Maximum aantal radiatorknoppen op 1 thermostaat ?

Opties

Beste,

Binnenkort ontvangen wij onze nieuwe Remeha tzerra ace matic ketel en had deze graag willen aansturen met Tado. We hebben 14 radiatoren in huis en alles zit op 1 circuit (en 4 collectoren).

Kan ik 1 slimme bedrade thermostaat connecteren met 14 slimme radiatorknoppen ?
Want ik lees hier dat je maar 7 verwarmingsapparaten kan koppelen per kamer ? https://support.tado.com/nl/articles/3752302-hoeveel-apparaten-kan-ik-aan-een-tado-kamer-toevoegen

Er is maar 1 ruimte waar bv. 4 radiatoren zijn, dus lijkt me wel ok ?

14 radiatorknoppen is trouwens best veel. Zou je deze kunnen groeperen op de collector, zodat je met 1 radiatorknop alle radiatoren van de leefruimte bv. kan bedienen ? Maar dan kan hij wel geen temp. meer meten in deze zone … of kan je dat extern ook aanleveren aan de thermostaat(knop) via een KNX of Zigbee sensor ?

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties
    Aantal apparaten is geen probleem, dat artikel heb je zelf al gevonden.
    Je kan het regelen per kamer in de app.
    Dat hoeft niet 1:1 overeen te komen met de werkelijke kamers.
    In elke 'kamer' heb je dan een meettoestel: dat kan een knop zijn, een thermostaat of draadloze tempsensor.
    In dezelfde kamer zet je dat de knoppen.
    Ik neem aan dat je met collector een verdeler bedoelt? (aanvoer/retour van CV erin, en een aantal radiatoren op aangesloten).
    Als je een verdeler afsluit, dan doen geen van de radiatoren het meer, weet niet of je dat wilt.
    En je hoeft alleen de kamers die je afzonderlijk wil regelen van tado knoppen etc te voorzien. Wel ook in de ruimte (woonkamer) waar de thermostaat hangt!

    Dus bijv 1 knop voor de verdeler van de leefruimte, en thermostaat in die leefruimte. Traditionele knoppen op de 4 radiatoren allemaal altijd open.
    Thermostaat is meettoestel en de knop volgt de thermostaat (open en dicht nasr noodzaak). Kan zijn dat 1 knop voor 4 radiatoren wat krap is en bijgeluiden geeft of te weinig doorstroming. Dan moet je een klep overwegen, die je dan met een extra bedrade thermostaat moet aansturen.
    In ruimtes zonder thermostaat kun je hetzelfde doen, maar dan een drl tempsensor toevoegen die dan meettoestel is.