Aansluiten Vaillant met 2 circuits en warm water.

Opties

Ik heb gisteren de Tado Draadloze Slimme Thermostaat V3+ geïnstalleerd op mijn systeem, bestaande uit een Vaillant Aurocompact VSC D 306 boiler (zon+gas). Deze wordt aangestuurd via een Vaillant VR61, en de draadloze thermostaat is een Vaillant Calormatic 470f.

Ik heb alle stappen in de app doorlopen en alles aangesloten. En alles leek OK, maar ik merkte dat ik geen warm water kon aansturen met Tado.

Volgens de installatiehandleiding moest ik optie D05 selecteren in het installatiemenu:

Maar hierbij kan ik geen warm water aansturen, wat ik wil en ook mogelijk is met de bestaande Vaillant Calormatic thermostaat.

Als test heb ik dan de instelling veranderd naar D07, en dan lukte het wel. Als ik de watertemperatuur verhoog springt de boiler netjes aan. Maar als ik nu de verwarming probeer aan te zetten lijkt er niets te gebeuren. De boiler springt niet aan, en de temperatuur stijgt niet. Op het display van de boiler knippert ook constant een zandloper, en ik hoor om de zoveel tijd ergens een relay klikken.

Dus deze instelling lijkt toch niet helemaal correct te zijn. De twee sterretjes in de handleiding geven volgende opmerking:

**Only compatible with one heating circuit. Any existing fit-in controller should be removed.

En daar wringt waarschijnlijk het schoentje. Wij hebben een circuit voor de vloerverwarming beneden, en een voor de gewone thermostaten boven. Maar op de bovenverdieping verwarmen wij elektrisch via onze airco's, dus dat circuit is ook eigenlijk helemaal niet nodig.

Nu mijn vraag natuurlijk: Hoe kan ik ervoor zorgen dat de Tado alles correct aanstuurt? Zijnde zowel het warm water, alsook de temperatuur van de benedenverdieping (vloerverwarming)?

Antwoorden

  • MatthiasvdE
    22 februari aangepast
    Opties

    Voor de volledigheid, een foto van hoe alles nu is aangesloten op de VR61:

    Tado is mee aangesloten op BUS.


    En twee bijkomende vragen: Hoe weet Tado welke kring hoe moet aansturen (vloerverwarming of verwarming boven), en hoe kan ik mijn watertemperatuur en schema regelen in de D05-situatie waar ik geen waterregeling heb via de app?

  • MatthiasvdE
    22 februari aangepast
    Opties

    Na alle stappen nog eens opnieuw geprobeerd te hebben stel ik vast dat ook de vloerverwarming niet aanspringt wanneer ik deze op pakweg 25 graden zet met de correcte instellingen. De oude Calormatic draadloze thermostaat is uitgeschakeld dus deze kan in principe geen roet in het eten strooien.


    Als ik de Tado Pro app erbij haal detecteert hij mijn systeem en raadt hij ook aan om D07 te gebruiken. Dat geeft me controle over het warm water. Maar dus geen vloerverwarming...

  • Andreplusplus
    Opties
    Oude calormatic is uitgeschakeld, of helemaal verwijderd? Want dat laatste zou ik doen.
    Tado geeft aan: Protocol D07, aansluiten op Bus en +/- op tado.
    De VR61 is een computer op zich, met vele instellingen. Ik heb daar geen verstand van.
    Heb je in de wizard bij toevoegen thermostaat als ketel de VR61 aangegeven (zoals zou moeten), of de Aurocompact?

  • Ik vind nergens echt een instelling hoe ik die zou kunnen loskoppelen van het systeem. Ik neem aan dat ik de bestaande draadjes uit die EBUS poort kan verwijderen, maar ik weet niet of dat helpt.

    Ik heb deze als test net nog eens even aangezet en als ik daarop de temperatuur verhoog begint de boiler wel te verwarmen.

    Ik heb in de wizard VR61 aangegeven als de huidige boiler. De stappen loodsten me door het aansluiten van de twee draadjes op de EBUS poort, daarna verwees de app naar de handleiding die zei dat het D05 moest zijn. Maar D07 lijkt me ook logischer.

  • Andreplusplus
    Opties
    De Calormatic zit neem ik aan ook verbonden met 2 draadjes? Die zou ik dan loshalen, tado kan niet een volledig bus protocol aan met meerdere bus masters, voor tado is het 1:1 thermostaat:'ketel'
  • MatthiasvdE
    23 februari aangepast
    Opties

    De calormatic is draadloos, dus ik vermoed dat er ergens in de boiler een receiver zit, maar die heb ik nog niet gevonden.

    Ik zal inderdaad die twee bestaande draadjes eens uit BUS halen. Maar wat als er onderhoud moet gebeuren aan mijn ketel en de technieker moet bepaalde instellingen nakijken? Dat kan voor zover ik al heb gezien enkel via die calormatic.

    Update: Nee, dat is zeker ook geen optie. Nu geeft de ketel constant aan "geen warmtevraag zomermodus" en doet hij gewoon niks, ook niet als ik warm water vraag.

  • MatthiasvdE
    Opties

    Gewoon even een update voor de mensen die op dit topic zouden botsen: Na 2 weken heen en weer mailen met de support zijn we er niet uit geraakt en heb ik het product teruggestuurd.