w.Intercom = i;Nou daar is ie dan. Nieuwe tado op de markt. — tado° Community

Nou daar is ie dan. Nieuwe tado op de markt.

B79
B79 Volunteer Moderator
Ik wacht nog wel even met vervangen.



https://id.nl/energie-en-klimaat/klimaat-en-luchtkwaliteit/klimaatbeheersing/review-tado-x-slimme-radiatorknop-warmte-op-maat-nog-beter
Getagd:

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    15 mei aangepast

    Tja, een recensie van zo'n site waar ze de mensen betalen om een gunstige recensie te schrijven…

    Inderdaad heel mooi dat ze eindelijk het draadloze systeem aangepakt hebben, en ook de koppeling met internet via wifi doen zodat je niet gebonden zit aan een plek bij je router. Ook mooi dat de knop mechanisch wat beter gemaakt is (maar ik zou als dat mijn huis was die radiatorkraan allang een kwart slag gedraaid hebben, ook met de vorige knop).

    Echter dit is toch wel een teleurstelling (uit die recensie):

    Prima app

    De hardware van Tado X is dus flink veranderd, maar dat geldt gelukkig niet voor de software. Tado X gebruikt ezelfde app die al beschikbaar was voor het vorige systeem en werkt op heel kleine details na (zoals de mogelijkheid om de knoppen Hi te laten zien) volledig identiek.

    Nog steeds datzelfde waardeloze "slimme schema" dus. Er was al geen excuus om dat niet te verbeteren in de oude versie, maar ik had de hoop dat men nu alles zou herschrijven en wat beter zou nadenken, nu er de kans is omdat toch iedereen alles moet vervangen. Maar nee, niet dus. 7 aparte schema's in een week is kennelijk nog steeds wat Tado "slim" noemt.

    Aan integratie met airconditioning hebben ze ook niet gedacht kennelijk, daarvoor verkoopt men nog steeds het product Slimme Airconditioning V3+ wat al niet compatible was met de verwarming V3+ en dus vast ook niet met de X. Je zou verwacht hebben dat dit nu 1 systeem was met de benodigde modules voor aircobediening, zodat je nu wel zonder problemen in dezelfde ruimte zowel airco als verwarming zou kunnen hebben en die "slim" zou kunnen aansturen met een en hetzelfde systeem.

  • JelleB
    15 mei aangepast

    geen ebus meer, geen backwards compatibiliteit met de v3+, …

    ik vind dit alles behalve klantvriendelijk. ze beloofden op de chat de v3+ te blijven verkopen, maar ik durf te wedden dat dit over een paar jaar niet meer te koop zal zijn, als het al zo lang duurt.

    mijn ketel heeft geen opentherm en ik kocht enkele maanden geleden nog heel veel radiatorkranen. inmiddels al 100den euro's uitgegeven aan tado. met de tado X zie ik het nog gebeuren om over een paar jaar, als 1 iets kapot gaat, alles te moeten vervangen wegens niet meer compatibel. en ook opentherm is er niet meer, dus dan kan ik tado helemaal vergeten! ik vind dit nieuwe eerder serieuze achteruitgang ipv vooruitgang…

  • Rob
    Rob Admin

    @Rob2

    In de regel geldt voor reviewers die toegang krijgen tot nieuwe producten voor de launch, dat ze de producten krijgen van ons, een NDA moeten ondertekenen dat ze niets openbaren voor de launch datum (vandaag in dit geval) en… dat is het. Geen betaling, ze krijgen enkel de producten gratis en voor de launch datum. Zie ook bijvoorbeeld het artikel op tweakers.net en deze grote Duitse youtuber.

    De tado app is gewoon hetzelfde. Daar worden constant grotere en kleinere aanpassingen aan gedaan. Die ook voor beide generaties zullen gelden. Het afgelopen jaar heb je daar misschien wat minder van gemerkt, omdat we vooral achter de schermen bezig waren om alles klaar te krijgen voor de release van onze nieuwe producten.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    15 mei aangepast

    @Rob ik merk al jaren helemaal niks van verbeteringen in de app! Jullie zijn al jaren "aan het werk" maar de productiviteit van de programmeurs van Tado is treurig, diep treurig! Ik zal even wat veelgevraagde features noemen:

    • betere schema's. dwz de mogelijkheid om 2-wekelijkse schema's te maken, om dagen in schema's te kunnen vervangen als er bijvoorbeeld een feestdag is, en andere ad-hoc aanpassingen die alleen voor een keer gelden
    • mogelijkheid om het systeem voor een bepaalde tijd uit te zetten en dan weer automatisch in te schakelen ("afwezig tot …")
    • betere beheer en bedienmogelijkheden, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om gebruikers toe te voegen die wel de huidige status mogen aanpassen maar niet aan de schema's mogen zitten, en admins die dingen aan de systeemconfiguratie kunnen veranderen (zoals apparaten toevoegen/verwijderen, gebruikers uitnodigen) wat verder dan niemand mag
    • mogelijkheid om meerdere installaties te beheren vanuit de app (bijvoorbeeld woning en bedrijf, of 2 woningen van 2 mensen)
    • betere configuratie en controle over wat er gebeurt bij handmatige input die tegenstrijdig is (bijv temperatuur veranderd en status afwezig)
    • mogelijkheid om de temperatuur per 0.1 graden in te stellen op de thermostaat, desnoods configureerbaar
    • mogelijkheid om nieuwe meter (meterstand begint weer bij 0) in het systeem te registreren
    • mogelijkheid om meterstanden automatisch uit te lezen via P1 bus of externe service
    • mogelijkheid voor andere eenheden van verbruik, zoals GJ

    Allemaal zaken die hier al jaren keer op keer gevraagd worden, allemaal stemmen verzameld hebben, en waar nooit wat aan is gedaan. En dan zal ik er ongetwijfeld nog een paar vergeten zijn, dit is wat me in een minuut te binnen schiet.

    Als je mee wilt komen in de huidige IoT wereld zul je toch minstens moeten kunnen wat je klassieke concurrenten (HoneyWell ChronoTherm) al konden, en zul je moeten luisteren naar wat gebruikers willen. "we waren zo druk met de nieuwe producten" daar hebben je huidige gebruikers geen boodschap aan.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    @Rob Ok we zijn een dagje verder dus nog maar wat puntjes:

    • ruimtes in groepen indelen waar verschillende gebruikers andere bevoegdheden hebben
    • aan/afwezigheid detectie effectief te laten zijn voor bepaalde kamers (bijv als persoon A niet aanwezig is wordt ruimte X ook niet verwarmd)
    • raamsensoren om "open raam" op een betrouwbare wijze te kunnen detecteren
    • omkering van de werking van kranen om deze ook te kunnen gebruiken voor koelen i.c.m. warmtepomp
    • inzicht in de instelling van alle parameters van het systeem op een "advanced" pagina
    • mogelijkheid om deze instellingen aan te passen na akkoord met de risico's daarvan (ipv via de servicedesk)
    • instelbaarheid van de temperaturen die Tado als "comfortabel" ziet, per ruimte
    • plaatsen van de 3 kringeltjes voor "is de verwarming actief" op het startscherm, niet alleen naar doorklikken naar een ruimte

    Afijn, er is nog genoeg te doen! Neem eens een ontwerper/programmeur aan die van aanpakken weet.

    En graag ook de lijsten van gerealiseerde- en geplande veranderingen terug op de website!

  • Is Tado overgenomen door Elon?!

    Kan je niet een betere naam dan X verzinnen?

    Jammer dat je dit niet het bestaande systeem kan koppelen. Dan maar nieuwe start bij een volgend huis.
  • Rob
    Rob Admin

    Rob2, ik meen dit compleet oprecht en serieus: Ik ga je lijstje doorlopen en een deel pitchen bij onze ontwikkelaars. Uiteraard niet enkel jouw lijstje, er zijn zat andere bronnen in dit forum en elders voor klanten-feedback waar ik veel uit haal. Dit is iets dat ik in het verleden ook regelmatig gedaan heb, maar vanwege de prio op tado X als een 'uitgerijpt' product tijdens de launch (=alles werkt, geen bugs, klanten niet als beta testers gebruiken) hebben we de laatste tijd onze prioriteiten minder gelegd bij nieuwe features. Dat zal nu weer veranderen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    @Rob dit lijstje verzin ik niet zelf maar het is een samenvatting van wat er op dit forum onderdeel in de afgelopen 4 jaar voorbij gekomen is. De servicedesk verwijst mensen die suggesties hebben door naar het "suggesties" gedeelte van het forum, en daar zie je dan nooit reacties van Tado medewerkers. Nu er een nieuw product is zijn er ineens postings van Tado, maar die zouden er gewoon 2-3 keer per week moeten zijn als reactie op vragen en suggesties. Nu zijn er hier enkele klanten die alle vragen beantwoorden, daar zou Tado zelf best wel eens wat actiever in kunnen worden. Dat heeft meteen ook het voordeel dat je weet wat er speelt, en niet ineens een lijstje voor je neus krijgt alsof het nieuw is.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    18 mei aangepast
    Wat ik apart vind.
    Dat de introductie nu via beschikbaarstelling aan “influencers” wordt gedaan. Maar hoe zit het dan met de paar mensen die op het forum de antwoorden verzorgen, problemen oplossen, klanten helpen? Je zou denken dat die mensen door Tado als uiterst waardevol worden gezien en ook zo behandeld. Dus dat die mensen als eerste op de hoogte worden gesteld, spullen krijgen om ervaring op te doen, bijgespijkerd worden, alles om hun nuttige functies te kunnen blijven houden. Maar helemaal niets van dit alles!
    Meer dan apart, vreemd.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Nouja je ziet het hierboven al aan de reactie van Rob van Tado: Tado medewerkers zijn zich niet echt bewust van wat er hier op het forum gebeurt.

    Niet zo raar, voor de serie reacties nu naar aanleiding van de nieuwe spullen waren zijn laatste 2 reacties in februari van dit jaar en daarvoor was ie voor het laatst actief in oktober 2022. Niet echt betrokken bij het forum dus,

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    20 mei aangepast
    Voor mij zou de belangrijkste reden (en voorlopig enige reden) om over te stappen zijn integratie van een koelfunctie bij (hybride) warmtepompen.