ga ervan uit dat dit de oplossing is voor mijn issue!