knoppen blijven tikken bij sluiten

Opties

In mijn nieuwe huis heb ik alle ruimtes van slimme radiatorknoppen voorzien. Alles werkt naar behoren, en ik ben er erg blij mee. Er blijft zich echter een probleem voordoen.

In de woonkamer heb ik de 3 radiatoren voorzien van een slimme radiatorknop en een slimme thermostaat. Twee radiatoren zijn nieuw en zijn van Jaga type Strada, convector achtige radiatoren. De derde is een bestaande staande convector.

Het probleem doet zich voor bij de 2 Jaga radiatoren. Bij het sluiten gaan ze een "kloppend" geluid geven. Het is mij niet duidelijk of het geluid ontstaat bij gedeeltelijk (?) sluiten. Soms gaat het over als ik de radiatoren weer open laat zetten door de temperatuur te verhogen via de app en vervolgens weer laat sluiten door de temperatuur te laten dalen. Soms ook is het een dag of paar dagen over, en dan ineens is het er weer. Ik heb de betreffende knoppen al een paar keer gereset, batterijen eruit, voldoende tijd wachten, weer opnieuw installeren. Bij opnieuw op de radiator zetten krijg ik na kalibreren weer keurig 000 Ook geven de knoppen in de app geen foutmelding

Voor mij een raadsel, is er iemand die een tip heeft?

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Vermoedelijk zit er spanning in het leidingwerk. Of de leiding komt strak door een doorvoer heen , waardoor als deze uitzet bij het warm worden of krimpen bij het afkoelen geluid gaat maken.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Luchtbellen in het water? Dan ontluchten
  • SandervanB
    Opties

    nee, beide oorzaken zijn het niet.

    Het is echt een kloppend, tikkend geluid wat lijkt te ontstaan bij gedeeltelijk sluiten van de knoppen. Wellicht wordt er een foutief of dubbel commando gegeven

    • Moet ik bij de kranen van deze radiatoren, Jaga type Strada, een adapter gebruiken?
    • Is de combinatie in deze ruimte van een slimme thermostaat en slimme radiatorknoppen onjuist, of moet ik aan de instellingen iets doen?
  • Terpenthijn
    5 maart aangepast
    Opties

    Hoi Sander,

    Ik ben nieuw op dit forum en sinds gisteren in het bezit van de tado radiator knoppen (VA02) en heb ook twee Strada's en een slimme thermostaat van tado (v3) in mijn woonkamer hangen. Ik ga de setup zoals jij die hebt dus ook implementeren. Enig verschil is dat ik geen convector heb.

    Zal je op de hoogte houden of ik soortgelijke problemen ervaar of niet. Dan kunnen we eventueel samen debuggen.

  • SandervanB
    Opties

    super dankjewel alvast! Nog voor de duidelijkheid, die convector was een bestaande, maar die levert geen problemen op en loopt keurig mee in het systeem.

  • Terpenthijn
    6 maart aangepast
    Opties

    Hoi Sander,

    Ik ben gisteren aan de slag gegaan en heb (helaas voor jou) tot nu toe nog geen "kloppende" geluiden gehoord bij de Strada radiatoren.

    Op zicht draait het bij mij allemaal prima. Wel een paar kleine bevindingen:

    • Een van de twee radiatorknoppen in de woonkamer (daar waar ook de thermostaat hangt) zegt dat deze nog steeds bezig met het ophalen van de configuratie (status Configuratie Download: Het apparaat download zijn configuratie instellingen)
    • De thermostaat geeft ook aan dat er nog steeds zaken geconfigureert moeten worden. (Status Synchroniseren: Wijzigingen in tado zijn nog gesynchroniseerd met het apparaat)
    • Firmware van alle knoppen is nog versie 66.4. Volgens mij is er al een nieuwere versie beschikbaar.

    Ik blijf monitoren en als er iets veranderd in de situatie zal ik een update plaatsen.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Firmware wordt in de loop van de tijd vanzelf geupdate.

    Kloppend geluid kan ook komen door verkeerdom aangesloten radiatoren.
    Maar dan zou je verwachten dat het vaker optreedt.
  • SandervanB
    Opties

    @Terpenthijn fijn dat het bij jou wel werkt! I hoor het wel als er verandering optreedt !

    @Herres de nieuwe radiatoren zijn op bestaande aansluitingen gezet, met bij één van de twee wel stukjes buis om hem wat te verplaatsen. Het werk is gedaan door een installateur die vaker met deze radiatoren werkt....

    Ik blijf benieuwd naar wat de oorzaak zou kunnen zijn

  • Terpenthijn
    Opties

    Kleine update van mijn kant. Systeem lijkt redelijk naar behoren te werken. Ben nog wel flink aan het finetunen met de instellingen. Enkele knoppen hebben inmiddels een firmware upgrade gehad.

    Wel zie ik in mijn Home Assistant dat de knoppen nog regelmatig offline zijn. Mijn bridge hangt redelijk centraal in het huis, geen idee of het daar mee te maken heeft of dat het systeem zich op de achtergrond "gewoon" nog aan het inregelen is...

    Heeft iemand hier dezelfde ervaring mee?


  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik zou zeggen zoek even op het forum... genoeg te lezen over verbinding(problemen) met de bridge.