diverse ruimten zelfstandig verwarmen

Opties

Goedenavond,

Ik heb een starterskit en 5 slimme thermostaatknoppen aangeschaft en die probeer ik te installeren. Ik heb mijn oude trouwe bedrade honeywell ChronothermIV vervangen door de slimme thermostaat van Tado. Deze hangt nu dus in de woonkamer. Alle radiatoren zijn aan 1 systeem gekoppeld, het is dus 1 zone. De woonkamer heeft ook een houtkachel, dus in de "oude" situatie is het zo dat als we de houtkachel stoken de cv-ketel uit gaat en alle overige kamers niet verwarmd kunnen worden.

Vraag: Is het mogelijk bv 1 slaapkamer apart te verwarmen, terwijl de radiatoren in de woonkamer (waar dus de Tado thermostaat hangt) niet meedoen? Met een slim systeem had ik gehoopt dat dat zou kunnen, of schakelt de slimme thermostaat ook nu weer het hele systeem uit als de woonkamer op temperatuur is.

Kan iemand me verder helpen?

Henk

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja dat kan maar dan moet je wel in de woonkamer OOK de slimme thermostaatknoppen installeren!

    Dus wellicht heb je aan 5 in totaal niet genoeg.

  • HenkVolkers
    Opties

    Dag Rob2, dank voor je reactie,

    Ik denk dat ik iets te ongeduldig ben geweest, het systeem heeft kennelijk wat tijd nodig om te reageren. Het lijkt er op dat eea werkt.

    Nb we komen met 5 knoppen een heel eind, we wonen bescheiden. :-)

    Goed weekend, Henk

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik noem het maar even omdat heel veel mensen redeneren "maar in de woonkamer heb ik al die slimme thermostaat die de boel regelt dus daar hoeven geen kranen" en dat klopt niet.

  • Andreplusplus
    Opties
    Nee wat Rob bedoelt is dat je in de woonkamer ook taso knoppen moet hebben om de radiatoren te sluiten als er elders in huis warmte wordt gevraagd. Maar misschien heb je dat al.
  • HenkVolkers
    Opties

    Klopt, dat had ik al bedacht, ik heb tado-knoppen op de essentiele plekken en dus ook in de woonkamer waar ook de thermostaat (wat overigens een verwarrende naam is in dit systeem) hangt.

    Maar ik moet zeggen dat het een beetje een gok was toen ik de Tado aanschafte of het zo slim was als ik hoopte. De informatie die op de site wordt gegeven geeft daar geen uitsluitsel over, ik kon het in ieder geval niet vinden. Maar het is inderdaad slim, ik kan nu 's avonds de slaapkamer even verwarmen (overdag is die uit), terwijl de houtkachel de woonkamer verwarmt. En dat zonder gedoe. Het functioneert nu alsof het alle kamers aparte sectoren zijn. Heel handig.

    Wat wel een tegenvaller is is dat er een internetverbinding moet zijn. Dat zag ik pas nadat ik de set had aangeschaft. Ik zou veel liever iets hebben wat volledig lokaal werkt, en dus ook als het internet eruit ligt.

  • Andreplusplus
    Opties
    Het werkt ook nog als internet eruit kigt, in de zin van je hoeft niet in de kou te zitten. Alleen de schema's en grafiekjes en zo doen het even niet, maar je kan gewoon handmatig de temp regelen per ruimte