Ondersteuning nieuw model Nefit 9700i
Ik heb een nieuwe ketel, een Nefit 9700i HR35. Blijkbaar te nieuw, want volgens Tado support is alles goed aangesloten en ingesteld, maar de ketel geeft geen kik. Dit model ketel is nog zo nieuw dat men niet kan uitsluiten dat de drivers niet compatibel zijn. Dus mogelijk blijft een OT adapter als enige optie over….of aan/uit, maar dat is echt een noodgreep (maar werkt wel).
Heeft iemand enig idee hoe lang het in de regel duurt voordat een nieuw model ketel in de lijst van ondersteunde apparaten toegevoegd wordt als er een wijziging van de driver voor benodigd is ?
Anderszins iemand in de community die nog suggesties heeft hoe de combi Tado - Nefit 9700i werkend te krijgen ?
Beste Antwoord
-
@Brucop Ik was abuis met de D17/D31 idd.
Ik lees EMS2 bij de productbeschrijving van de 9700i, in de tabel onderaan op deze pagina
https://www.nefit-bosch.nl/producten/cv-ketels/9700i
Verder zie ik het ook niet, ook niet in de installatiehandleiding.
Dat tado niet snel kan reageren ligt er ook aan dat deze protocollen niet openbaar zijn (iig niet de leverancierspecifieke implementaties, het zijn geen open standaarden, itt Opentherm). Tado moet dus reverse engineeren of bedelen bij Nefit/Bosch.1
Antwoorden
-
Volgens mij is aanpassen van de ketel support zo ongeveer het enige wat men wel eens aan de software doet.
Maar hoe lang dat duurt dat weten "wij" niet want dit komt zelden voor uiteraard en mensen gaan dat hier niet melden. Ik denk dat je het beter aan de servicedesk kunt vragen.
0 -
De 9700i praat EMS2, tado EMS. Ik ken de details niet, maar verwacht verschillen waardoor het niet werkt.
De standaard EMS-OT convertor van Nefit zal dan ook niet werken, of er moet er eentje bestaan die wel compatibel is met de 9700i.
Dus als je EMS hebt ingesteld (D17), en het werkt niet, ben ik bang dat je afscheid moet nemen van tado...0 -
@Andreplusplus - je kunt zo maar gelijk hebben, en dat zou best moeilijk te verteren zijn. Aan de andere kant kan ik het ook moeilijk geloven dat zowel Tado als Bosch/Nefit/Junkers zo stug zijn dat ze zich niet aan de wijdere wereld willen aanpassen (even aangenomen dat Nefit geen EMS2 - OT adapter heeft - die vraag staat bij ze open).
Er zullen de komende jaren wel meer EMS2 apparaten op de markt gebracht worden, en ik kan me moeilijk voorstellen dat Tado dan maar minder modellen gaat ondersteunen in plaats van een EMS2 driver te ontwikkkelen. Ik zie in Engelse fora al regelmatig smeekbedes voor EMS2 support, dus blijkbaar vindt dit internationaal nog meer plaats….
Overigens - ik kan nergens vinden dat de 9700i EMS2 'praat', alle documentatie zegt gewoon EMS.….waar heb je dat gevonden? (Oh…en EMS is D31, niet D17 als ik het goed heb ?)
Maar goed, de kans dat ik de ketel weer laat vervangen is kleiner dan dat ik m'n gehele Tado verzameling maar op marktplaats gooi…. zonde :-(
0 -
@Andreplusplus - je zou zo maar eens gelijk kunnen hebben ben ik bang. Aan de andere kant kan ik me moeilijk voorstellen dat Tado er voor kiest om nieuwe bussystemen niet te ondersteunen en te accepteren dat er (waarschijnlijk) steeds meer apparaten op de markt komen die dus niet ondersteund worden. Dat zou toch een beetje een langzame teloorgang inluiden…. Ik zie op diverse engelstalige fora al de nodige smeekbedes aan Tado om EMS2 support te ontwikkelen, dus ik ben blijkbaar niet alleen…..
Ik heb nergens kunnen vinden dat de 9700i EMS2 'spreekt', alle documentatie refereert enkel naar EMS. Waar ben je dat tegengekomen? Ik heb bij Nefit de vraag nog openstaan of er een compatibele OT adapter is (zou net zo raar zijn dat Bosch/Nefit/Junkers de open standaard negeert).
Dus ik heb nog hoop (hoop dat je gelijk hebt @Rob2 - maar de servicedesk geeft hierin niet thuis), maar de kans dat ik de ketel weer vervang is wel kleiner dan dat ik m'n hele Tado-verzameling op Marktplaats gooi….zonde :-(
Oh…EMS is D31 ipv D17 - of het ik wat gemist ?
0 -
Bij de servicedesk zullen ze wel denken "dat gaan we niet zeggen want dan worden we er weer op aangesproken als het langer duurt of helemaal niet gebeurt"…
Bedenk dat Tado (al een paar jaar) vooral bezig is met het ontwikkelen van een nieuwe reeks spullen met bijbehorende software. Daar zal ongetwijfeld EMS2 in zitten. Of het ooit komt in de bestaande lijn zal er vanaf hangen of ze een programmeur hebben die daar de tijd en kennis voor heeft.
0 -
@Rob2 Los van wanneer die nieuwe reeks op de markt komt zou mijn vertrouwen in Tado toch wel zo geschonden zijn dat ik dat geen kans meer geef. Kan ik dat weer op Marktplaats zetten als de EMS3 om de hoek komt kijken.
En ik denk zeker dat je gelijk hebt. De eerste reactie van de servicedesk was "We ontwikkelen op dit moment geen nieuwe drivers", maar daar kwam men ook snel van terug. Maar realistisch gezien zal het er van af hangen hoe makkelijk het is - en dan ben je inderdaad afhankelijk van de juiste programmeur….
Maar zoals gezegd - ik heb hoop, ik geef het in ieder geval nog wel een zomer de tijd…. en als het via OT kan…ook goed.
0 -
Dit is een beetje het risico wat je loopt als je niet voor de door de ketelfabrikant ondersteunde thermostaat gaat.
Dat probleem is er tegenwoordig met heel veel spullen. Er worden door de fabrikant complete sets spullen aangeboden met functionaliteit zoals "bedienen via de app" enzo, alles perfect op elkaar afgestemd. Als je daar dan 1 blokje uit trekt en vervangt door een goedwillende andere fabrikant dan wordt de samenwerking heel moeilijk. Het is alsof je de entertainment/navigatie unit uit je nieuwe auto haalt en daarvoor in de plaats een eigen radio en navigatie wilt gebruiken.
Voor Tado is dat natuurlijk een lastige situatie. Op de thermostaat zelf zullen ze al niet meer kunnen concurreren, maar de klanten willen wellicht "slimme kranen" en dat biedt de ketelfabrikant vaak nog niet.
Het beste zou waarschijnlijk zijn om op de een of andere manier met zo'n fabrikant samen te werken zodat de Tado kranen in combinatie met een originele thermostaat gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld door een koppeling van elkaars cloud systemen. Maar zoals Andre ook al aangeeft, daar hebben fabrikanten niet altijd zin in en het moet ook maar net een groot genoege markt zijn om er wat aan te verdienen.
OpenTherm is overigens geen open standaard. Het is een protocol wat door een club van ketelfabrikanten is opgesteld en je kunt de specificaties alleen krijgen als je lid bent van die club, wat weer geld kost en aan een toelatingsbeleid onderhevig is. Ik geloof dat Tado aan het begin geen lid was en het zelf "gehacked" heeft, net als bepaalde hobbyisten die OpenTerm analyzers gemaakt hebben. Uiteindelijk zijn ze kennelijk wel lid geworden.
1 -
Ik lees her en der dat het verzoek aan Tado om EMS2 te gaan ondersteunen al een jaartje of twee loopt, dus de kans dat dat binnen redelijke termijn gaat gebeuren wordt wel kleiner. Maar Nefit heeft inmiddels geantwoord dat de EMS/OT-converter (7746901847) ook EMS2 zou ondersteunen…dus is een poging waard. Hoop het na het weekend te kunnen testen….
0 -
Helaas blijkt de support van Nefit niet voldoende expertise te hebben......
De EMS convertor is dus geretourneerd nadat bleek dat deze niet werkte.
Nefit heeft inmiddels ook bevestigd dat de EMS convertor niet om kan gaan met EMS2... men heeft de hoop uitgesproken rond eind dit jaar een nieuwe EMS2 convertor op de markt te brengen.
Maar vooralsnog is er geen oplossing en is aan/uit aansturing de enige optie.
Zonde van twee mooie systemen die ondanks alle mooie uitspraken niet met elkaar kunnen samenwerken...0 -
Tja als je behalve dit topic ook andere topics op dit forum gevolgd hebt weet je al dat Tado inmiddels ook de handdoek in de ring gegooid heeft en alleen nog OpenTherm (en aan/uit) ondersteunt. Dus EMS2 gaat er zeker niet meer komen.
Het enige wat je nu nog kan redden is dat Nefit op OpenTherm overstapt (met een ketel firmware update of een werkende converter). Of dat je toch maar een ketel koopt van een merk wat met OpenTherm werkt.
0 -
Ik weet niet hoe handig je bent, maar misschien heb je hier wat aan:
https://bbqkees-electronics.nl/?lang=nl0 -
@Douwe , interessant. Ben niet onhandig, maar ook geen Arduino-tweaker...
Wat zou ik hier aan hebben buiten het kunnen uitlezen van de parameters?
Of bedoel je handigheid met home-assistant....?0 -
Deze:
https://www.tindie.com/stores/jiripraus/
Erbij en je zou in theorie een connectie moeten kunnen maken tussen ems2 en OpenTherm0 -
Hij zegt toch al dat hij geen Arduino-tweaker is?
Je kunt toch niet van iemand verwachten dat hij om Tado aan zijn ketel te koppelen 2 verschillende modules bij twee hobbyisten koopt die kunnen interfacen met resp OpenTherm en EMS2, en dan software gaat schrijven waarin OpenTherm commando's vertaald worden in EMS2 commando's???
Als je nou kwam met een hobbyproject "OpenTherm naar EMS2 converter" waar alle software al bij zat, dan kon ik me nog IETS voorstellen daarbij. Maar dit is gewoon een heel project om zelf uit te dokteren, en dan nog een waar Nefit kennelijk zelf niet uitgekomen is (want hun converter werkt niet goed zegt men).
0 -
Ik weet niet of Nefit hier niet uit komt, ik verwacht eerder dat men dat niet geprobeerd heeft. Zij hebben er geen belang bij om OpenTherm te ondersteunen. Met hun eigen bus systeem kunnen ze ook hun eigen thermostaat etc erbij verkopen.0
-
In november 2024 is bij mij ook de Nefit 9700i geinstalleerd. Helaas werkt deze niet met de Tado thermostaat die ik al had, aangezien Nefit gebruik maakt van het EMS2 protocol. De Nefit EMS converter werkte dus ook niet. Mijn installateur heeft gebeld met Nefit, die zegt dat ze mogelijk einde van het jaar een EMS2 converter zouden hebben. Eerst zien, dan geloven….
Voorlopig heeft mijn installateur nu tijdelijk een Bosch thermostaat geinstalleerd, maar de app vind ik niet heel fijn werken.0 -
Ja, jammer van een potentieel mooie combinatie. Wel positief dat ze nog steeds einde jaar zeggen - uiteindelijk zitten we nu in November, dus ze zouden daar al wel wat zicht op moeten hebben.... Fingers crossed :-)0