Tado V3+ radiatorknop geeft nu en dan lege batterij melding
Hey,
Mijn Tado V3+ radiatorknop geeft nu en dan lege batterij melding, maar dit klopt niet. Als ik de batterij uitmeet is deze nog 90%. Bij het terugplaatsen, is alles weer OK volgens de app.
Ik heb een 10 tal radiatorknoppen, en heb dit nu al 3x voorgehad sinds installatie 2 maand geleden.
Enig idee ?
Antwoorden
-
Als je de batterij onbelast meet, dan krijg je een foute meting. De inwendige weerstand van de batterij is te hoog, waardoor de spanning onder belasting daalt.
Plaats de juiste batterijen0 -
Dit zijn toch de juiste batterijen: AA Panasonic Alkaline 1,5V
En ik meet dit met een uitgebreide batterijtester, never failed me.
1 -
Dan toch maar de batterij vervangen, dan is het meestal wel opgelost, de melding is er niet voor niets
Of de melding negeren, de knop blijft nog wel een tijdje doorwerken0 -
Douwe heeft gelijk; wij baseren de melding op het voltage onder belasting (dus als het motortje de pin laat bewegen). Niet onder rust. Het voltage onder last is een betere indicator hoe sterk de batterij nog is.
Dat gezegd hebbende, het blijft een beetje een gok ('educated guess') bij welk voltage onder belasting een batterij aan het einde van zijn latijn is. Er zijn natuurlijk ontzettend veel batterij fabrikanten en nog meer modellen. Die batterijen reageren allemaal net een klein beetje anders. Wij maken een inschatting die past bij de meeste batterijen. Wanneer het je ervaring is dat een bepaald merk/model batterij nog lang mee gaat na de melding die wij geven, dan kan je de batterij natuurlijk ook nog wat langer gebruiken.
Dit alles is gebaseerd op 'normale' niet-oplaadbare alkaline batterijen. Bij die batterijen daalt het voltage dat de batterij levert geleidelijk naarmate hij meer lading verliest. Het voltage van oplaadbare batterijen gedraagt zich anders (vlakker), waardoor we die minder goed kunnen voorspellen.
0 -
Spacekiek heeft gelijk. Ik heb ook een 10 tal Tado kranen, en ze geven geregeld een valse melding ivm lege batterijen. Ik ben electronicus van opleiding en ik weet best wel hoe je een batterij belast moet meten. De batterijen zijn ook! Haal je ze er uit en je plaatst ze terug kan je weer maanden verder zonder melding. Dit is een bug in de firmware.0
-
Ik las zojuist deze topic - denk dat ik hier het juiste publiek heb voor volgende vraag:
(Ben geen electronicus! Ik controleer batterijen met een digitaal batterijmetertje…)Wanneer je batterijen bekijkt, dan zie je dat de meeste sommige batterijen slechts een capaciteit hebben van 1500 mAh (meestal 2600-2900 mAh).
Onlangs zag ik een Philips Industrial AA met 2700 mAh. Energizer heeft dan weer AA batterijen (LR91) met 3000 mAh capaciteit. De batterijen van Energizer zijn Lithium batterijen - weet niet of die in de radiatorknoppen mogen gezien er specifiek op de Tado site naar Alkaline of NiMH batterijen gerefereerd wordt.Het klopt toch dat je sneller batterijen aan het vervangen bent in de radiatorknoppen als je slechts 1500 mAh batterijen zou gebruiken dan wanneer je 2600+ mAh batterijen gebruikt?
Ik geef toe dat ik de batterijen steeds onbelast gemeten heb met een batterijtester (ik las hierboven dat dit niet helemaal juist is). Als ik dan binnen de maand nieuwe batterijen moest steken, viel het me op dat hetgeen ik eruit haalde soms nog 1.4+ volt spanning had. Sinds ik de radiatorknoppen heb, heb ik een hele voorraad batterijen die gestart zijn in een radiatorknop en die eindigen in LED-verlichting met Kerstmis enz… Verder had ik nog nooit naar de capaciteit gekeken van de batterijen die ik gebruikte. De batterijen die ik nu uit de lade neem, vermelden de capaciteit zelfs niet op de mantel van de batterij, dus kan het ook niet meer controleren.
Een tijdje geleden heb ik eens in bulk Philips AA batterijen gekocht die 1.5+V spanning hadden. Mijn gevoel met die batterijen was dat ze het langer uithielden dan de andere batterijen (maar ik kan mis zijn).
Heeft iemand hier antwoorden voor? Is het aantal mAh inderdaad belangrijk naar levensduur in de Tado radiatorknoppen? Mag je de Energizer LR9 AA (Lithium) batterijen met 3000 mAh in de radiatorknoppen toepassen of is dat vragen voor problemen?
0 -
ja, grotere waarde voor mAh is langer leven, maar het zit wel iets genuanceerder.
mAh staat voor milliAmpére-uur.
1000 mAh betekent bijv 1000 uur 1 mA leveren, of bijv 1 uur 1000 mA leveren.
De vraag is altijd, kan de batterij de gewensre stroom nog leveren.
Bijv motortje van de tado knop verwacht kortstondig 100 mA (ik noem maar een getal - ik weet de werkelijke waarde niet) bij een spanning van minstens 1.4Volt
Onder belasting kan de spanning (V) van de batterij dalen, of de gewenste stroom (A) niet meer geleverd worden. Effect is dat er te weinig energie in die korte tijd wordt geleverd en tado firmware detecteert dan een "lege" batterij. Dit effect neemt toe naarmate de batterij ouder wordt en leger raakt.
Het kan best zijn dat een batterij van oorspronkelijk 1500mAh nog 700mAh kan leveren (nog niet leeg is), masr dat een stroom van 100mA bij 1.4V niet meer lukt tijdens zo'n piekvraag.
Voor de tado knop niet meer genoeg, moet je dus vervangen. Maar toepassingen die een kleinere stroom eisen (bijv 10mA) of met een lagere spanning (bijv 1.3V) toe kunnen, of een combi van beide, kunnen die resterende 700mAh nog opmaken.
Ik weet niet hoe de firmware de meting doet (bijv meerderevmetingen in de tijd voordat het signaal "leeg" wordt gegeven), maar kan me voorstellen dat een reset optreedt als je batterijen eruit haalt en terug plaatst. En als dan het motortje niet veel wordt aangesproken, kun je nog maanden vooruit.
Dus niet zozeer een bug in firmware, masr gewoon een lastig concept om goed te implementeren, gegeven de vele soorten en merken batterijen met elk hun eigen karakteristieken.2 -
Dat is mooi uitgelegd, dank je.
Maar dan hadden ze toch beter een ander type batterij genomen met hoger voltage. Of zelfs … een adapter om bedraad aan te sluiten?
Lastige is dat alle radiator knoppen vol batterij geven en dan ineens naar status 'vervangen' gaan.
0 -
In het nieuwe X systeem is men van dit zwakke punt (door de klant geleverde batterijen) overgestapt naar ingebouwde Li-Ion accu's. Dus dan hoef je niet meer te tobben met al die merken.
0 -
Bedankt Andreplusplus, dat vat inderdaad heel veel van het verhaal samen!
Denk je dat we de Energizer LR9 AA batterijen op basis van Lithium kunnen gebruiken in de knoppen? Ik zou eigenlijk het verschil wel eens willen zien…
0