w.Intercom = i;LT/HT Zone systeem, met twee keer OpenTherm aansluiting — tado° Community

LT/HT Zone systeem, met twee keer OpenTherm aansluiting

Hallo allemaal,

Ik wil graag weten of ik Tado kan gebruiken met de Intergas Xtreme 36 ketel, waar wij de ketel waterstromen gaan scheiden. Een LT en een HT zone. Waarbij de LT en HT zone apart worden aangestuurd m.b.v. een OpenTherm of aan/uit aansluiting.

De bedoeling is dat ik graag alle normale radiatoren via de HT zone wil aansturen m.b.v. radiatorknoppen van Tado. Dan wil ik de LT zone aansturen met een slimme thermostaat.

Inmiddels weet ik al dat twee bridges niet mogelijk is. Maar is het mogelijk om twee slimme thermostaten te kopen van Tado en beiden over OpenTherm aan te sluiten op de ketel, en aan de HT thermostaat, de radiatorknoppen te koppelen?

Dit zou voor mij alles uitmaken of ik voor één oplossing kies (alles tado) of twee verschillende thermostaat merken ga nemen.

Zie hieronder de werking, uit het installatie document.

Reacties

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    2x OpenTherm gaat niet. Je kunt max 1 OpenTherm aansturing hebben.

Wat wel kan is 1 OpenTherm sturing en 1 aan/uit sturing
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Zoek even goed op dit forum, er is iemand die deze opstelling heeft beschreven.
  • afrorowan
    3 juni aangepast

Thanks @Douwe.

Als ik het dan goed begrijp is hetgeen wat ik wil wel mogelijk. Ik heb het volgens mij ook hier gezien, als optie 2:

https://intercom.help/tado-hc/nl/articles/3487152-hoe-kan-tado-verschillende-kamers-aansturen-bij-een-combinatie-van-radiatoren-en-watergebaseerde-vloerverwarming#locale-picker

En @Herres, op jouw aanraden gezocht op het forum, lijk inderdaad hier HPotter te hebben die hetzelfde heeft gedaan. Én aangesloten met twee keer OpenTherm:

• Rob
    Rob Admin

In theorie kan 2x Opentherm wel (met V3+, voor tado X weet ik het niet zeker). Mits je goed oplet met de instellingen van de zoneregelaar EN je maximaal 1 draadloze ontvanger (/extensiekit) per tado account gebruikt. Het nadeel is echter dat voor onze support het vrijwel onmogelijk is om bus problemen te troubleshooten bij 2x Opentherm (of 2x wat voor bus dan ook). We ondersteunen het daardoor officieel niet en raden daarom in dit soort gevallen om voor de tweede zone een relais te gebruiken. Maar, wanneer je beperktere support accepteert kan je het ook prima met 2x (of 3x of…) Opentherm proberen.

• B79
    B79 Volunteer Moderator
    Dit lijkt me wel iets. Zelf heb ik ook zo’n cv ketel en zou eigenlijk ook graag gebruik maken van de dubbele aansturing.
    Dus een tado regeling met 2 zoneregelaars.
    Ik heb eerder met intergas lange discussies gehad over hoe dit werkend te krijgen.
    Helaas konden ze mij niet verder helpen omdat er dan in de parameters van de extreme36 veiligheids routines overbrugd zouden moeten worden waar ze geen support voor geven.