w.Intercom = i;Tado en Quatt warmtepomp, mijn ervaringen — tado° Community

Tado en Quatt warmtepomp, mijn ervaringen

Ik heb nu sinds een aantal weken een Quatt warmtepomp die uitmuntend samenwerkt met Tado.

Tijd om mijn ervaringen te delen. Met name interessant voor diegenen die alleen met radiatoren verwarmen.

Er zijn wel een aantal zaken om rekening mee te houden. 

Ik heb voor  de komst van de Quatt geoefend met de cv op een lage watertemperatuur. Zo rond de 35C. Een aanrader, omdat je zo je afgiftesysteem, warmteverlies, huis en ruimtes goed leert kennen. Dit in relatie met jouw verwarmingswensen. Dit is meteen een disclaimer. Iedere situatie is anders. Ik geef hier mijn ervaringen met radiatorverwarming, Tado en Quatt weer. Wat bij mij goed werkt hoeft bij een ander niet te werken. 

Zo mogelijk kun je dan een eerste keer waterzijdig inregelen. 

Toch is zo'n proef met de cv-ketel anders dan met de Quatt. Immers de ketel heeft het water in een wip op de gewenste temperatuur, ook al is die laag. De Quatt begint bij zo'n 20C en dan is de afgifte van een radiator minimaal. Het duurt dus veel langer. 

Op plaatradiatoren is een radiatorventilator daarom sterk aan te raden. 

Ik heb zelf gekozen voor Heatfan. 

De speedcomfort die je in veel bouwmarkten ziet, beviel mij niet en heb ik na een week weer terug gebracht. Te veel lawaai.

Neem bij Heatfan de smart controller. Die heeft 6 standen en kun je dus uiterst stil laten draaien. Bovendien heeft deze een schakelpunt van 25,3C en begint dus al snel te werken. 

Dan was Tado betreft. Ik vind dat de Tado uitstekend samenwerkt met de CIC, de Commander in Chief, ofwel de besturingseenheid van de Quatt. Voorwaarde is wel, dat er maar één ruimte is die directe warmtevraag naar de CIC kan sturen. Ik heb het geprobeerd, maar meerdere ruimtes met een directe warmtevraag geeft zenuwachtig onvoorspelbaar gedrag van de Quatt. Dat je daarom Tado niet zou kunnen gebruiken met zoneregeling, daarom een overbodig duur systeem is, verwijs ik naar het land der fabelen. Onzinverhalen gebaseerd op aannames en niet gestoeld op feiten. Bij mij werkt het uitstekend inclusief dag- en weekprogramma's. Je moet er echter voor zorgen, dat de "master"ruimte, de ruimte waar de Tado regeltermostaat hangt zo ingeregeld  is, dat deze ook de rest van het huis kan bedienen. Immers die  ruimtes zijn daarvan  afhankelijk met een indirecte warmtevraag. 

Ik kom daar bij de verschillende ruimtes op terug. 

Het is van wezenlijk belang, dat je goed afweegt in welke ruimte je de regelthermostaat hangt. Dat is de ruimte die je relatief veel gebruikt en met een relatief groot warmteverlies. Liefst met niet te veel invloed van de zon. Daar zal immers de warmtevraag het grootst zijn. Dat kan de woonkamer  zijn, maar dat hoeft niet. Ik heb gekozen voor de keuken. In het volgende zal ik het per ruimte bespreken.

De woonkeuken. 

Deze ruimte wordt door ons vrijwel de gehele dag gebruikt. Met een uitbouw met veel glas en platdak heeft de keuken relatief ook een hoog warmteverlies. Bovendien komt hier in de winter geen direct zonlicht. Ideaal dus om de thermostaat te hangen. Nu had ik een aantal jaren geleden met de aanschaf van het Tado -systeem de thermostaat om geheel andere redenen al verhuisd van de woonkamer naar de keuken. De Tado hing er dus al. 

De keuken wordt verwarmd met twee grote design kolom radiatoren. Hier kunnen geen Heatfan's op. Het voordeel is echter, dat zo'n radiator in vergelijking met een plaatradiator veel water bevat. Warmt minder snel op, maar houdt de warmte vervolgens langer vast. Op zich denk ik, dat deze twee radiatoren samen voldoende water hebben voor de drie-radiatoren-eis. Ik heb dit echter aangevuld met een kleine radiator in de gang, inclusief Heatfan, welke dus ook continu geheel openstaat. De radiatoren in de keuken worden geregeld door een thermostaatventiel, zoals alle radiatoren in het huis. De Tadoknop hier dus weer vervangen door een mechanische thetmostaatknop die op 5 staat dus geheel open.