Boven koud, (radiatoren) Beneden warm (vloerverwarming).

Opties

Hallo Ik ben Thomas (40) en onlangs verhuisd. Woning is circa 90m2. Woonkamer met open keuken op de begane grond wordt verwarmd door vloerverwarming. Eerste verdieping (3 kleine slaapkamers en badkamer) wordt verwarmd door radiatoren. De (Pellet-) CV staat beneden. Ik ben een leek, maar zie naast de CV een vat voor water, een pomp en een verdeler met thermostaatknop. Die staat op 53 graden. Op de eerste verdieping is er een tweede verdeler weggewerkt in een kast.

Beneden wordt het behaaglijk warm. Misschien wel te warm soms. Boven is het koud. 12 graden, 15 graden en heel soms, met veel zon, 16/17 graden.

Er staat of iets niet goed ingesteld, of we moeten toe naar een situatie waar de radiatoren boven geregeld worden door een andere thermostaat dan die beneden. Zone-verwarming is niet nodig, want de kamers boven hoeven niet afzonderlijk van elkaar verwarmd te worden. Dat is denk ik ook erg prijzig. Hopelijk is het mogelijk om bijv een thermostaat te plaatsen boven op de verdeler aldaar. Zodat de temperatuur boven geregeld kan worden los van de temperatuur beneden.

Ik ben een echte leek op dit gebied, maar zoek graag dingen uit en leer graag bij om alles te kunnen begrijpen.

Hoop dat iemand me verder kan helpen.

Thomas.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Een pelletkachel in combinatie Tado en vloerverwarming met radiatoren is wel heel speciaal op de situatie bedacht.
    De enige oplossing die ik daarvoor zie is contact opnemen met de vorige bewoner die het heeft aangelegd.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    18 januari aangepast
    Opties
    De 53 graden op de verdeler (ik neem aan voor de vloerverwarming) is hoog. Zet die eerst maar eens op 40 of 45.
    Ik maak uit het relaas op dat er nog geen tado is? De thermostaat zou dan de pomp bij het buffervat kunnen aansturen.
    Maar dan heeft het niet veel zin, want als er dan boven warmte wordt gevraagd, heb je niets om de pelletkachel aan of uit te zetten, tenzij die kachel een aan/uit functie heeft, dan zou je de thermostaat dat kunnen laten aansturen (ipv de pomp), maar de kachel zal altijd warmte afgeven in de kamer.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Als het nog niet is aangelegd dan zou ik het vooral niet met Tado proberen te doen. Kijk eerst eens goed om je heen wat je met zo’pelletkachel kunt en moet om het goed en VEILIG te regelen.

  • thomasHJE
    Opties

    Er is idd nog geen tado. Ben vooral op zoek naar wat een goede oplossing zou kunnen zijn voor de situatie warabij het boven zo koud is en beneden prima warm. Zo kwam ik op Tado.

    Ik ga eerst eens de temp van de thermostaatknop op de verdeler omlaag brengen zoals @Andreplusplus adviseert. Eens kijken welk effect dat gaat hebben. Dank voor de nuttige input tot dusver.