V3+ / Remeha Avanta Ace 28C / vloerverwarming ?moduleert? vreemd

Opties

sWij hebben nu een jaar een Tado V3+ / 5 radiatorknoppen / vloerverwarming via Tado huiskamerthermostaat / bridge aan Remeha Avanta Ace 28c 2023.

Sinds we in ons huis wonen gaat de verwarming niet lekker. Eerst was het een oude ketel + buitentemperatuur sensor en thermostaat op zolder + vloerverwarming. Werkte voor geen meter, altijd koud, vorige bewoners herkende hier niks van...

Ketel vervangen in januari 2023 voor een Remeha Avanta Ace 28c. Vloerverwarming aangesloten op de kamerthermostaat, deze gekoppeld aan de bridge die aan de ketel hangt, en hier zijn de knoppen op aangemeld.

De vloerverwarming ging als het opgewarmd diende te worden elke paar minuten uit waardoor de ketel weer stopte met verwarmen omdat het zijn warmte niet kwijt kan. Driemaal contact gehad met de support (snel geholpen). Maar het verwarmen klopt nog steeds niet.

Ik heb de vloerverwarming pompstekker eruit gehaald en het ventiel voor de vloer staat nu altijd open. Op tado zie ik nu wel dat het nu constant blijft verwarmen. Maar dat het ook nog twee uur door gaat na het behalen van de doel temperatuur. afbeelding a1 2 3 4


En de ketel is ingesteld om 50 graden, maar deze geeft vaak aan dat het de verwarmingstemperatuur 31 graden is. (kwam terug van vakantie, alle kamers waren 10graden, verwarming terug naar schema. Lijkt mij dan dat de ketel dan maximaal moet verwarmen en niet moduleren naar 31 graden). En gister heb ik 21m3 gebruikt (tussen de 1 a 2m3 per uur tijdens het opwarmen)

overige foto's

Pomp vloerverwarming

wand Tado

bridge

ketel (volgens gebruiksaanwijzing opentherm)

Waar gaat het mis?

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    Dat ding bij de ketel is de extensiekit/draadloze ontvanger, niet de bridge. Heb je die wel?
    Ik neem aan dat de thermostaat iets bij de vvw schakelt met relaismodus?
    We hebben meer informatie nodig om.je te kunnen helpen.
    Wat heb je voor spullen bij de vvw, hoe is eea in de app ingesteld?
  • Ja zeker, de bridge hangt in de meterkast bij de router, ik pas mijn oorspronkelijke bericht aan.

    De thermostaat schakelt de Honeywell VC8015 (deze staat nu volledig open en uit).

    In de app heb ik de gehele dag 18.5 graden en in de avond en nacht 17.5


  • Andreplusplus
    Opties

    In de grafieken die je toont zie ik niet de warmtevraag - kun je tonen door recht op de cirkel met drie golfjes te klikken.

    In de blokjes kan ik het gedeeltelijk zien: 0, 2, 2 en 3 golfjes. Op zich normaal: bij grotere afwijking meer stoken, als het doel bijna bereikt is (letterlijk) gas terug nemen.

    Het komt vaker voor dat de ketel max temp laag (31 gr) wordt gezet, blijkbaar door tado. Dit is wellicht op de ketel aan te passen, of anders met de tado pro app.

    Vloerverwarming is een traag systeem, dus warmt lang na als tado al afschakelt, en schiet dus door. Een halve graad is niet zo gek. Maar wat ik wel wat vreemd vindt is dat bij instelling 18,5 pas bij 19,0 wordt terug/afgeschakelt (van 3 naar 2 naar 1 golfje) Er is ook wel,op dit forum geconstateerd dat de golfjes wel een indicatie zijn, maar niet 1:1 te relateren zijn aan de werkelijke ketelaansturing (wat logisch is, want die golfjes zijn per kamer en de ketelaansturing is voor de hele woning).

    En het lijkt ook dat (ik kan de schaal van de grafiek niet zien) dat de temp doordaalt tot ca 17,5, dus 1 graad onder het setpoint. Dat geeft fluctuatie van 1,5 graad, wat ik niet comfortabel zou vinden, maar ik zie ook de tijdschaal niet en je geeft niet aan van hoe laat tot hoe laat de 17,5 graad is ingesteld. Dus wellicht kijk ik naar de nachttemp? (Grofweg ca 6.00 of 7.00, en dan stoken tot ca 11.44 om 1,5 graad te stijgen - die fluctuatie valt dan dus wel mee.) 21 m3 gas voor een dag is zelf met lage temperaturen buiten wel veel - zit daar niet ook koken en douchen bij? 1 m3 per uur voor een gemiddelde woning is weer niet zo heel gek, 2 wel aan de hoge kant. Maar ik weet ook niet wat voor woning je hebt.

  • Hallo Andre, bedankt voor je reactie.

    Hieronder de afbeelding met warmte vraag, hier kan je niet doel temperatuur zien die om 10.18 behaald is.

    De vloerverwarming is de enige die en warmte aanvraag mag doen aan ketel, de overige mogen dit niet (kleine radiatoren per kamer)

    de tijden waar je naar keek waren overdag. Ik heb met de pro app de installatie nog een een keer doorlopen en draden gecontroleerd (deze zijn juist)

  • Andreplusplus
    Opties
    Ik zie eigenlijk niets geks.
  • Een vd gekkigheden is dat op 10.18 de temp bereikt is en tot 12.23 door gaat met verwarmen. Icm met de enorme hoeveelheid gas die verbruikt wordt.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Dat heet modulatie en is normaal