w.Intercom = i;Quatt warmtepomp, mijn ervaringen — tado° Community

Quatt warmtepomp, mijn ervaringen

Tijd om mijn ervaringen te delen. Met name interessant voor diegenen die alleen met radiatoren verwarmen. Daarbij nog de samenwerking met de Tado thermostaat. Ik ben uitermate tevreden. 

Er zijn wel een aantal, zaken om rekening mee te houden. 

Ik heb voor  de komst van de Quatt geoefend met de cv op een lage watertemperatuur. Zo rond de 35C. Een aanrader, omdat je zo je afgiftesysteem, warmteverlies, huis en ruimtes goed leert kennen. Dit in relatie met jouw verwarmingswensen. Dit is meteen een disclaimer. Iedere situatie is anders. Ik geef hier mijn ervaringen met radiatorverwarming, Tado en Quatt weer. Wat bij mij goed werkt hoeft bij een ander niet te werken. 

Zo mogelijk kun je dan een eerste keer waterzijdig inregelen. 

Toch is zo'n proef met de cv-ketel anders dan met de Quatt. Immers de ketel heeft het water in een wip op de gewenste temperatuur, ook al is die laag. De Quatt begint bij zo'n 20C en dan is de afgifte van een radiator minimaal. Het duurt dus veel langer. 

Op plaatradiatoren is een radiatorventilator daarom sterk aan te raden. 

Ik heb zelf gekozen voor Heatfan. 

De speedcomfort die je in veel bouwmarkten ziet, beviel mij niet en heb ik na een week weer terug gebracht. Te veel lawaai.

Neem bij Heatfan de smart controller. Die heeft 6 standen en kun je dus uiterst stil laten draaien. Bovendien heeft deze een schakelpunt van 25,3C en begint dus al snel te werken. 

Dan was Tado betreft. Ik vind dat de Tado uitstekend samenwerkt met de CIC. Het is hier al vaker genoemd, maar voorwaarde is wel, dat er maar één ruimte is die directe warmtevraag naar de CIC kan sturen. Ik heb het geprobeerd, maar meerdere ruimtes met een directe warmtevraag geeft zenuwachtig onvoorspelbaar gedrag van de Quatt. Dat je daarom Tado niet zou kunnen gebruiken met zoneregeling, daarom een overbodig duur systeem is, verwijs ik naar het land der fabelen. Onzinverhalen gebaseerd op aannames en niet gestoeld op feiten. Bij mij werkt het uitstekend inclusief dag- en weekprogramma's. Je moet er echter voor zorgen, dat de "master"ruimte, de ruimte waar de Tado regeltermostaat hangt zo ingeregeld  is, dat deze ook de rest van het huis kan bedienen. Immers die  ruimtes zijn daarvan  afhankelijk met een indirecte warmtevraag. 

Ik kom daar bij de verschillende ruimtes op terug. 

Het is van wezenlijk belang, dat je goed afweegt in welke ruimte je de regelthermostaat hangt. Dat is de ruimte die je relatief veel gebruikt en met een relatief groot warmteverlies. Liefst met niet te veel invloed van de zon. Daar zal immers de warmtevraag het grootst zijn. Dat kan de woonkamer  zijn, maar dat hoeft niet. Ik heb gekozen voor de keuken. In het volgende zal ik het per ruimte bespreken.

De woonkeuken. 

Deze ruimte wordt door ons vrijwel de gehele dag gebruikt. Met een uitbouw met veel glas en platdak heeft de keuken relatief ook een hoog warmteverlies. Bovendien komt hier in de winter geen direct zonlicht. Ideaal dus om de thermostaat te hangen. Nu had ik een aantal jaren geleden met de aanschaf van het Tado -systeem de thermostaat om geheel andere redenen al verhuisd van de woonkamer naar de keuken. De Tado hing er dus al. 

De keuken wordt verwarmd met twee grote design kolom radiatoren. Hier kunnen geen Heatfan's op. Het voordeel is echter, dat zo'n radiator in vergelijking met een plaatradiator veel water bevat. Warmt minder snel op, maar houdt de warmte vervolgens langer vast. Op zich denk ik, dat deze twee radiatoren samen voldoende water hebben voor de drie-radiatoren-eis. Ik heb dit echter aangevuld met een kleine radiator in de gang, inclusief Heatfan, welke dus ook continu geheel openstaat. De radiatoren in de keuken worden geregeld door een thermostaatventiel, zoals alle radiatoren in het huis. De Tadoknop hier dus weer vervangen door een mechanische thetmostaatknop die op 5 staat dus geheel open. 

Reacties

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Wbt de ervaring met speedfan: Als je contact met ze opneemt over teveel lawaai, dan sturen ze je gratis een nieuwe voedings adapter toe met 9 volt spanning i.p.v. 12 volt
    Dan zijn ze fluister stil.

Ook kun je een speciale thermostaat bij hen krijgen, geschikt voor gebruik bij een warmtepomp. Hierdoor zullen ze bij een lagere temperatuur inschakelen.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Overigens, lukt aansturing van de warmtepomp per radiator bij mij uiteindelijk nog vrij redelijk. De Quatt vereist een tamelijk grote doorstroming. Men geeft aan dat er minimaal drie radiatoren of vloerverwarming open moeten staan. Om dat te bereiken heb ik de hoeveelheid waterstromen per radiator vergroot (waterzijdige integeling aangepast) en meer radiatoren tegelijk open, en enkele radiatoren met standaard thermostaatkranen op hogere temperatuur gezet. Het is niet helemaal perfect, maar verzorgt wel dat Tado per kamer kan verwarmen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ik ben benieuwd of de nieuwe hardware nu ook de mogelijkheid heeft of gaat krijgen om dit soort zaken in de software te regelen… als het goed is kunnen de kranen nu onderling communiceren en zouden slimme functies als "er moeten altijd 3 kranen open zijn, kies maar de 3 koudste ruimtes" moeten kunnen.

Net zoals dat het mogelijk moet zijn om zonder bypass te werken als de kranen maar slim werken.

• Douwe
    Lijkt mij sterk dat zoiets er gaat komen.

Zonder centrale unit is het bijna onmogelijk zoiets te maken laat staan configureerbaar voor een leek
  • @Douwe.

Het was niet de Heatfan, waar ik niet tevreden over was 'm.b.t lawaai, maar de Speedcomfort. De Heatfan ben ik juist zeer tevreden over. Dan wel met de smartcontroller die je in kunt stellen op verschillende snelheden. Die kun je normaliter op stand 1 zetten. Dan moet je echt je best doen om hem te horen. Wil je een ruimte extra snel opwarmen zet je hem op een hogere snelheid. Eenmaal de gewenste temperatuur bereikt, regel je de Heatfan terug.

• MickelMoen
    MickelMoen ✭✭
    10 juli aangepast

@Herres. precies.

Ieder huis en gebruik is weer anders. Ik moet zeggen, dat ik meer dan tevreden ben en tot de conclusie kom, dat het comfort alleen maar toegenomen is in vergelijking met alleen CV. Dat zit vooral in eigen handelen. Voor de komst van de Quatt was ik erg gericht op specifiek verwarmen per ruimte. Er waren dus grote verschillen in het huis. Nu ben ik gericht op verwarmen binnen de schil. In het hele huis is de minimum temperatuur nu op 17C ingesteld. Ook in de kamers die weinig gebruikt worden en waar geen Tado zit, maar een normale thermostaatkraan.

Wat verder belangrijk is, is de plaatsing van de hoofdthermostaat. Hang die in de ruimte met relatief veel warmte verlies, maar ook veel gebruiksuren. Kom je in die ruimte niet tot 3 radiatoren, pak je er nog een ruimte bij. Zo hangt bij mij de thermostaat in de keuken, met twee radiatoren, en heb ik een kleine in de gang ook helemaal open gezet. Dat kan ook een ruimte zijn met meerdere radiatoren. Zet je één helemaal open en de anderen regel je met Tado.

Met een dag/weekprogramma, waarbij je er voor zorgt, dat Tado ruim op tijd start met verwarmen kun je iedere ruimte naar wens verwarmen.

Waar je aan moet wennen is het idee, dat je bij geen gebruik ook niet hoeft te verwarmen, zoals met alleen CV wel kan.

• @Rob2

Ik snap de gedachte. Nu is het natuurlijk zo, dat we ten eerste al met twee fabrikanten te maken hebben.

Echter, als je Tado wilt laten bepalen welke radiatoren geheel open moeten staan, maak je het volgens mij onnodig ingewikkeld. Bovendien vermoed ik dat de wens nog te veel hikt op het cv-regelen, dus het verwarmen per ruimte om zo zuinig mogelijk te stoken.

Waar ik bij cv ook nooit zo aan gedacht heb, is dat er ook nogal wat overdracht is van warmte van warme ruimtes naar koude ruimtes. Met een warmtepomp is er alles voor te zeggen, om de verschillen binnen de schil nog kleiner te maken, omdat een warmtepomp het juist niet moet hebben van snelheid, maar van traagheid.

Sec gezien, moet je het hele systeem zo inregelen met dag/weekprogramma's, dat je vervolgens niet meer aan de knoppen hoeft te draaien. Hoogstens incidenteel, als je een keer wat langer wilt verwarmen of juist wat korter.

Zo zet ik de hoofdthermostaat in de keuken handmatig terug naar nachttemperatuur, als in de woonkamer de houtkachel aangaat.

• Douwe
    @MickelMoen

Sorry, tikfout van mijn kant, ik bedoel inderdaad Speedcomfort.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ik heb geen ervaring met een warmtepomp maar wat ik bedoel met samenwerking tussen de kranen is ook van toepassing in een CV systeem.

Bijvoorbeeld: op dit moment worden de kranen "modulerend" geregeld, als er in een kamer warmte nodig is wordt de kraan open gedraaid afhankelijk van het te overbruggen temperatuurverschil tussen meting en instelwaarde (denk ik). Maar dat geeft een probleem waar mensen over klagen: als er in 1 ruimte een beetje warmte gevraagd wordt dan staan alle kranen dicht en 1 "een beetje" open, en dan wordt de CV gestart. Dit geeft bij bepaalde ketels alarmen omdat de druk te hoog oploopt, en de oplossing is dan "installeer een bypass"… m.a.w. ga je dure hete water maar in een cirkeltje rondpompen. De ECHTE oplossing is natuurlijk: zo maken van Tado dat de kraan in dit geval helemaal open gaat, niet "een beetje". Maar dan moet het "modulerend" opengaan van de kranen dus aangepast worden: hoever de kraan open gaat hangt niet alleen af van het temperatuurverschil bij die kraan zelf, maar ook van welke andere kranen welke verschillen zien en hoever ze open gaan. Als er 2 kamers zijn die 1 graad warmer moeten dan kan de kraan in BEIDE kamers gewoon vol open en gaan we verwarmen. Komt er 1 kamer op temperatuur dan gaat de kraan daar dicht(er), de andere blijft vol open.

Komen we op wat anders: als alle kamers op temperatuur zijn dan moet de ketel uit gezet worden, maar de laatst ingestelde kraan openingen moeten gewoon in stand blijven! Dan gaat het "nadraai" water nog naar de laatste kamer ipv door een "bypass", dus zuiniger (en dat wil Tado zo graag benadrukken). Bovendien is het vaak zo dat enige tijd later als de ketel uit geweest is en de boel weer afkoelt, precies dezelfde kamer(s) weer wamte vragen. Dus veel beter om niet aan die kranen te draaien, scheelt batterijverbruik en lawaai.

Maar dat kon allemaal niet in het vorige (huidige) systeem omdat er geen communicatie tussen de kranen is. Ben benieuwd of men dat in het nieuwe systeem wel gaat oplossen.

• Ik probeer je verhaal te begrijpen, maar is het niet zo, dat er dan sprake is van een ontwerpfout in de installatie.

Ik heb 37 jaar geleden cv laten aanleggen in onze net gekochte woning. Op alle radiatoren een thermostaatknop en een weersafhankrlijke regeling. Inclusief een bypass.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Een bypass is per definitie een zwaktebod. Dat dit nodig is met "domme" thermostaatknoppen betekent niet dat slimme knoppen er ook op terug moeten vallen!

• Herres
    Herres ✭✭✭
    Bypass is prima.
    Zolang de door Rob 2 gewenste slimheid niet is ingebouwd is een bypass de beste oplossing.
  • Douwe
    10 juli aangepast
    Voor zover ik heb het kunnen bekijken via een OpenTherm Gateway werkt het zo:

Als er 1 kamer een warmtevraag heeft, dan stuurt Tado de gewenste warmte vraag naar de ketel. Vragen er meerdere kamers om warmte, dan wordt de grootste warmtevraag naar de ketel gestuurd.

Als meetwaarde en setpoint houdt Tado de gemiddelde temperatuur en setpoint aan van die kamers die een warmtevraag hebben.

De temperatuur regeling van de kamers zit in slimme radiator knop(pen). Als er meerdere knoppen in 1 kamer zitten, dan werken deze allemaal met de actuele temperatuur die door het toegewezen meetinstrument voor die ruimte aangegeven wordt.

De knoppen werken verder autonoom.

Dit is hoe ik ervaar hoe het systeem werkt.
    Wie het beter weet mag het zeggen
  • Rob
    Rob Admin

@Douwe Dit is grotendeels juist zoals ik het begrepen heb. Behalve dan dat de warmtevraag van een kamer gebaseerd is op een PID systeem. Dat wil zeggen, er wordt niet alleen gekeken naar verschil tussen meetwaarde en setpoint, maar ook naar de verandering in de meetwaarde in de laatste X minuten (stijgt/daalt de temperatuur?) en daarnaast is er nog een corrigerende factor; wanneer gedurende een bepaalde tijd er een warmtevraag is, en de setpoint wordt niet/te langzaam gehaald, dan wordt de warmtevraag verhoogd.

In de praktijk zal bij een sterk dalende gemeten temperatuur een thermostaat al beginnen met verwarmen voordat de meetwaarde onder de setpoint duikt.

• MickelMoen
    MickelMoen ✭✭
    10 juli aangepast

We hebben het hier over de Quatt warmtepomp in samenwerking met Tado.

Al voor de plaatsing van de Quatt volgde ik al geruime tijd het Quatt draadje op Tweakers. Steeds kwam weer naar voren, dat een actieve warmtevraag door Tado vanuit iedere willekeurige ruimte, zoals dit prima werkt met een cv-ketel, af te raden is. Eigenwijs als ik ben heb ik het wel geprobeerd. En inderdaad ook ik kreeg zenuwachtig gedrag van de Quatt en ketel. Een warmtepomp werkt het efficiëntst met lange runs en je wilt quasi pendel gedrag voorkomen.

Kortom door de masterthermostaat in de ruimte te hangen met het relatief meeste warmteverlies en veel gebruiksuren, maak je die ruimte de master-ruimte. Alle andere ruimtes zijn vervolgens daarvan afhankelijk en kunnen dus geen actieve warmtevraag aan de warmtepomp doorgeven, zoals dit wel goed kan bij alleen cv, en wat in die zin ook de kracht is van Tado.

Dit wil niet zeggen, dat het bij andere thermostaat systemen niet kan, mijn ervaring met Tado in mijn situatie is dus deze. Is dat erg, dat een andere ruimte geen eigen warmtevraag meer kan doorgeven. Nee, in het geheel niet. Sowieso, moet je anders gaan denken in verwarmen. Aangezien verwarmen met een warmtepomp op veel lagere aanvoertemperatuur plaatsvindt, vindt verwarming ook veel trager plaats aangezien het vermogen van de radiatoren drastisch afneemt. Het antwoord daarop is, minder grote temperatuurverschillen binnen de schil, minder grote verschillen in dag en nachttemperatuur in een ruimte. Verder Tado zo in stellen, dat de Quatt voldoende tijd krijgt om een kamer op temperatuur te krijgen. Verder kun je in iedere ruimte nog met dag/weekprogramma's werken. Radiatorventilatoren zoals de Heatfan, indien plaatsbaar, zijn daarop een mooie toevoeging.

Dat kan bijvoorbeeld ook betekenen, dat de master-ruimte nog wel warmtevraag heeft, terwijl je die niet meer gebruikt, om er voor de zorgen, dat de ruimte die je wel gebruikt voldoende mee kan liften. Voorwaarde is, dat je je huis goed leert kennen in watmteverlies/vraag en gebruik.

Het kost enige weken om de juiste balans te vinden, te fijn-tunen, maar eenmaal goed ingesteld heb je er geen omkijken meer naar.