Kabels verkeerd aangesloten?

Opties

Ik heb mijn thermostaat losgemaakt, omdat ik mijn tado thermostaat wou aansluiten. Deze thermostaat heeft het overigens altijd gedaan. Ik trof de thermostaat aan zoals bijgevoegde foto.

Uit mijn ervaring, is de blauwe draad zo goed als altijd de Neutrale draad. Sluit ik de tado nu aan volgens de kleuren? Of volgens de “functie” zoals het nu aangesloten is? Met andere woorden, doe ik de blauwe draad nu in de ”P1” of ”NO”?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Wat voor ketel zit daar aan? Is het een 230v systeem?

  • LJC18
    Opties

    Ik woon in een nieuwbouw woning (in Duitsland) waarbij de verwarming (vloerverwarming) is aangesloten op de stadsverwarming. De verdeler is 230v

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    23 april aangepast
    Opties

    Ik denk dat dit meer onderzoek vereist, afhankelijk van je kennis kun je dat zelf doen of een electricien erbij halen.

    Deze thermostaat kan 10 ampere schakelen bij 230V. De Tado kan dat niet.

    Als die stroom inderdaad daadwerkelijk loopt dan zal er een hulprelais tussen moeten. Dat heeft ook het voordeel dat je met laagspanning naar de Tado kunt. Echter het zou goed kunnen dat er in werkelijkheid maar 0.1 A ofzo geschakeld wordt en dan kan het wel met de Tado geschakeld worden.

    Dit moet je dus uitzoeken of meten. Maar als je het wilt meten moet je weten hoe je dat veilig doet, en je hebt een multimeter nodig die wisselstroom kan meten. EN je moet goed weten dat als je die meter per ongeluk op harde 230V aansluit er een flinke vonk en een exploderende meter kan volgen.

  • Andreplusplus
    Opties
    Ik zou mijn vingers daar niet aan branden, ander land, geen standaard tado situatie...
    Haal er een installateur bij, zou ik zeggen.