Vloerverwarming met meerdere radiatoren en twee draadloze temperatuursensoren

Opties

Beste allemaal,

Ik heb een vraag betreffende een aanpassing in mijn woning.

Huidige situatie:

Het betreft een oude boerderij met twee woonlagen.

Op de eerste verdieping hangt de ketel en is een woonkamer met een draadloze thermostaat(starterkit) en op de 2 radiatoren in de woonkamer ook 2 slimme radiatorknoppen. De slaapkamer en badkamer hebben een ook ieder een slimme radiatorknop op de verwarmingen zitten.

Op de begane grond hebben we een woonkamer waar 3 slimme radiatorknoppen (gekoppeld) zitten. En dan hebben we nog 2 slaapkamers en een badkamer welke ook voorzien zijn van de slimme radiatorknoppen.

Nu zijn we de woonkamer beneden aan het verbouwen en komt daar alleen vloerverwarming. De vloerverwarmingsverdeler komt in de garage te hangen.(andere kant van de muur) Wat ik begrijp uit diverse artikelen dien ik op de aanvoerleiding van de vloerverwarming een zoneklep te plaatsen waarop ik dan een bedrade thermostaat moet aansluiten. Deze bedrade thermostaat kan dan in de woonkamer komen te hangen. Maar omdat ik nog niet precies weet waar de thermostaat ga plaatsen wil ik de bedrade thermostaat naast de vloerverwarmingsverdeler in de garage hangen. En wil ik in de woonkamer beneden een draadloze thermostaat / temperatuursensor plaatsen.

Ik heb ook artikelen gezien waar ze zeggen een slimme radiatorknop te plaatsen vóór de vloerverwarming verdeler en niet in plaats van de radiatorknop op de vloerverwarmingsverdeler. Maar ik begrijp dat dit door Tado niet wordt aangeraden.

Wat ik nu beschrijf is dat de goede werkwijze?

Als jullie vragen hebben hoor ik het graag van jullie,

Met vriendelijke groet,

Joost

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Je zegt dat op de verdieping een draadloze thermostaat hangt. Klopt dat wel? Dan heb je ook een draadloze ontvanger nodig om de cv aan te sluiten.

    De omschrijving van de plannen voor de vloerverwarming zijn oké.
    De klep vervangen door een Tado knop is inderdaad geen goed plan. Lees het forum, het staat vol met vloerverwarming.
  • Joost1973
    Opties
    @Herres,

    Je hebt gelijk. Ben vergeten te zeggen dat er bij de ketel ook een draadloze ontvanger hangt.

    Ben blij dat ik het dus goed begrepen heb !!

    Bedankt voor je reactie.
  • Joost1973
    Opties
    @Herres

    Dan heb ik nog een vraagje.
    Ik weet niet of jij dit toevallig weet.
    De vloerverwarming komt bij mij op een aftakking van de hoofdleiding te zitten.

    Ik zie hier en daar meldingen op het forum over een bypass. Maar neem aan dat die alleen nodig is als de vloerverwarming IN het circuit zit en niet zoals bij mij op een aftakking van het circuit.

    Of begrijp ik het nu verkeerd. ?

    Alvast bedankt.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    28 april aangepast
    Opties
    Dat begrijp je inderdaad verkeerd. Je hebt altijd een bypass nodig in het systeem. Die hoeft niet persé bij de vloerverwarming te zitten.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    28 april aangepast
    Opties
    En de bedrade thermostaat voor de vvw verdeler komt NIET in de woonkamer - er komt geen bedrading voor. Die thermostaat komt nl in de garage, vlak bij de zoneklep voor de verdeler.
    In de woonkamer heb je een draadloze tempsensor en die zit net als de bedrade thermostaat in dezelfde ruimte in de app. Waarschijnlijk hen je de servicedesk nodig om dat te configureren (bij 2 thermostaten is dat zo - bij thermostaat en drl temp sensor mss niet)
    Edit: O, ja, nu ik erover nadenk, je kan ook de drl tempsensor weglaten en idd de bedrade thermostaat wel in de vvw kamer plaatsen. Dan heb je dus wel een draad te trekken naar de zoneklep. Kijk even in de specs van de klep of er een max lengte aan de kabel voor de klep zit.
  • Joost1973
    Opties

    @Andreplusplus

    Bedankt voor je bericht. Ik had het inderdaad ook zo begrepen. Dat de bedrade thermostaat in de woonkamer kan komen hangen met een kabel naar de zoneklep.

    Maar aangezien in nog niet precies weet waar ik de thermostaat wil gaan plaatsen kies ik inderdaad voor een draadloze temperatuur sensor. Welke ik dan straks op ieder plaats waar gewenst kan plaatsen.

    @Herres

    Het is een bestaand circuit dat al jaren zo probleemloos gewerkt heeft dus ga ik er vanuit dat er reeds een bypass in het circuit zit. Mijn vraag was of er bij de vloerverwarming verdeler, welke is afgetakt van het bestaande circuit, nog een bypass moe zitten. Zie stippellijnen op onderstaande tekening.

    Hebben jullie nog tips welke zone klep te gebruiken? Ik lees niet zon goede ervaringen over de Honeywell VC8615 betreffende het binnenwerk dat snel kapot gaat. En hoor over adviezen om een Calefi 642 Z-one te gebruiken.

    Graag hoor ik van jullie en bedankt alvast voor jullie hulp.

    Groeten,

    Joost

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Eén bypass is voldoende.
    Over kleppen kan ik niet adviseren, de Honeywell kleppen die ik voor Tado had hebben het zeker 15 jaar probleemloos gedaan. En daarna ben ik het zicht erop verloren.