Radiatorknop stuurt ketel niet aan in zonesysteem

Opties
MarcusK
MarcusK
22 januari aangepast in Algemene vragen en opmerkingen
Onze installatie heeft 3 zones met vloerverwarming en onafhankelijke radiatoren in 5 slaapkamers. De 2 andere zones (badkamer en kelder) laat ik voor nu buiten beschouwing dat behoeft voorlopig geen individuele aansturing. Op het oog redelijk simpel met een bedrade thermostaat naar de zoneklep in de woonkamer voor de vloerverwarming. V3 geïnstalleerd en deze stuurt netjes de ketel aan bij warmtevraag in de woonkamer.
Radiatorknop geïnstalleerd voor slaapkamer en deze niet aan zone gekoppeld aangezien deze warmte direct vanuit de ketel moet krijgen. Nu stuurt de knop alsnog niet de ketel aan ondanks warmtevraag. Heb de andere knoppen maar even niet geïnstalleerd, eerst de 1e aan de praat. Wie herkent dit en kan mij helpen? Moet ik extra stappen nemen?

Reacties

  • Peterbier
    Peterbier
    22 januari aangepast
    Opties
    Je hebt een Tado extensiekit nodig.
    De thermostaat stuurt de klep aan en geeft opdracht naar de Tado extensiekit die de ketel aan zet.
    De Tado thermostaat knoppen stuurt ook de Tado extensiekit aan.
    Je zou dan de oude aansturing naar de cv ketel weg moeten halen.
  • MarcusK
    Opties
    Dankjewel Peter, dan ga ik die bestellen, super.
    Moet dan de oude aansturing van de ketel (en de zonekleppen) dan in de poort van de extensiekit worden gestoken?
  • Peterbier
    Peterbier
    22 januari aangepast
    Opties
    Ik stuur de kleppen met 24volt en het relay contact van de Tado thermostaat.
    Als je het heel simpel wil doen kun je ook indien mogelijk een Tado thermostaat knop op die klep zetten.
    De tado extensiekit werkt draadloos.
    Hier zit een aansturing voor de ketel op.
    Tip handleiding even door lezen.
  • Peterbier
    Opties

    Ik ben eigenlijk nieuw met Tado en moet nog meer uitbreiden.

    Bij mij in de vertrekken wordt dan via de Thermostaat de kleppen aan gestuurd.

    Je zoneklep zou ook een Tado op kunnen.

    zie hier een voorbeeld voor de groep 2 hal.

    Hier heb ik deze gekoppeld aan een draadloze temperatuursensor van Tado.

    Deze verdeler wil ik ook nog met Tado gaan aansturen.

    hier kun je het voorbeeld zien van 24volt.

    Omdat ik ook hetzelfde probleem heb als jou heb ik die extensiekit aangeschaft.

    als ik dan bijvoorbeeld de Tado knop op de radiator op de slaapkamer open zet stuurt die de extensiekit de ketel aan.

    Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

  • Andreplusplus
    Opties
    @MarcusK Je schrijft 'V3 geïnstalleerd en deze stuurt netjes de ketel aan bij warmtevraag in de woonkamer.' En ook dat de thermostaat de zoneklep aanstuurt.
    Hoe precies?
    Radiatorknop in slaapkamers zitten elk in eigen kamer in de app. De kamer heeft als zoneregelaar de thermostaat (of ontvanger) die de warmtebron (ketel) aanstuurt.
  • MarcusK
    Opties
    Hi André,

    De woonkamer thermostaat geeft een signaal naar een Honeywell zoneklep in een aanvoerleiding richting de vloerverwarmingsverdeler. Als de zoneklep open gaat start ook de ketel op.
    Onder de ketel zit 3x aanvoerleiding verdeelt waarvan er 2 voor de zonekleppen en 1 direct naar de radiatoren. Als er een Radiatorknop open staat in een van de slaapkamers krijgt deze warmwater, maar alleen als 1 van de zonekleppen de ketel activeert.
    De slaapkamers krijgen dus alleen warmwater als de woonkamer thermostaat ‘vragend’ staat en dus wordt verwarmd.

    Ik wil daarom de ketel ook op laten starten als alleen een slaapkamer radiatorknop dit vraagt.
  • Peterbier
    Peterbier
    23 januari aangepast
    Opties
    Zoals ik al zij heb je de Tado extensiekit hiervoor nodig.
    Dat kastje stuurt je ketel aan.
    Hoe wordt je klep gestuurd via een stroom adapter met hulp contact? Foto. (Of voeding van cv ketel)
    Je zal wel het een en ander aan moeten passen.
    Ketel vermogen lager zetten.
    Als je bijvoorbeeld een radiator aan hebt zal de ketel gaan pendelen.
  • MarcusK
    MarcusK
    23 januari aangepast
    Opties
    Deze is besteld en zal hem installeren. De klepmotor wordt gevoed door een adapter op 230v.
    Intentie is om aanvoer temperatuur flink te verlagen en ventilators onder de radiatoren te plaatsen voor laagtemperatuur verwarming. Zal ook wellicht helpen pendelen verminderen. Ben wel benieuwd of de ketel blijft moduleren…
    Dank iig voor het meedenken!
  • Peterbier
    Opties
    Ik kan niet in jou woning kijken maar raad wel aan om het aanvoer niet lager te zetten als 60 graden.
    Je moet met het vermogen spelen.
    Ik denk dat jou klep een hulpcontact heeft die de cv ketel aan stuurt.
    Dat zou dan nu op aan/uit werken.
    Het is wel interessant om wat foto,s te plaatsen.😃
  • MarcusK
    MarcusK
    24 januari aangepast
    Opties
    Dan ga ik even onderzoeken hoe ik het vermogen van de ketel (Intergas 36/40) kan verlagen. Hij staat nu op 67grC verwarmen. Ik neem dan aan dat hij niet volledig vermogen geeft, maar moduleert. Goed om even 100% zeker te weten.

    Ik heb een foto van zone klep voor de woonkamer/beneden verdieping en het verzamelpunt van de schakeldraden gemaakt. Er gaat vanuit hier ook een schakeldraad naar de zone klep kelder.
  • MarcusK
    Opties
    Bedrading vanuit KT en Kelder komen samen in kroonsteen richting ketel in buis (k)
  • MarcusK
    Opties
    Opstelling verdeler met zoneklep en motor
  • Peterbier
    Peterbier
    24 januari aangepast
    Opties
    Als ik het zo bekijk heeft de klep een hulp contact die de ketel aan stuurt.
    De draad naar de ketel zou dan aan/uit geschakeld worden.
    Die draad zou dat op het relay contact moeten van de Tado kit.
    Als U niet weet wat U doet kunt U beter een installateur raadplegen.
    Die kan dan ook ter plaatse kijken hoe het zit.
  • Peterbier
    Opties
    Als ik VC8615 erbij pak kom ik nogal wat schema,s tegen.
    Ik zal als ik u was gewoon de Tado kit bij de cv ketel hangen en de ketel met de Tado kit verbinden.
    Als je Tado thermostaat verbind (draadloos) met de Tado kit stuurt deze jou cv aan draadloos en het contact op de Tado thermostaat stuurt jou klep aan.
  • MarcusK
    MarcusK
    25 januari aangepast
    Opties
    Alles is nu volgens de omschrijving aangesloten. Als ik de radiotorknop vragend zet, verwarmt de ketel de specifieke ruimte. Probleem is echter dat de zone klep open blijft staan en daarbij stuurt de Tado KT de ketel aan en niet de zoneklep. Deze reageert niet. Woonkamer wordt wel warm maar gewenste effect blijft uit.
    Ben jij dit ook tegengekomen?
  • Peterbier
    Opties
    Je hebt nu de tado extensiekit direct op de ketel aangesloten.
    De Tado thermostaat moet jou Honeywell klep aan gaan sturen. (Relai contact)
    Waarom gaat de klep dan niet dicht.?
    Die thermostaat stuurt ook tado extensiekit draadloos aan.