Waterleidingen blijven lopen als de de thermostaat ‘uit’ staat

Opties
Hallo allen,

Wie weet kan iemand mij helpen. We hebben sinds enige tijd enkele Tado knoppen geplaatst (en een paar normale thermostatische kranen), samen met de Tado thermostaat. Nu is het zo dat als we s’avonds de thermostaat uit zetten, de waterleidingen overduidelijk nog veel geluid produceren, wat ze eerst niet deden. Ik heb meermaals alle verwarmingen ontlucht, maar dat mag helaas niet baten. We hebben een Vaillant EcoPlus CV ketel, de thermostaat staat ingesteld op D07. Is er iemand die wellicht een idee heeft hoe we van dit probleem af kunnen komen? Dank alvast!

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Veel te vaag omschreven om hier verder mee te kunnen. Benader de support afdeling.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Zitten er op alle radiatoren slimme knoppen?

    Niet in de ruimte waar de thermostaat hangt?
  • RP1988
    RP1988
    1 april aangepast
    Opties
    Hoi Douwe, we hebben in twee slaapkamers slimme knoppen, in vrijwel alle andere ruimtes (op drie radiatoren na, daar zitten nog ouderwetse aan/uit knoppen die we nooit gebruiken), zitten ‘normale’ thermostatische knoppen (Heimeier). In de ruimte waar de thermostaat hangt, zit dus een normale thermostatische kraan die volledig openstaat.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Begin nou eerst eens met te omschrijven hoe de boel geconfigureerd is (zoneregelaar voor iedere ruimte) en wat de situatie is op het moment dat je een probleem ervaart (ingestelde en werkelijke temperaturen in de diverse ruimtes, en wat geeft de ketel aan).

  • RP1988
    RP1988
    1 april aangepast
    Opties
    Hoi Rob, we hebben geen zoneregelaar voor iedere ruimte, alleen in twee slaapkamers zit een slimme thermostaatknop. Die laten een temperatuur zien die hoger is dan wat de ingestelde temperatuur is als we s’avonds het ‘probleem’ ervaren. De situatie is dan namelijk dat de thermostaat op 15 graden ingesteld staat, de slimme knoppen een temperatuur van 17/18 laten zien bijv., maar dat we door de radiatorleidingen een verdieping lager vrij luid stromend geluid horen. Ondanks dat er dus geen warmtevraag lijkt te zijn. We hebben trouwens geen vloerverwarming, mocht je dat nog willen weten.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dan maar aan support vragen, die kunnen meekijken met je situatie en wat er gebeurt.

  • Andreplusplus
    Opties
    Ok, begin met het plaatsen van een tado knop in de woonkamer.
    Zie https://support.tado.com/nl/articles/3387257-moet-ik-slimme-radiatorknoppen-toepassen-in-de-kamer-waarin-ik-al-een-slimme-thermostaat-of-draadloze-temperatuursensor-geinstalleerd-heb
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat is om een ander probleem op te lossen… "een stromend geluid" dat betekent dat ofwel de ketel blijft branden ofwel de pomp blijft nadraaien, welke van de 2 het is krijgen we niet van hem te horen.

    Daarom is het beter om het via support te doen want die kunnen dat wel zien. Bovendien moet support niet denken dat problemen vanzelf weg gaan omdat er immers een forum is! Zij steken zelf geen poot uit naar het forum.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Als je geen zoneregelaar ingesteld hebt, dan klopt het dat je geluid hoort. De ketel blijft aan en de tado radiator knoppen gaan dicht, waardoor er meer water door de overige radiatoren geperst moet worden.

    Stel de zoneregelaar in op de ruimten die warmtevraag moeten kunnen genereren
  • RP1988
    Opties
    Hoi Douwe, dus eigenlijk is het advies om alle normale thermostatische knoppen te vervangen door ‘slimme’ knoppen?
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    1 april aangepast
    Opties
    Ik zou eerst de zone regelaar goed instellen in de app, kijken hoe het dan gaat
  • RP1988
    Opties
    En hoe weet ik of de zoneregelaar van de huidige tado setup goed ingesteld staat? De thermostaat fungeert nu als zoneregelaar in de woonkamer, de andere twee knoppen zijn dat uiteraard voor de betreffende ruimtes waar ze gemonteerd zijn. Hoe zou dit anders moeten?
  • Andreplusplus
    Opties
    Thermostaat is zoneregelaar in *alle* kamers in de app. Dat stel je in bij de kamers in de app.
    Knop in kamer A is meettoestel in kamer A etc. Er is geen relatie tussen de temp ingesteld op de thermostaat (15 in jouw eerste bericht) en die in de kamers 17/18). De knop in de kamer meet en stuurt evt seintje naar thermostaat 'zet ketel aan/uit' o.b.v. wat de ingestelde en werkelijke temp is.
    Thermostaat is meettoestel en zoneregelaar in de woonkamer.
    Maar op dit moment wordt je woonkamer ook warm als kamer A warm moet worden, er is niets dat de radiator in woonkamer kan afsluiten.
    Als je dat hebt gefixt is je andere probleem wellicht ook minder. Tegelijkertijd is het zo dat een ketel een nadraaitijd heeft (brander uit, maar pomp draait nog om de warmte naar de woning te sturen). Die tijd is instelbaar op de ketel. Is dat misschien wat je ervaart?
    Dit wordt versterkt doordat tado de knoppen sluit, voordat de ketel uit wordt geschakeld. (Daarom is het advies een bypass te hebben, of ergens een radiator die altijd open staat)
  • RP1988
    Opties
    Update: ik heb een tado knop in dezelfde ruimte als de thermostaat geplaatst vandaag (en deze ook aan de ruimte toegevoegd in de app). Resultaat: probleem opgelost!