Tado Thermostaat X en OpenTherm MAX 18V waarschuwing

Opties

Hoi Tado/Community,

Ik zie in verschillende reviews en in de Tado Thermostaat X video dat er een waarschuwing bij de installatie staat met "OpenTherm MAX 18V" en vraag ik mij af hoe dit nou precies zit.

Klopt het dat de meeste ketels op 24volt of 230volt werken zoals mijn Intergas Extreme 36, of werkt OpenTherm op een andere voltage? Nou heb ik de Thermostaat al aangeschaft maar ik ben bang dat het dus niet gaan werken. Bijgevoegd heb twee screenshots met de waarschuwing op de thermostaat en wat de handleiding van mijn CV-ketel zegt.

Helaas kan ik echt helemaal nergens enige informatie hierover vinden.

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Getagd:

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    OpenTherm is een "digitaal" protocol waarbij zowel voedingsspanning als "bits" over hetzelfde aderpaar gestuurd worden. De voedingsspanning (die Tado niet gebruikt, die heeft batterijen daarvoor) is 6V, en de bits worden verstuurd als pulsen van max 18V.

    De reden dat Tado die gele waarschuwingskaart in de OpenTherm aansluitingen heeft is dat iemand die er niets van weet wellicht een 230V schakelend systeem (antieke oliekachel ofzo) op deze aansluitingen zou kunnen zetten. Dat moet dus niet, die moet op de relais aansluitingen COM/NO.

    Je ketelfabrikant zet bij de aansluitstrips "24V" omdat dat in die wereld de gebruikelijke "laagspanning" is, dus als tegenstelling met 230V. Er zal geen 24V op staan, ook niet op die relais ingangen. En als dat wel het geval mocht zijn bijvoorbeeld tijdens opstarten waarin hij nog "detecteert" of je een OpenTherm of een aan/uit thermostaat hebt, dan zal dat de Tado neem ik aan nog niet beschadigen. De noodzakelijke overspanningsbeveiligingen in dit soort apparatuur, bijv ook tegen blikseminslag in de buurt, de houden dat wel tegen. Het is puur het onderscheid tussen laagspanning en netspanning waar het hier om gaat.