Geen communicatie tussen Tado en cv ketel

Opties

Hi all,

Het volgende is het geval, sinds gisteren kan mijn Tado slimme thermostaat niet meer communiceren met mijn Remeha Tzerra Ace-matic cv ketel, daarvoor werkte het maandenlang probleemloos. Ik heb verder geen slimme knoppen, alleen de thermostaat.

Chronologisch:

  • Melding batterij bijna leeg, batterijen vervangen door nieuwe
  • Na een uur merk ik dat er niet verwarmd wordt, ketel geeft melding H00.81 'De ruimtetemperatuursensor werd verwacht maar is niet gedetecteerd'
  • Melding gereset, ketel even van stroom af gehad, probleem blijft
  • Tado meerdere malen herstart, ketel gaat dan heel kort even aan
  • Opnieuw gepaired
  • Terug naar fabrieksinstellingen gezet en opnieuw ingesteld
  • De 2 draden met elkaar verbonden; ketel gaat verwarmen
  • De 2 draden op advies van de helpdesk omgedraaid, zij zien geen communicatie tussen Tado en cv ketel
  • In historie van Tado zie ik dat eergisternacht Tado 6,5u lang geen connectie heeft gehad. Sindsdien is de verwarming niet meer aan gegaan

Het probleem is er nu nog steeds. Sinds het laatste advies van de helpdesk om de draden om te wisselen (nu ruim 2,5 uur geleden, Akhilesh) geen reactie meer gehad, ondanks meerdere verzoeken om de status. Ik kan mijn installateur bellen, maar alles lijkt mij te wijzen op de Tado thermostaat.

Heeft iemand nog tips wat te doen? En hoe ik Tado kan bereiken, anders dan via de chat?

edit; inmiddels reactie gehad, ticket is doorgestuurd.

edit2: Zojuist Tado op NO en COM (relais) aangesloten en ingesteld op R01. Nu wordt er wel weer verwarmd. Het lijkt dus te zitten in het Opentherm deel.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    “Het lijkt dus te zitten in het Ot deel” .Dat zou kunnen. Maar zou ook iets kunnen zijn als slecht contact tussen de thermostaat en het bevestigsdeel, of met de schroefklem.

    Omdraaien van de draden heeft totaal geen zin want zowel Ot als relais zijn pariteitsneutraal. Vreemd dat de servicedesk zo’n advies geeft.

    De fabrieksinstellingen zijn relais, je moet de thermostaat dan nog configureren voor Ot, en de draden op +_ zetten.