Probleem Atag, Tado of toch slimme meter

Opties

Hallo allemaal,

Al een tijdje maak ik zonder problemen gebruik van de tado slimme thermostaat. De installatie is vrij recht toe recht aan en we hebben alleen de slimmer thermostaat in de woonkamer.

De Tado deed wat we er van verwachtte:

Half november is onze slimme meter kapot gegaan. Door onze netbeheerder is de meter vervangen. Daarna werkte de verwarming en de meter weer gewoon, dus verder niet naar gekeken. Uiteraard is het gas etc. er vanaf geweest toen de meter vervangen werd.

Gisteren keek ik in mijn P1 meter app, maar ik zie nu dat vanaf het moment dat de slimme meter geplaatst is, dat we een raar energie gebruik hebben. Het beeld dat de meter nu weergeeft is ook heel anders:

Al die kleine piekje gaf het hiervoor niet. Het gasverbruik is ook aanzienlijk meer dan wat was.

Enig idee wat hier het probleem kan zijn? Is het Tado gerelateerd, of kan het zijn dat toevallig mijn ketel in die periode kapot is gegaan?

Onze ketel (Atag I28ec) heb ik al een keer opnieuw aan en uit gezet net zoals de tado. Maar vooralsnog zonder resultaat..

Reacties

  • b3rry
    b3rry
    28 januari aangepast
    Opties
    Volgens mij is er niks kapot maar was het 2 nov 2023 gewoon een warmere dag. Je hebt toen minder gas verbruikt.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ik denk dat je een nieuwe versie van de slimme meter gekregen hebt

    De oude (< DSM 5) geven het gasverbruik 1 x per uur door, de nieuwe 1 x per 5 minuten.

    Dus ja, dan zie je meer details in de grafiek, bij hetzelfde ge(ver) bruik