Tado knoppen: trage reactie + overschieten

Opties
JelleB
JelleB
4 januari aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Hallo

Ik heb vorig jaar Tado in huis gehaald omdat nest niet goed samenwerkte met mijn ketel (vaillant ecotec plus). Tado werkt wel goed, maar ik ben dit jaar bezig met optimalisatie en heb nu ook radiatorknoppen en 2 sensors toegevoegd. Wat ik vooral merk is dat de temperatuur gehaald wordt 's morgens en tado dan nog gemakkelijk tot een graad kan doorschieten (afhankelijk van de buitentemperatuur, hoe warmer hoe meer hij doorschiet). Daarna zakt hij naar de ingestelde temperatuur. Van zodra dan de dag bezig is ik merk op dat de ingestelde temperatuur eerst 0,3 graden gezakt is en de thermostatische kraan nu pas open is gegaan en stilaan warmte aan het geven is. Mijn woonkamer schommelt dus tussen 20,2 en 20,8 gemiddeld. Waarom begint de ketel al niet de kraan te openen en te verwarmen bij 20,5 (ingestelde temp) en blijft hij rustig warmte geven ipv telkens te stoppen en door te schieten? Ik vermoed dat dit misschien een gekend probleem is en dat hier iets aan kan gedaan worden?

Ik verwarm momenteel met een max aanvoertemperatuur van 45 graden en dat gaat heel goed, zelfs tijdens de paar koude dagen vorige maand. Vanaf volgende week wordt het echt goed koud dus dit is een goede test om te zien of het systeem goed werkt. Ik wil dus vooral een iets constantere temperatuur halen en niet telkens doorschieten en teveel zakken.

Bedankt voor de tips!

Jelle

Reacties

  • JelleB
    Opties

    ter aanvulling: ik ben begonnen met de sensor te plaatsen in de woonkamer en sindsdien is de schommeling overdag zo groot. toen ik de sensor van de thermostaat zonder de knoppen gebruikte was de afwijking maar 0,1 graad naar boven of beneden. dus precies of de sensor, knoppen, etc reageren te traag?