radiator blijft te warm, tado knoppen sluiten niet af?

Opties

De situatie bij mij thuis is als volgt:

Stadsverwarming zonder thermostaat, dus vanuit de meter in de meterkast loopt de leiding in een lus door de woning met daar aan alle radiatoren gekoppeld.

Aan de originele radiators zit een M28 aansluiting, bij de koop van de woning heb ik er al een keer Heimeier adapters tussen gezet.


Een jaar of 2 geleden heb ik voor elke radiator een tado knop gekocht en dat werkte eigenlijk best prima al merkte ik wel dat de knoppen de radiatoren niet helemaal dicht krijgen. Ik heb het vermoeden dat het messing pinnetje in de adapter niet ver genoeg terug geduwd kan worden om de afsluiter van de radiator dicht de drukken. Met als gevolg dat er altijd iets warmte door de radiatoren blijft lopen. Bijvoorbeeld de radiator in de gang staat ingesteld op 16 graden maar tado geeft aan dat deze nog 18 graden is.


Nu heb ik al van alles geprobeerd, sowieso de tado knoppen meerdere malen opnieuw laten kalibreren, de knoppen uit het systeem verwijderd en opnieuw toegevoegd, een stukje vilt op de knop geplakt in de hoop dat ie het pinnetje wat verder naar binnen kan duwen.

Dat laatste leek ook te helpen, maar op een gegeven moment is het vilt zover in gedrukt dan werkt het niet meer. Ik heb nu kunststof hoesjes gekocht om die over het pinnetje van de adapter heen te schuiven in de hoop dat deze zover wordt opgehoogd dat het pinnetje wat verder naar binnen wordt gedrukt, maar als ik dat probeer krijg ik de foutmelding E4 (de pin kan niet ver genoeg heen en weer bewegen).


Nu weet ik dus eigenlijk niet meer wat ik nog kan doen. In het uiterste geval zou ik natuurlijk nog nieuwe afsluiters op de radiatoren kunnen laten zetten. Maar omdat ik dat zelf niet kan zal dat een beste operatie zijn ben ik bang. Is er wellicht nog een andere optie die ik over het hoofd zie?

Zijn er nog andere adapters welke speciaal geschikt zijn icm de tado knoppen misschien of heeft er iemand nog een andere tip voor me?

Alles is welkom, alvast bedankt!

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties
    Mijn 1e gedachte was: dubbeltje ertussen en opnieuw calibreren.
    Maar kun je niet zonder deze adapter en met een van de tado adapters uit de voeten? (of heb je die niet meer?).
    Zit eea wel voldoende ver erop gedraaid en zit de tado knop goed vast?
    En kun je met de hand de pin van het ventiel goed indrukken?
    Verder neem ik aan dat de radiator inderdaad warm is - de temp weergave kan natuurlijk ook hoger zijn dan ingesteld omdat het nog niet zo ver is afgekoeld.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    In de klussfeer zou je de pen iets langer kunnen maken door solderen of met 2 componenten lijm.