Hoe weet ik nu zeker dat mijn nieuwe Intergas Xtreme ook modulerend werkt met m'n Tado

Opties

Onlangs is mijn oude Vailliant vervangen door een Intergas Xtreme 30. De isntallateur zei dat hij de Tado wel snapte maar viel volgens mij toch snel door de mand. Nu kan ik dat niet eens zo goed beoordelen omdat ik er zelf ook maar beperkt kijk op heb.

Welnu: Ik heb de TADO thermostaat omgeprogrammeerd [of hoe noem je dat] naar OpenTherm. De installateur zei dat hij de draadjes goed aangesloten heeft op de Xtreme. Nu weet ikd at dus toch niet helemaal zeker.

Mijn eerste gedachte is: Het zal wel goed zitten want de TADO spreekt nu OpenTherm en geeft geen foutmeldingen, warmwater werkt en de verwarming wordt ook warm wanneer ik dat in de app aangeef.

Toch ben ik wat argwanend. Mijn vraag is dan ook: Het is toch niet zo dat die Xtreme als deze op aan/uit is ingesteld de OpenTherm commando's van de Tado gewoon interpreteert als aan/uit commando's en dat ik daarmee feitelijk niet modulerend werkt?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De ketel werkt modulerend als je hem op de thermostaat op de + en - pennen hebt aangesloten en hij werkt aan/uit als ie op de COM en NO pennen is aangesloten. En de thermostaat moet uiteraard bijpassend geconfigureerd zijn, anders werkt het helemaal niet.

    Bij dit soort ketels kun je de warmwater aansturing van Tado het beste niet gebruiken. Zet er een schema in waarmee het warm water 24 uur per dag AAN staat, zet de watertemperatuur zoals je die wilt hebben als je water tapt, en kijk daar verder niet naar. Op de ketel zelf kun je dan kiezen voor de warmwater instelling die je graag wilt, ik heb deze op "automatisch" staan (klokje). Dat werkt slimmer dan Tado.