Overdrukventiel gaat regelmatig open zodat druk te laag wordt

Opties

Hallo allemaal,

Sinds een aantal weken heb ik een tado systeem bij mijn Intergas HRE ketel. Het systeem heeft 6 radiatoren. Sinds ik tado gebruik merk ik dat regelmatig het overdrukventiel in de heetwaterleiding open gaat. Dit gaat soms zover door dat de druk te laag wordt (display toont dan zelfs 0.1 bar) zodat de verwarming niks meer doet. Wat is hiervan de oorzaak en hoe kan ik dit het beste oplossen? Voordat ik tado gebruikte waren twee radiatoren in de woonkamer altijd open, aangestuurd door de thermostaat in die kamer. De andere vier hadden thermostatische knoppen. Alvast bedankt, Peter.

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Wat versta jij onder de heetwaterleiding?

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Bypass plaatsen of een radiator van een domme knop voorzien en die een stukje open zetten.

    En vervang je overdruk ventiel.
  • PvdE
    Opties

    @Rob2 de leiding van de ketel die het hete water naar de radiatoren voert.

    @Douwe maakt het uit welk merk/type je gebruikt? Ik zie dat er verscheidene merken zijn waarvan de prijs nogal verschilt.

  • PvdE
    PvdE
    14 januari aangepast
    Opties

    Overigens, het overdrukventiel is net vervangen, zit er een week in. Er zit nu een Flamco/Prescor in. Eerst een VSH. En verder moet ik hierbij vermelden dat de genoemde lage druk pas bereikt werd nadat ik het systeem nog eens ontlucht had. Dus bij een vrij lage druk, waarbij het systeem nog werkte, heb ik ontlucht. Dat samen leidde dus tot die 0.2 drukmelding.

  • Andreplusplus
    Opties
    Ha, eerst bijvullen dan ontluchten en evt weer bijvullen
    Met overdrukventiel, bedoel je daar niet het expansievat mee?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik stel die vraag omdat het helemaal niet gebruikelijk is om een overdrukventiel op die plek te hebben, en wel in de tapwater leiding.

    Wat jij bedoelt is waarschijnlijk de automatische ontluchter. Als daar een beetje water uit komt dan heb je lucht in het systeem. Als je klappen op dat ding geeft komt er wellicht nog wat uit. Dit stopt vanzelf als alle lucht uit het systeem is.

  • PvdE
    PvdE
    14 januari aangepast
    Opties
    @Rob2 Nee, het is echt een overdrukventiel. Het was een VSH met een steenrode conische dop, met opschrift o.a. 3bar. En hij zit dus op de leiding naar de radiatoren.
  • Andreplusplus
    Opties
    Als die dus open gaat onder de 3 bar, dan is ie stuk of verkeerd ingesteld
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ja, dat zei ik dus ook al......
  • PvdE
    Opties
    Goed.
    Hoe stel je de druk in op een Flamco/Prescor ventiel?
    En, wat ik al eerder vroeg, welk merk bypass ventiel is het beste voor mijn situatie?
  • Andreplusplus
    Opties
    bypass of overdruk?
  • PvdE
    Opties

    @Andreplusplus "welk merk bypass ventiel" aangezien ik dat nodig heb.

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    16 januari aangepast
    Opties
    Weet ik veel, ik ken je installatie niet. Ik ken ook niet nut of noodzaak van een overdrukventiel. Wel een bypass, die zit tussen aanvoer en retour op geruime afstand van de ketel, maar daar gaat het om drukverschil, in de orde van 0,2 bar, niet 3 bar.
    Deze bijv
    https://www.warmteservice.nl/Verwarming/CV-aansluitmateriaal/CV-toebehoren-overig/Comfort-Line-Drukverschilregelaar/p/LVV9600
  • PvdE
    Opties

    @Andreplusplus Dank je voor je reactie. Ik zou graag wat argumentatie zien bij je keuze. Ik ga me er zelf nog wel even in verdiepen.

  • Andreplusplus
    Opties
    Gewoon de eerste die ik vond onder de €20 voor 22mm buis