tado X upgrade niet compatible?
Twee jaar geleden hebben we een deel van ons huis verbouwd en heb ik Tado geïnstalleerd in het verbouwde deel. Snel liep ik tegen de limitaties aan: aantal apparaten en het bereik van de bridge. En op dit moment verbouw ik de rest van ons huis en moet ik uitbreiden.
Aan die limitaties/problemen zou Tado X nu een een eind zou moeten maken.
Maar…
Nu lees ik dat Tado X en Tado V3+ niet met elkaar compatibel zijn?
En er is geen upgrade programma? Heb ik €2500 weggegooid?
Reacties
-
Nee, inderdaad niet compatibel met elkaar.
Maar de V3+ is nog gewoon leverbaar en wordt volledig ondersteund.
Edit: ik heb je post even aangepast vanwege je taalgebruik0 -
"Heb ik €2500 weggegooid?"
Zo hee 2500 euro voor een Tado installatie van EEN DEEL van je huis? Ben je de koning ofzo?
Het lijkt me dat het best kan zijn dat je 2500 euro hebt uitgegeven voor het verwarming deel van je verbouwing maar dat zal vast niet allemaal aan Tado V3+ spullen op gegaan zijn. Alleen DIE hoef je te vervangen, niet je kranen en andere materialen.
0 -
Je hoeft niks te vervangen, je kunt gewoon je bestaande set uitbreiden. Zoals gezegd blijft V3+ gewoon leverbaar en wordt ondersteund0
-
Ja maar dan is zijn probleem met "bereik van de bridge" nog niet opgelost, daarvoor wil ie over naar X.
Het was wel sympathieker geweest als Tado bestaande klanten (zeker als die eerder al meldingen gedaan hebben over problemen met het bereik) een inruilactie zou aanbieden, dwz geld terug voor V3+ spullen als je een uitgebreid X systeem aanschaft.
0 -
Ik meen dat we bij de introductie alle bestaande gebruikers een mail gestuurd hebben met de mogelijkheid om je in te schrijven voor een 'aanbod' voor nieuwe X producten. Ik weet zelf echter oprecht nog niet hoe dat aanbod eruit gaat zien.
Uiteraard zijn wij als support ook niet zo blij met de incompatibiliteit tussen de twee systemen. Ik begrijp het wel vanuit het technische perspectief, maar ik kan me het ongemak van klanten zoals Rschot prima voorstellen. We zijn op dit moment hard bezig om daarvoor een 'oplossing' te vinden, in zoverre dat we de keiharde huidige incompatibiliteit in de toekomst willen verzachten, maar volledige compatibiliteit (zoals V3 versus V3+) zie ik persoonlijk niet gebeuren. En ja ik besef me dat ik dat wat vaag verwoord heb, vooral ook omdat er nog niets concreets is en ik liever te weinig beloof dan teveel.
Dit topic is trouwens wel een belangrijke, vanuit mijn perspectief. Het onderbouwt meerdere argumenten (upgrade programma mogelijk zinvol, incompatibiliteit X/V3+ beperkt verkopen X, minder incompatibiliteit X/V3+ zou V3+ Bridge bereik beperkingen aan kunnen pakken). Nu is dat alles natuurlijk geen rocket science en hadden we dat zelf ook al bedacht, maar dit soort signalen van onze klanten geven die argumenten extra legitimiteit/quantificatie. Daarom ben ik er ook erg blij mee dat dit topic hier geplaatst is, om eerlijk te zijn.
Voor Rschot, ik beset me dat ik hierboven veel geschreven heb maar jou verder niet verder geholpen heb. Ik beloof dat tado in het algemeen en wij op het forum in het bijzonder deze beperkingen echt onderkennen en er aan werken, maar helaas kan ik je op dit moment niets concreets bieden.
0 -
Zelf heb ik tado V3+ maar nog nooit een mail gehad van Tado hierover.
Technisch is het niet heel ingewikkeld om een koppeling tussen X en V3+ te maken, alleen weet ik niet of je beide delen dan ook vanuit 1 app / account kunt bedienen. Met 2 accounts gaat het wel denk ik.0 -
Met 2 losse tado accounts kan je ook nu al beide generaties gebruiken natuurlijk, maar dat is niet erg gebruiksvriendelijk. Maar het kan. Eventueel kan je met derde partij software die twee tado accounts/generaties integreren binnen 1 platform. Apple, Google, Alexa, mogelijk ook Homey etc. Dat vraagt echter wat handigheid en je hebt de 'beperkingen' van die platforms.
Wat niet kan, in ieder geval niet binnen de wereld van tado, is dat je met je radiatorknop X in account A, je op een ketel aangesloten thermostaat V3+ in account B aanstuurt (of andersom). Dat is de grootste harde beperking naar mijn mening.
Zelf heb ik tado V3+ maar nog nooit een mail gehad van Tado hierover
Niet? Ik meen dat we die naar al onze klanten gestuurd hebben, mits ze aan bepaalde voorwaarden voldeden. Zoals dat je je niet zelf uitgeschreven hebt voor mails van tado, dat je in een land woont waar X direct op de markt kwam tijdens de introductie in mei (zoals NL en B) en nog een paar kleinere beperkingen waar ik niet direct zicht op heb. Ik heb hem zelf wel gekregen in mijn prive account, op 16 mei. De EN titel van die mail was "Introducing tado° X", voor NL zal het waarschijnlijk de letterlijke NL vertaling daarvan geweest zijn vermoed ik. Maar goed, ik heb geen idee wat er specifiek voor jouw account gebeurd is.
0 -
16 mei heb ik een mail ontvangen "Introductie van tado° X"
Beste ...,
Wij introduceren vandaag tadoº X, een tweede productlijn die is ontworpen om slimme aansturing van verwarming met warmtepompen, verwarmingsketels en radiatoren nog eenvoudiger te maken. tado° X maakt gebruik van de Matter-communicatiestandaard om met smart home-platforms zoals Alexa, Apple Home of Google Home te integreren.
Om teleurstelling of misverstanden te voorkomen, willen wij je informeren dat jouw modulerende verwarmingssysteem helaas niet compatibel is met de tadoº X productlijn. Maar wees gerust, we blijven continu bezig met het verbeteren en ondersteunen van je tadoº producten. Gezien de interface van je ketel blijft tadoº V3+ het beste product voor jou, dus we moedigen je aan om te blijven genieten van de tadoº setup die je hebt en deze naar behoefte uit te breiden met V3+ producten. We gaan door met het verkopen van V3+ apparaten en het leveren van de essentiële updates die ervoor zorgen dat ze efficiënt en veilig werken met de tadoº app.
Let op: tadoº X is niet compatibel met eerdere tadoº producten. Als je nog vragen hebt of meer informatie wilt over tadoº X, bekijk dan onze rubriek Veelgestelde Vragen interoperabiliteit V3+/tado° X en neem gerust contact op met ons support team via het oranje chat pictogram op de tadoº website.
Met vriendelijke groeten,
Jouw tado° team0 -
Okee, nu begrijp ik het. Omdat we de bus van je ketel niet ondersteunen met X (buiten Benelux zijn niet-Opentherm bussen relatief zeldzaam) is het niet logisch om je een aanbod te doen voor X. Dat zal de reden geweest zijn dat er geen aanbod in jouw mail zat. We hebben mensen verschillende mails gestuurd gebaseerd op de compatibiliteit van de tado setup die ze hebben.
Ik heb een draadloze ontvanger in mijn account, waardoor de mail die ik ontving op 16 mei zo eindigde:
If you’re curious about upgrading your tadoº setup and switching to tadoº X, you might be interested in the Wireless Smart Thermostat X and Wireless Receiver X that we will release in September. We recommend that you sign up to our waiting list (with no obligation to buy) to receive a personalized upgrade offer.
Sign me up!
Best regards,
Your tado° Team0 -
Ik heb niet de behoefte om up te graden want ik ben tevreden en alles werkt prima.
Maar ik wil wel even kwijt dat ik nooit een mail heb ontvangen over een upgrade of überhaupt een nieuw tado systeem.
Dus dat is wel een beetje in lijn met hoe "zorgvuldig" tegenwoordig dit soort zaken geregeld worden en hoe gemakkelijk er vanuit wordt gegaan dat alles vanuit de fabrikant goed werkt.0 -
Volgens mijn gegevens staat voor jouw tado account (ik heb gezocht op je forum email adres) dat je (of iemand behorend tot jouw account) ooit op 'unsubscribe' geklikt hebt voor marketing emails in het algemeen, inclusief subcategorie product updates. Dan kunnen we je natuurlijk geen mail met product updates sturen. Zo zorgvuldig moeten we dan wel zijn ;)
0 -
@Rob , er was me gezegd dat er een overstapprogramma/actie ging komen in september. De maand is bijna om, maar heb nog niks ontvangen van dergelijke acties.
Ik ben wachtende omdat mijn bridge heel iiritant en luider om luider begint te zoemen, alsook heeft het V3 systeem voor mijn woning te weinig bereik.
Heb je enig idee wanneer de actie gelanceerd wordt?0 -
OK, mijn situatie is wel wat ingewikkeld. Ik heb 13 zones (ruimtes) die ik afzonderlijk met wired en wireless thermostats wil kunnen instellen. Elk van die zones bevatten 1 tot 3 verwarmingslussen, 20 in het totaal. Die lussen wil ik open/dicht kunnen zetten met een TRV. Daarvan moet ik er dus 20 hebben (heb er nu al 14). De lussen zitten op 4 subverdelers op verschillende plekken in mijn (grote) huis. 1 verdeler komt naast een hoofdverdeler, die de distributie doet naar de subverdelers. Elke verdeler heeft ook een circulatiepomp. Als heater heb ik een flinke warmtepomp van Nibe.
Als een thermostaat van een zone (kamer) om warmte vraagt, moeten de TRV's van de betreffende lussen van die zone open gaan, moet de circulatiepomp van de betreffende subverdeler aan gaan, de circulatiepomp van de hoofdverdeler en de warmtepomp. Allen met aan/uit is voldoende.
Mijn plan: gebruik 4 wireless receivers, 1 per subverdeler. Die bedraad ik dan 3-voudig naar: a) de waterpomp van de betreffende subverdeler, b) de waterpomp van de hoofdverdeler en c) de warmtepomp. Ik heb al eerder gemerkt dat je meerdere receivers parallel aan een CV-ketel kan hangen, dus dat moet ook aan de Nibe warmtepomp lukken, lijkt mij. Die heeft namelijk zowel aan/uit als opentherm als interface. Je het dan alleen niet de mogelijkheid om via Opentherm modulerend te schakelen, maar daar zorgt die pomp met zijn buffervaten al zelf voor.
De TRV's zijn de heating devices, zat dit onder de limiet van de 25 (ik heb er 20 á 23 nodig). de wireless receivers zijn de zone controllers. Je mag maximaal 10 zones per controller hebben. Ook daar voldoe ik dan aan. Ik heb dan 4 controllers die elk fysiek mijn verwarmingssysteem en circulatiepompen aan of uit zetten. Dat heb ik al getest met 2 receivers en dat werkt.
Werkt dit? Zie ik iets over het hoofd?
Dan rest nog het bereik van de internet bridge… De afstand tussen de verschillende componenten is vrij groot. Eerder gaf dat issues. Maar misschien kan ik een lokatie in huis vinden die alle devices net afdekt? Ik heb overal in huis bij bij zowat elk stopcontact ook databekabeling.
Ik heb dan nog 9 wireless thermostats, 6 TRV's en 2 receivers nodig. Bij elkaar weer iets van €1700…
Waar ik wel teleurgesteld over ben is dat Tado niet een oplossing bedacht heeft voor de V3+ versie. De limitaties en problemen zijn al heel lang bekend en er wordt nu gekozen met de X voor een vlucht naar voren, zonder een duidelijk inruilplan.
0 -
Probleempje: de v3+ wireless receivers zijn… uitverkocht! 😡
0