Hallo allemaal,

Opties

Kan ik de nieuwe Tado X slimme thermostaat gebruiken met mijn Vaillant ecoTEC classic verwarmingsketel

zonder veel aanpassingen in de verwarmingsketel te doen. En kan ik de Homey Pro gebruiken als bridge?

Met vriendelijke groet,

Leon

Getagd:

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je zou uit de specificaties op kunnen maken dat Tado X alleen nog OpenTherm ondersteunt. Is nog niet helemaal duidelijk, niemand heeft dit systeem uiteraard, het zou kunnen dat OpenTherm alleen een voorbeeld is.

    Is het wel zo dat ze alleen nog OpenTherm ondersteunen dan werkt dat niet met een Vaillant ecoTEC classic.

    Tenzij je apart een VR33 OpenTherm print (0020017895) erbij koopt.

  • Bigbird
    Opties
    Dank je voor je snelle antwoord.
  • JelleB
    16 mei aangepast
    Opties
    Nee. Gaat niet meer. De tado x is een serieuze achteruitgang qua ondersteuning. Geen vaillant, geen bulex, ... de grootste namen kunnen tado niet meer gebruiken dus ze zullen in mijn ogen enorm veel klanten verliezen op deze manier. Ik snap heel goed dat ze vooruit willen met hun product maar minder ondersteunen + niet compatibel blijven met oude accessoires is echt een zeer slechte zet van tado.
  • Bigbird
    Opties
    Dank je voor je snelle antwoord.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Niet compatible zijn met oude spullen dat is noodzakelijk om het probleem van het draadloze bereik (waar zoveel over geklaagd is) op te lossen! Je zou hooguit kunnen hopen dat er een soort 2-mode bridge of een mogelijkheid om een oude bridge met geupdate software samen met een nieuwe te gebruiken zou zijn. Maar zo ver is men dus niet gegaan.

    Alleen nog OpenTherm ondersteunen, tja dat zal vast zijn redenen hebben. Al die fabrikant-specifieke protocollen ondersteunen waar de fabrikant als het eindelijk werkt doodleuk een versie-2 van uitbrengt dat is ook niet fijn natuurlijk. Vaillant is ook over op OpenTherm en de rest zal uiteindelijk ook wel volgen, dus een heel slechte keus is dat ook weer niet. Je kunt toch nooit alle potentiele klanten bedienen.

    Ik vind het een serieuzere zaak dat er nu wel nieuwe hardware is maar dat de software nog net zo beperkt is als vroeger. Er is zo lang aan gewerkt, je zou denken dat ze toch IETS gedaan zouden hebben met de vele verzoeken en suggesties voor verbeteringen. Maar, niet dus.

  • Bigbird
    Opties
    Dank je voor de info.
  • Rob
    Rob Admin
    Opties

    tado X is compatibel met Opentherm en met relais (aan/uit). Andere modulerende bussen ondersteunen we niet meer (wel met V3+).

    Tenzij je apart een VR33 OpenTherm print (0020017895) erbij koopt.

    In Nederland (voor Belgie ben ik niet zeker) zijn modulerende Vaillant ketels in de regel standaard geleverd met een VR33 Opentherm module. Wanneer die erin zit is het direct compatibel.

    Wat in deze afbeelding van een Ecotec ketel aangegeven is als 'Opentherm module' is zo'n VR33 Opentherm module. Dus een los printplaatje, links van het moederbord.

  • Bigbird
    Opties

    Nee Rob die VR33 zit er niet in.

    Printplaat van mij ziet ook anders uit en wat zal die VR33 nog extra kosten?

  • JelleB
    Opties
    Vr33 is in België niet gesupport. Als ze gewoon ebus zouden blijven ondersteunen is er voor niemand een probleem. Ik snap niet waarom jullie dit protocol schrappen. Ik zou daar toch nog eens goed over nadenken om te herintroduceren...
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit probleem gaat vanzelf voorbij als alle ketelbouwes op OpenTherm over zijn.

    Die ketel van die foto is ook al weer dik 10 jaar oud (bouwjaar 2013) dus die wordt ook een keer vervangen de komende jaren.

  • Bigbird
    Opties
    Dat is zo, daarom denk ik nog eens goed na om die Tado X te kopen.