dienen alle radiatoren een slimme radiatorknop te hebben?

Opties

Ik heb een bedrade sarterkit v3+ met 2 slimme radiatorknoppen geïnstalleerd.

is het noodzakelijk om op ieder radiator een slimme knop te installeren voor dat het werkt?

ik had gehoopt met die systeem de kinderkamer en de badkamer apart te kunnen regelen.

nu heb ik het probleem dat als ik 1 van de 2 slimme knoppen of de slimme thermostaat om een bepaald verhoogde temperatuur vraag ze allemaal gaan verwarmen ondanks de temperatuur in de betreffende kamers bereikt is. en hij slaat ook niet af eens de gevraagde temperatuur bereikt is.

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    Dat is dan een configuratieprobleem.
    Heb je de knoppen in aparte ruimtes in de app staan, dus aparte tegel voor badkamer, kinderkamer en woonkamer?
    Dan bij elke kamer de knop of thermostaat als meettoestel en in alle kamers de thermostaat als zoneregelaar?
    Ik neem even aan dat de thermostaat goed op de ketel is aangesloten, anders wordt het nog een ander verhaal.
    Verder heb je in alle kamers waar je temp wil regelen knoppen nodig. Ook in woonkamer, want als bijv badkamer warmte nodig heeft zal het hete CV water overal komen waar radiatoren open staan. Dus het wordt (te) warm in woonkamer als tado de radiatoren niet kan afsluiten.
  • range
    Opties

    beide knoppen en thermostaat staan inderdaad apart.

    de knoppen zijn de meettoestellen en de thermostaat is de zoneregelaar.

    de thermostaat is aangesloten volgens de instructies dus normaal gelijk het moet.


    dus als ik het goed begrijp is de enige oplossing om nog een aantal knoppen bij te plaatsen voor de radiatoren in de woonkamer?

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    En plaats een bypass of laat 1 radiator altijd (deels) open staan, door daar geen tado knop op te plaatsen
  • jhuysmans
    Opties

    Als ik in een aantal ruimtes TADO knoppen gebruik, en een aantal radiators op de klassieke thermostaatknoppen...

    Gaan die laatste radiators ook niet automatisch open/toe door de klassieke thermostaatknop? Als ik zo'n thermostaatknop op bijvoorbeeld stand 2 of 3 zet, dan zou die radiator toch niet hoger dan 20° mogen gaan?

    Akkoord dat ik die niet via Tado kan regelen, en dus enkel manueel, maar bovenstaande is correct, toch?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    20 januari aangepast
    Opties

    Dit kan werken maar ALLEEN in de ruimtes waar je NIET de Tado thermostaat hebt hangen!

    Anders gaat het systeem op hol als je op de thermostaat 21 graden instelt en op de kranen in deze ruimte 20 graden. De thermostaat doet de ketel dan aan maar het wordt niet warmer in de ruimte dus de ketel blijft aan.

    Dus het is wel geschikt om een halletje of een toilet ofzo mee te verwarmen, maar niet voor de woonkamer.

  • jhuysmans
    Opties

    Top!

    De radiators in de ruimte met thermostaat krijgen Tado's.

    In de badkamer zijn er twee radiators. 1tje blijft een klassieke thermostaatknop, de andere een Tado, zodat die Tado knop de badkamerruimte kan aansturen (warmtevraag naar ketel)

    Zelfde verhaal voor de slaapkamers/bureau/keuken. In de meeste ruimtes zijn er twee radiatoren, waarvan ik telkens 1 zal uitrusten met een Tado, en de andere gewoon op manuele temperatuur laat staan.

    Gelukkig zijn de radiatoren allemaal uitgerust met de standaard M30 1,5 wat het installeren van de Tado's erg eenvoudig zal maken.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Gaat niet werken vrees ik. Je zult alle radiatoren van knoppen moeten voorzien. Anders blijft er in alle ruimtes steeds 1 radiator aan
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee hoor dat werkt best wel op die manier. Enige is dat het dan niet mogelijk is om heel "wilde" schema's te maken bijv "badkamer de hele dag op 15 graden behalve van 07:00-08:00" omdat de niet-slimme knop open zal blijven en die radiator warm wordt als er ergens anders in het huis warmte gevraagd wordt. De Tado radiator blijft dan koud.

    Ik denk dat een combinatie met ouderwetse knoppen wel kan in ruimtes waar je de temperatuur niet volgens een schema wilt laten lopen, of waarin het schema gelijk loopt met het schema in de woonkamer.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Als de temperatuur in de ruimte daalt, omdat het slimme schema de tado knop dicht stuurt, zal de gewone thermostaat knop meer open gaan. Dus dat gast elkaar tegenwerken. En dat met meerdere ruimtes tegelijkertijd. Daar kan Tado nooit tegenop regelen. En regelen is al niet het sterkste punt van Tado
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je het niet wilt begrijpen dan houdt alles op...

  • Andreplusplus
    Opties
    Ik zeg je uit ervaring (en ik heb dat bewust zo gedaan) in een kamer met meerdere radiatoren, en maar 1 tado knop, moet je de andere radiatoren handmatig bedienen (open wanneer je warm wil, dicht wanneer niet). Laat je ze open, vroeg of laat denk je dan 'heh, verdikkie, weer vergeten'.
    En is de kamer onbedoeld warm.
    Dus het werkt bijv goed als je gedisciplineerd de radiatorknoppen opent en sluit, en de tado knop gebruikt om te forceren dat er warmte geleverd wordt, terwijl het hele huis verder koud kan blijven. Gaat goed op bijv een werkkamer waar je de verwarming aan zet als je er gaat zitten, en weer uit als je weggaat. En niet goed o.b.v een schema.