Parallel aan/uit contact aan Tado sturing

Hallo,

Thuis heb ik de Tado een jaar werkend op de nefit ketel, waarbij gebruik wordt gemaakt van het 'slimme protocol'. Kan de Tado parallel een aan/uit meesturen naar een klep in mijn systeem?

Heb namelijk het volgende prombleem: Op de 1e verdieping heb ik 3 slaapkamers voorzien van een eigen on/off thermostaat. De kamers zijn daardoor individueel te regelen. Echter als een slaapkamer boven ingeschakeld is, wordt de begane grond ook warm. En dat terwijl de Tado uit staat.

Met de parallel aan/uit sturing wil ik bereiken dat de Tado de klep in de verdeler naar de begane grond gesloten is wanneer Tado geen warmtevraag geeft.

Zie graag jullie reactie tegemoet

Antwoorden

  • Als dat mogelijk is, dan zal tado dat voor je moeten instellen. Vraag het hen eens via de support pagina/mail.

    Als tado het niet kan, kan je zelf wel iets in elkaar knutselen als je wat handig bent met arduino:


    Dat zet je tussen de tado en de ketel, waarmee je het opentherm kan "sniffen" en daarmee kan je dan iets aansturen, bv een relais.

    Wellicht kan je ook iets kant en klaar kopen om het opentherm signaal te monitoren en dan met IFTTT of MQTT doen switchen.

    Maar misschien kan het nog veel simpeler. Gewoon een tado TRV erop zetten om de warmte toevoer voor de verwarming beneden uit te zetten?

  • Bedankt voor jouw reactie.

    Ik zal het vragen via de support, had eigenlijk de stille hoop dat zij hier ook actief zouden zijn.

    Theoretisch zouden zij het makkelijk moeten kunnen realiseren. Het aan/uit relais -contact is immers gewoon aanwezig. Maar goed, dat wachten we dan even af.

    Als backup houd ik jouw oplossing in het achterhoofd. Ik ben er nog niet thuis in, maar ik heb wel de doelstelling mij erin te verdieping in combinatie met domoticx of dergelijke

  • Michael
    Michael | Moderator

    @Rho1987

    Dit is niet mogelijk. Oplossing zou zijn om een Extensiekit te bedraden aan de ketel (stuurt de Nefit ketel aan via ebus) en de Slimme Thermostaat te bedraden op een zoneklep.

    **Hoe kan tado° verschillende zones/kamers aansturen in een woning met een combinatie van vloerverwarming en radiatoren**

    Ten eerste is het belangrijk om de rolverdeling van een verwarmingssysteem te begrijpen. Traditioneel gezien is er een thermostaat die de ketel aanstuurt. Als het te koud is, zet de thermostaat de ketel aan en gaat er warm water stromen naar alle radiatoren en/of vloerverwarmingen in uw huis. 

    Om zones/kamers individueel aan te kunnen sturen, heeft tado° Slimme Radiatorknoppen geïntroduceerd. De Slimme Radiatorknoppen communiceren met de Slimme Thermostaat, die vervolgens de CV ketel aanzet. Zodoende kunnen de Slimme Radiatorknoppen warmte aanvragen, hoewel het in de kamer met de Slimme Thermostaat al warm genoeg is. Voor een optimale verwarmingsaansturing raden wij aan, om ook Slimme Radiatorknoppen te installeren in de kamer met de Slimme Thermostaat. De Slimme Radiatorknoppen zorgen dat in die zone de radiatoren dichtgeknepen worden als de gewenste temperatuur daar bereikt is, terwijl andere zones mogelijk nog warmte vragen. 

    De Slimme Radiatorknoppen kunnen echter niet voorkomen dat er warm water door de vloerverwarming wordt gepompt. Als de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt is voorzien van vloerverwarming, is het nodig om een aanpassing te doen aan uw verwarmingssysteem. U laat een “zoneklep” plaatsen (tado° is geschikt voor zowel 'normaal open' of 'normaal gesloten' kleppen, zowel laagvoltage als 230v), die door het relais in de Slimme Thermostaat open of dicht gezet kan worden. Er is dus een bedrade aansluiting tussen Slimme Thermostaat en zoneklep nodig. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.

    In Nederland kunt u voor het installeren van de zoneklep en eventuele prijsopgave van benodigde tado° producten contact opnemen met onze partner www.Wifithermostaten.nl 

    In België kunnen wij voor u op dit moment geen installateur aanraden, graag contact opnemen met uw eigen installateur voor de installatie van de zoneklep.

    **Samenvattend:** Wij raden aan om de Slimme Thermostaat te bedraden aan een (te installeren) zoneklep (of direct op de vloerverwarmingspomp), die zodoende de zoneklep (of pomp) open of dicht zet. Zodoende kan voorkomen worden dat de ruimte met vloerverwarming meelift op een warmte-aanvraag van bijvoorbeeld een Slimme Radiatorknop in de slaapkamer. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.

    U kunt [hier](https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000550043) en [hier](https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000533286) meer over dit onderwerp lezen.

  • Beste Michael,

    Dank voor de reactie. Ik weet niet goed wat ik er mee wil.

    Allereerst wil ik de installatie boven niet aanpassen. Radiatorknoppen tado ga ik niet toepassen, enkel omdat de tado thermostaat niet verschillende dingen kan aansturen. Ten tweede wil ik bij voorkeur geen gebruik maken van de aan/uit sturing. Ik weet niet exact hoe de installatie werkt met een expansion kit, maar als ik het op die wijze toepas kan ik volgens mij net zo goed zowel de ketel als de vloerverwarmingsverdeler achter hetzelfde aan/uit contact van de tado plakken. Al met al heb ik tado gekozen om juist het modulerende effect te hebben én het op afstand kunnen bedienen / inzien van de status.

    Ik ga nog even in conclaaf met Nefit, wellicht kunnen zij wat voor mij betekenen.

  • @Michael

    Inmiddels ruim een week verder. Ik heb contact opgenomen met Nefit maar ben daar niet verder mee gekomen, behoudens het advies gekregen om wat aanpassingen in mijn installatie door te voeren. Ik wil echter voor de makkelijke weg gaan, en dat lijkt op jouw advies (maar dan zonder radiatorknoppen)

    Dus bij deze concreet mijn vragen:

    1. Kan ik de ketel blijven aansturen met de bedrade aansluiting en de extension kit gebruiken voor de aan/uit klep op de vloerverwarming? Gezien het bereik van wifi heeft dit mijn voorkeur (vloerverwarming zit vrij dicht bij thermostaat)
    2. Indien nee op vraag 1: blijft de ketel gemoduleerde aansturing behouden?
    3. Indien ja op vraag 2: Wat is het stappenplan voor het instellen van de extensionkit + aan/uit sturing? In de installatiehandleiding zie ik namelijk het een of het ander

    Ik zie graag met belangstelling jouw/jullie reactie tegemoet

  • Jij hebt dus 1 klep in huis die je kan schakelen. Ik begreep in iedere slaapkamer boven een aan/uit thermostaat. Maar wat doet die dan? Die klep schakelen of de ketel?

    Ik wil de situatie even begrijpen. Want waarom plaats je dan niet in ieder vertrek een tado thermostaatkraan?

    Dan kun je toch in ieder vertrek de temp regelen? Heb je vraag in slaapkamer 1 dan geeft de thermostaatkraan dat door aan tado thermostaat die daarna de ketel gaat aansturen en de rest van de thermostaatkranen gaat knijpen. Zo hoort het toch te werken?

    Micha

  • @Micha Op de begane grond heb ik vloerverwarming en een Tado thermostaat in de woonkamer. Deze stuurt de nefit ketel aan via ems-bus. Er zit geen klep tussen de vloerverwarmingsverdeler en ketel.

    Op de verdieping heb ik een radiatorverdeler, met per afgaande streng (= per slaapkamer) een aan/uit schakelaar van siemens. Deze aan/uit schakelaar wordt gestuurd door de betreffende thermostaat op de slaapkamer. Wanneer de thermostaat op de slaapkamer warmte vraagt, gaat de ketel aan. Maar omdat er dus geen klep zit tussen ketel en vloerverwarmingsverdeler begane grond, krijgt die ook warmte zonder dat mijn Tado op de begane grond dat vraagt.

    Er moet dus een klep tussen gebouwd worden, die aangestuurd wordt door de tado. Daarmee voorkom ik onnodige warmtelevering op mijn begane grond.

    Inmiddels heb ik contact gehad met de klantenservice van Tado en heb ik een extension kit aangeschaft. Zij gaven aan op afstand te kunnen programmeren dat de extension kit mijn ketel aanstuurt en daarnaast een aan/uit contact bedraad vanaf mijn tado de klep naar de vloerverwarming stuurt.

  • Check. Mooi dat ze individueel dat voor je kunnen programmeren. Ketel draait straks dus mooi specifiek voor 1 ruimte.lijkt me zeer effectief.

    Ik denk wel dat je die Siemens schakelaars ook had kunnen vervangen door op iedere radiator op slaapkamer een tado termostaatkraan te zetten. Die knijpen ook dicht als er geen vraag is of juiste temp is op de kamer. Maar als jij inderdaad merkt dat het in de woonkamer te vaak te warm is dan is zo'n klep onmisbaar. Mijn vloerverwarming is heel traag dat als de ketel aan is mag er zeker altijd ook daarnaartoe. Zal nooit te warm worden. De slaapkamers liften mee op de vloerverwarming beneden. Termostaat van tado staat nu s-nachts op 20 graden. Als we thuis zijn 21.
    Ik begon met 18 en 21 maar de temp haalt s-nachts niet de 18 graden dus maar op 19 gezet.
    Hij moet wel heel hard en lang stoken wil hij van 18 naar 21 gaan. Die tado van mij moet hier nog veel leren met die traagheid ;-)

    Micha