Tado instellen op een ATAG i28 ECZ met voormalig One Zone thermostaat

Opties

Ik heb een ATAG i28EZC ketel en ik heb mijn Atag One Zone Wit thermostaat afgelopen vrijdag vervangen voor de bedrade slimme Tado thermostaat.

Op onderstaande afbeelding zie je hoe mijn oude thermostaat aangesloten was.


Poging 1

Tijdens de installatie heb ik de stappen in de Tado app nauwkeurig doorlopen. Na de installatie functioneerde de Tado apparatuur. Dat wil zeggen dat ik de verwarming hoger en lager kon zetten middels de Tado app.

Verder werkte de set-up helaas niet naar behoren. De ketel/buizen maakten af en toe een hard brommend geluid, hier had ik eerder geen last van, en daarnaast herkende de ketel de Tado thermostaat niet. Zie onderstaande foto's van het schermpje van de ketel.


Poging 2

Na het bekijken van de monteurs handleiding kreeg ik de indruk dat de Tado thermostaat wellicht de verkeerde settings had. Vervolgens heb ik vandaag (zondag) de Config menu ID van de Tado thermostaat handmatig op Opentherm gezet (Ik heb de settings van D57 gewijzigd naar D01).

Na het doen van de aanpassing van de settings naar D01 herkende de ketel de thermostaat en liet de ketel het reguliere menu zien. Wel werd de thermostaat erg warm. Als gevolg hiervan steeg de door de thermostaat waargenomen temperatuur ver boven de ingestelde temperatuur en gingen de radiatoren dicht. Dit terwijl de daadwerkelijke temperatuur in de kamer ver onder de ingestelde temperatuur lag. Omdat dit niet de bedoeling kan zijn heb ik de thermostaat van de muur gehaald.


Poging 3

Vervolgens heb ik de thermostaat verwijderd uit de Tado app (Remove this device from your home) om de thermostaat opnieuw in te stellen. Ik heb de QR code gescand en het Tado menu opnieuw doorlopen. Hieronder zie je voor de volledigheid een foto van hoe de Tado thermostaat geinstalleerd is.

Na het opnieuw installeren van de Tado thermostaat leek alles te werken. Mijn CV ketel liet het reguliere menu zien en ook het overzicht van de Tado apparatuur in de app zag er goed uit. Echter, tijdens het testen kwam ik er achter dat de Tado app wel aangaf te verwarmen, maar dat de ketel dit signaal niet oppikte omdat de woonkamer koud bleef.


Poging 4

In een laatste wanhoopspoging heb ik de thermostaat nogmaals geïnstalleerd. Met als resultaat dat ik dezelfde uitkomsten heb als bij poging 1. De verwarming reageert op Tado, het wordt dus weer warm, echter herkent de ketel de thermostaat niet en maken de ketel/buizen af en toe een hard brommend geluid.


Nu ben ik door mijn ideeën heen en ben ik erg benieuwd of iemand weet wat ik het beste kan doen. Alle hulp wordt enorm gewaardeerd!

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties
    Contact opnemen met tado support. Tado en Atag werken niet fijn samen, dat blijkt uit vele berichten hier. Wij als medegebruikers (zonder Atag ketel) kunnen je niet verder helpen.
  • Ceekay
    Opties
    Hallo Michiel,

    Heeft Tado support jou kunnen helpen? Ik krijg aankomende week een i36ecz en ben benieuwd of ik tegen dezelfde problemen aan ga lopen als jij.