Simpelweg rampzalig

Opties

Hi allen,

Allereerst, dank aan iedereen die de tijd en moeite neemt om te reageren op de vele vragen op dit forum. Met regelmaat zie ik dezelfde gebruikers voorbij komen. Inmiddels heb ik vele suggesties uit de talloze topics geprobeerd, zonder succes.

Wat wij thuis hebben is simpel:

  • Rehema Avanta 28c CV (OpenTherm)
  • Bedrade Slimme Thermostaat in de woonkamer
  • Twee "Slimme" radiatoren in de slaapkamer en babykamer
  • Verder "domme" radiatoren in andere ruimtes

CV weigert te reageren op de nieuwe thermostaat van Tado. We hebben werkelijk álles geprobeerd en ik wacht inmiddels op reactie van de helpdesk.

Wij zijn technisch onderlegd, hebben dan ook meerdere keren de handleiding uitvoerig gevolgd, zowel voor gebruikers als professionals.

  • Bedrading van de thermostaat op Relais en OpenTherm geprobeerd (beiden werken niet).
  • Alle apparaten opnieuw ingesteld.
  • Thermostaat 100x opnieuw gestart.
  • Op alle instellingen staat OpenTherm ingesteld.
  • Alles geeft groene vinkjes.
  • Batterijen zijn vol.
  • De juiste zoneregelaars zijn ingesteld.
  • Router op een nieuwe plek neergezet, met de Bridge 'voor' de router. Uiteraard met nieuwe kabels aangezien die van Tado zelf 2 centimeter lang is.

Een ander probleem is dat één van de radiatoren niet meer lijkt te werken. Hebben alle radiatoren in huis ontlucht. Hebben de druk weer verhoogd in de ketel.

Kortom, we begonnen met een comfortabel, warm huis en nu - letterlijk 12 uur later - gaat de ketel niet meer aan en werkt een van de "slimme" radiatoren niet meer.

Werkelijk geen flauw idee wat wij nog kunnen proberen. Heeft iemand nog suggesties?

Alvast dank.

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Heb je de wizard gevolgd?

    Heb je de ketel spanningsloos gehad?

    Als je de draden bij de tado thermostaat los neemt en tegen elkaar houdt, moet de ketel op 100% gaan branden.

    Zo niet, dan ketel probleem
  • daydream
    Opties

    @Douwe

    Bedankt voor je reactie.

    De wizard gevolgd: ja. Zowel voor gebruikers als professionals.

    Ketel spanningsloos gehad: ja. Minstens tien keer.

    Het is geen ketel probleem.

    Huis voor de Tado thermostaat: warm

    Huis tijdens de Tado thermostaat: ijskoud

    Huis momenteel, weer met de oude thermostaat: warm

    Het is uitgesloten dat het aan de ketel ligt. Althans, het ligt wel aan de ketel, maar dat komt omdat hij niet reageert op input van de Slimme Thermostaat. Dus dat maakt het meer een verbindingsprobleem, maar wat de oorzaak is, is mij oprecht een mysterie.

  • Andreplusplus
    Opties
    DOA - thermostaat dead on arrival? Dit lijkt me een gevalletje support desk of terug naar de verkoper
  • daydream
    Opties

    Vooralsnog geen reactie van de helpdesk.

    Vandaag een monteur laten komen die veel ervaring had met Tado.

    Zijn advies was - ondanks dat dit nérgens in de specifieke handleiding staat die ik moet volgen - om de draden in de meterkast die OpenTherm regelen van 3 & 4 naar 1 & 2 te verplaatsen en de bedrading in de Slimme Thermostaat niet in + en - maar in 1 & 3 of 1 & 2 te doen.

    Hier heeft hij in het verleden verschillende malen dit probleem mee opgelost.

    Hier werkte het helaas niet.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Draden in de meterkast die OpenTherm regelen. Verklaar u nader.
  • daydream
    Opties

    Excuus, dit is verre van mijn vakgebied. Dit komt direct uit de handleiding van onze ketel voor het aansluiten van een modulerende regelaar :

    "Sluit de twee-aderige kabel aan op de klemmen 3-4 van de aansluitconnector."

    Zijn advies was om dit te veranderen naar 1-2.

    Ik heb zojuist alles weer teruggedraaid naar hoe het volgens de handleiding moet. Dit was gisteren ongeveer 8 uur achter elkaar ook zo, maar de ketel is zojuist aangegaan. Dat is al een verbetering van 100%. Nu nog kijken of het blijft werken.

    Een van onze radiatoren werkt echter niet meer, tenzij we alle radiatoren in huis afsluiten. En toevallig is het een van de twee Slimme Radiatoren, die wel nog werkte toen hij Dom was.