Tado instellen met ketel Atag I36EC

Opties

Ik heb online in een beschrijving gelezen dat als je huidige thermostaat een Atag One is dat dan een professionele installateur het moet installeren. (heb ik weer ..)

Op de chat verbaasde iemand van tado dat, en die gaat het nog uitzoeken.

Nu heb ik via de app de installatie opgestart en die gaf deze melding niet, die installatie heb ik stap voor stap gevolgd en dat ging vlekkeloos. De app geeft ook aan geinstalleerd te zijn. Maar nu geeft mijn ketel continu deze 2 meldingen en die zijn nog niet gestopt. Heeft iemand een idee wat ik nu moet doen?


Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Een professionele installateur inschakelen wellicht?

    Ik neem aan dat je de aanwijzing dat de ketel van de stroom moet tijdens het installeren gewoon hebt opgevolgd.

  • Michiel_
    Opties
    Ik ben vandaag met tado aan de slag gegaan en heb precies hetzelfde probleem. Alles lijkt te werken, alleen de cv geeft bovenstaande meldingen. MNH, heb je al een oplossing gevonden?
  • MNH
    Opties
    Née! Helaas niet. Ik heb de vraag nog uitstaan bij de helpdesk.. maar Google en andere topics op dit forum geven me weinig hoop. Iets met een open therm low power adapter installeren in de cv.. nou ik heb besloten niet te gaan sleutelen aan m’n cv.. dus de kans is groot dat mijn tado retour afzender gaat 😢
  • HGB
    HGB ✭✭✭
    Opties
    Bij mij werkt Tado goed met Atag i36ec plus OTLP adapter. Installatie was wel iets, daar moest een bedrijfsmonteur van Atag aan te pas komen.
  • MNH
    Opties
    Daar heb ik idd ook over gelezen. Het kan dus wel op die manier.. maar ik vind dan de tado al met al wel erg duur worden. Ik denk er nog even over na maar ik denk dat die van ons teruggaat..

    Dank voor de hulp!
  • Michiel_
    Opties
    Ik heb het inmiddels aan de praat gekregen door stap 5 (configuratie) uit de "handleiding voor professionals" genaamd "Bedrade Slimme Thermostaat Handleiding" te volgen. Middels deze stappen kon ik de config settings van de thermostaat naar "diverse OpenTherm" zetten. Na een minuut of 10 wachten herkende mijn ketel toen de tado thermostaat en werkte het schermpje op de ketel weer als vanouds.
  • HGB
    HGB ✭✭✭
    Opties

    Graag gedaan! Misschien is het ook beter om te wachten op de volgende versie van Tado. Vraag maar aan Rob2😉.

  • MNH
    Opties
    O dat is nog wel het proberen waard, idd ook mijn vraag: zonder OTLPA module op de ketel te (laten) installeren?
  • Michiel_
    Opties

    Daar ben ik weer... De aanpassing van de configuratie naar "OpenTherm" zorgde ervoor dat de thermostaat erg warm werd. Wellicht loopt de voeding van mijn oude thermostaat via de aansluitkabeltjes, waar Tado werkt met een batterij. Naast dat het warm worden van de thermostaat wellicht gevaarlijk is werkt de temperatuur meting ook niet goed meer.

    Ik heb vervolgens de nog een aantal zaken geprobeerd die allemaal niet helpen. Meer details vind je in dit aparte topic: https://community.tado.com/nl/discussion/22252/tado-instellen-op-een-atag-i28-ecz-met-voormalig-one-zone-thermostaat/p1?new=1

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Misschien toch maar die professionele installateur inschakelen???

    Geen idee wat er is hoor, maar als dat in de wizard wordt aangegeven zal er vast wel een reden voor zijn.

    Kan best zijn dat de ketel niet-standaard fantoomvoeding op de bus heeft staan die nu je thermostaat aan het opblazen is. Als het zo'n Eneco thermostaat is zit er daarvoor een apart voedingskastje tussen wat je moet weghalen maar dat zit hier wellicht in de ketel verwerkt.

  • MNH
    Opties
    Wat een gedoe Michiel! Ik was aan het overwegen om jouw oplossing te proberen maar nu heb ik me toch bedacht.

    Ik had de ketel nog even open gemaakt en zie daar wel een ‘ot bus’ (open term) Missch moet ik daar iets mee maar ik begin er idd zelf niet aan… dan maar of een professioneel iemand of tado terug
  • Andreplusplus
    Opties
    Contact opnemen met tado support. Tado en Atag werken niet fijn samen, dat blijkt uit vele berichten hier. Wij als medegebruikers (zonder Atag ketel) kunnen je niet verder helpen.
  • HGB
    HGB ✭✭✭
    14 januari aangepast
    Opties
    Ik zou eerder contact met Atag opnemen. Ze hebben ervaring met de Tado en OT. Bij mij werd al 6 jaar geleden een oplossing gevonden. Overigens staat in de handleiding van de i36ec hoe de otlpa adapter aangesloten wordt.
  • Michiel_
    Opties
    Het lek is boven. Ik heb de draadjes uit het rode busje gehaald en in het blauwe busje aangesloten. Daarna heb ik de thermostaat op setting D01 gezet en nu werkt alles naar behoren.
  • MNH
    Opties
    Ik had ook zo’n vermoeden dat we daar wat mee moeten ( die blauwe busjes waar notabene OT opstaat)
    Maar jij bent iets voortvarender dan ik merk ik haha. Ik vind het nogal wat om zelf aan die ketel te gaan sleutelen…. Maar goed bij jou is het dus wel gelukt, goed om te weten… ! Dank voor je reactie!
  • MNH
    Opties

    oke, ik heb het ook gedaan! En het lijkt hier ook te werken!!! Dank dank dank!

  • HGB
    HGB ✭✭✭
    Opties

    Zonder OTLPA adapter?

  • MNH
    Opties

    Heb wel een nieuwe vraag. Als ik een warm water schema aanmaak, zet mijn ketel de temperatuur standaard op 55 graden. Ook al zet ik de temperatuur van het schema op 65 of 60. Waar de ketel wel naar lijkt te 'luisteren' is handmatig het water (zonder schema dus) op 60 graden zetten.

    Dan krijg je dus dit in de app:


    Op zich lijkt het mij geen groot probleem, maar vroeg me af of iemand hier ook een oplossing voor heeft.

  • MNH
    Opties
    Hallo hgb,

    Ja door de draadjes van de rode naar de blauwe (ot) bus te verplaatsen
  • HGB
    HGB ✭✭✭
    Opties
    Bedankt, ik had de eerdere foto niet gezien. Bijzonder! Waarvoor heeft Atag die adapter bedacht, denk je dan al gauw. Maar evengoed mooi dat het zo kan. Nu nog even kijken of dat ook kan i.c.m. de Quatt wp.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je de temperatuur van warm water wilt instellen dan kan dat door een schema te maken met 1 item van 00:00 tot 24:00 waarin het warm water AAN staat en daar kun je dan de temperatuur in zetten.

  • MNH
    Opties

    Ja dat deed ik dus, en dan nog stelt hij hem bij mij in op 55 graden. Maar als ik de app zonder schema, handmatig op 60 graden zet. Zonder dat het schema eindigt. Dan werkt het wel.

    (dat komt in feite op hetzelfde neer)

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Bij mij werkt het wel. Als ik geen warmwater knop aanmaak, of die aanmaak en het schema zet em op UIT, dan is de temperatuur altijd 55 graden inderdaad. Maar het een voortdurend schema op AAN werkt het goed hier.