w.Intercom = i;Caleffi 642 zoneklep lijkt niet te schakelen? — tado° Community

Caleffi 642 zoneklep lijkt niet te schakelen?

Beste,

Sinds kort hebben we op de begane grond vloerverwarming, op de aanvoer is een Caleffi 642 zoneklep geplaatst. De overige verdiepingen zijn voorzien van radiatoren.

Het probleem is nu dat de klep met geen mogelijkheid schakelt (aanvoer wordt niet warm, heb de servomotor ook verwijderd om te zien of er wat schakelt maar helaas). De bedrade thermostaat is aangesloten op de zoneklep middels COM/NC ( https://www.caleffi.com/nl-nl/gemotoriseerd-tweewegzoneventiel-642-caleffi-642522 ). Ook hoor ik de relais in de thermostaat tikken bij warmtevraag. COM/NC draden ook al omgedraaid en zelf de COM/NO geprobeerd. Met de hendel de klep handmatig openen lukt wel maar daarvoor is de klep niet gekocht :)

Voor de warmteaanvraag naar de ketel hebben we draadloze ontvanger via opentherm aangesloten op de ketel. Warmteaanvraag is er want andere raidatoren worden warm.

Iemand een idee wat ik fout doe?

— Jeroen

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Hoe is je aansluitschema?

Gaat de klep wel open/dicht afhankelijk van of je de draden die bij de Tado zitten wel/niet tegen elkaar houdt?

(voorzichtig want het is 230V)

• jeroenvl
    28 april aangepast

Zoneklep krijgt 24v via de blauwe draad (uit het stopcontact) deze gaat ook richting de thermostaat en is aangesloten op NC. Bruine draad van de zoneklep is doorgelust naar COM op de thermostaat. Bedoel je dit met aansluitschema?

Draden tegen elkaar heb ik nog niet geprobeerd. Dat is een kwestie van (voorzichtig) de blauwe en bruine draad kort met elkaar verbinden of verbinding blijven houden?

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

De klep die je noemt heeft een 230v voeding dus op 24v zal die het niet doen.

• jeroenvl
    28 april aangepast

Wellicht verkeerd opgeschreven maar de meegeleverde adapter van de klep zit in het stopcontact (230v)

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Wellicht klopt je link niet maar in de beschrijving waar daar naar verwezen wordt is er geen sprake van een adapter.

• jeroenvl
    28 april aangepast

Ik zie het nu al komen de types wel overeen. Heb even bij de leverancier gezocht en deze heb ik hangen: https://www.caleffi.com/nl-nl/gemotoriseerd-tweewegzoneventiel-642-caleffi-642522 / https://benem.nl/caleffi-642-z-one-tweeweg-22-24v.html

Excuus voor het misverstand

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Bij dat type moet je de draad naar de thermostaat aansluiten op die kroonsteen die aan het adapter snoer zit en op de contacten COM en NO.

Als je die bij de tado even met elkaar verbindt dan moet de klep open gaan. Doet ie dat niet dan is je bekabeling niet goed.

• Draden hangen nu weer aan de COM/NO. Draden bij kroonsteen losgehaald en met elkaar verbonden. Klep schakelt niet (hoor ook niks, zou wel wat geluid verwachten oid)
  • Op deze manier verbonden met elkaar

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Dan is ie stuk.

Of je hebt toch iets niet goed gedaan. Je slaagt er iedere keer in om foto's te plaatsen zonder relevante inhoud. Aan jouw foto's is niet te zien wat waar op is aangesloten.

• Heb alles nu los gehaald en kroonsteen doorverbonden maar nog steeds geen beweging in te krijgen. Zowel als ik handmatig de klep open of gesloten zet. Ben bang dat deze dan defect is?

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Dat moet dan wel ja. Als het circuit gesloten is dan moet de klep open gaan.

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Meet eerst de voeding. Mogelijk is er geen voedingsspanning aanwezig. Meten is weten. Vanaf een foto is dit niet aan te geven. Maak een schema en plaats dit op het forum
  • Voeding gemeten en die is ~4 volt, contact opgenomen met Caleffi en zij geven aan dat de serie die ik heb (2302) een productiefout bevat. Zij gaan hem omruilen voor een werkend exemplaar. Daarmee zou het opgelost moet worden.