Is vloerverwarming en CV ketel laten aansturen door 1 slimme bedrade thermostaat mogelijk?

Opties
Bobloa
Bobloa
29 januari aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Beste community leden,

stel dat je een situatie hebt waarin je vloerverwarming met zoneklep hebt op de beneden verdieping en op de boven verdiepingen radiatoren en je wil deze allemaal apart kunnen aansturen lijkt de support website van tado te zeggen (zie onderstaande link, situatie 2 of 3) dat je naast een centrale thermostaat sowieso ook een draadloze ontvanger (extensie kit) nodig hebt.

Is deze draadloze ontvanger noodzakelijk? Als je in principe de thermostaat in de woonkamer bedraad zou kunnen koppelen aan zowel je CV als je zoneklep, zou de thermostaat dan deze niet beide moeten kunnen regelen?

Op het moment dat je thermostaat in de woonkamer vind dat er warmte geleverd moet worden zet hij de zoneklep open en geeft signaal aan de CV dat er gestookt moet worden. Als 1 van de radiator thermostaten laat weten dat er gestookt moet worden, gaat er ook via de centrale thermostaat een signaal naar de CV maar kan deze ook de zoneklep dicht zetten lijkt me.

Zie ik iets over het hoofd?


Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Als je in principe de thermostaat in de woonkamer bedraad zou kunnen koppelen aan zowel je CV als je zoneklep, zou de thermostaat dan deze niet beide moeten kunnen regelen?"

    ja maar dat kan dus niet. 1 thermostaat kan maar 1 ding aansturen. vandaar dat je ofwel een thermostaat en een draadloze ontvanger, ofwel 2 thermostaten nodig hebt. dat laaste kan handiger zijn als je bedrading nu van de ketel naar een thermostaat op de muur loopt en je vloerverwarming ergens in een trapkast oid zit waarvandaan je geen draad hebt naar waar je de thermostaat wilt ophangen.

  • Bobloa
    Opties
    Beste Rob,

    Dank voor je reactie.

    Dan heb ik de support website inderdaad goed begrepen. Wel spijtig. Het lijkt me niet heel ingewikkeld om logica toe te voegen aan de thermostaat en hem vervolgens in te kunnen stellen dat hij beide functies kan vervullen. Misschien bij deze een suggestie naar de mensen van tado om dit toe te voegen op termijn.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Er wordt niets meer ontwikkeld aan het systeem...

  • Bobloa
    Opties
    Oh ja? Dat ben ik nog nergens tegen gekomen. Is daar een officiële statement vanuit tado van? Lijkt me dan wel een minpuntje om nog te gaan investeren in tado spullen....
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Er komt een nieuw systeem aan, Tado v4. NATUURLIJK is daar geen officieel statement van want dan kunnen ze hun hele voorraad weggooien. Maar alle tekenen wijzen erop, alleen we weten nog niet wanneer dit spul op de markt komt.

    Omdat de ontwikkelaars nu alleen nog maar met v4 bezig zijn en alleen de directeur weet hoe de v3 software werkt, wordt daar niets meer aan veranderd.