w.Intercom = i;Tado op stadsverwarming - sommige radiatoren blijven verwarmen — tado° Community

Tado op stadsverwarming - sommige radiatoren blijven verwarmen

Beste Community, Ik heb aardig wat gezocht maar geen oplossing. Tado volgens handleiding etc geinstalleerd op mijn Danfoss stadsverwarming systeem. de Honeywell thermostaat vervangen door de slimme thermostaat, en overal slimme knoppen geinstalleerd (behalve badkamer, maar daar staat de ouderwetse thermostaat knop altijd op vriesstandje). Tevens groepen ingesteld (slaapkamer 1 knop, woonkamer met 3 knoppen en thermostaat, en studie 1 knop).

Probleem: het systeem werkt op de meeste radiatoren (warm als je het verwacht, koud als je geen warmte verwacht). maar de woonkamer blijft vaak verwarmen als een andere groep warmte vraagt. de woonkamer is ook waar de thermostaat zit overigens. heb geprobeerd de thermostaat in aparte groep te zetten en woonkamer apart, maar ook dat helpt niet. kan het de volgende issues zijn:

• woonkamer heeft andere danfoss aansluitingen en koppelstukjes lijken niet goed te passen? de knop duwde zichzelf er namelijk in eerste instantie van af ipv de ventiel in te drukken. Dit lijkt me echter wel de juiste combinatie met koppelstuk en met langere plastic pin lijkt en stevig monteren lijkt het nu wel goed te zitten. zie foto voor de danfoss aansluitingen.
  • de metalen ventielpinnen lijken goed in en uit te gaan (zal ze nog eens met wat meer kracht bedienen)
  • ligt het aan de opzet/instelling?

erg vervelend dat als ik de studie verwarm (waar het om te doen was!), de hele woonkamer meegaat tot veels te warme temperaturen als gevolg.

wat foto's bijgesloten, en advies/tips welkom (ook als je iemand kent in rotterdam centrum die het wellicht wel voor elkaar krijgt ;)).

dank voor meedenken!

Beste Antwoord

Antwoorden

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Thermostaat juist aangesloten (NO en COM) ingesteld op relais (R01)?
    Drie knoppen en thermostaat in 1 ruimte, andere knoppen per kamer.
    In alle kamers is de zoneregelaar de thermostaat. De thermostaat is meettoestel voor de woonkamer, de knoppen zijn meettoestel in hun kamer.
    Dat is eigenlijk de standaard set-up die automatisch zo ingesteld wordt met de wizard
  • Nick_L
    Nick_L
    16 september aangepast

Hi Andre, dank voor jouw bericht.
    Ja, alles keurig doorgelopen per de wizard en thermostaat zou dus goed aangesloten moeten zijn. Temeer omdat de studie niet wordt verwarmd als enkel de woonkamer (of slaapkamer) om warmte vraagt, maar andersom gaat het dus fout.

ik denk nog steeds dat het aan de knoppen in de woonkamer ligt, waar de koppeling wellicht toch net niet helemaal lekker zit en de pin wellicht dus niet helemaal induwt. lastig! Ik zal de oude knoppen eens terugzetten om te zien of het dan wel werkt zoals verwacht (warmtevraag in studie, koud in woonkamer).

Ik blijf nog even puzzelen, en hoop op verdere tips en suggesties hier :)

PS: in de woonkamer heb ik overigens een van de knoppen als meettoestel ingesteld: de thermostaat zit op de (lekker warme) muur waar de stadsverwarming binnenkomt, en die meet dus altijd een veels te hoge waarde - kostte me ook een dagje om dat uit te vinden ;).

• @Rob , dank je wel voor het meedenken!
    ik ben eventjes weg van huis, maar bij terugkomst ga ik bovenstaand nog eens goed nalopen! dank!

ik heb de vraag bewust nu uitgezet, zodat ik bij terugkomst hopelijk met voldoende adviezen nog een keer alles grondig kan nalopen en hopelijk voor de winterperiode opgelost krijg.

groet!

• Nick_L
    Nick_L
    2 oktober aangepast

update:

Helaas na weer een middag klussen niets kunnen veranderen: als de studie warmte vraagt, wordt de woonkamer ook warm. alle 3 de radiatoren (allen eenzelfde aansluiting), terwijl de slaapkamers niet verwarmen. ik heb de aansluitingen nagekeken, settings, en ook de pinnetjes (die bewegen prima in en uit). Alle andere kamers hebben wel een andere koppeling en dus tussenstuk van de tado. Maar volgens mij kan de installatie in woonkamer echt niet beter dan dit. Nog markanter: met terugzetten oude radiatorknoppen op de woonkamer, en deze op vriesstand: zelfs dan worden de radiatoren heet.

De woonkamer is ook waar de thermostaat zit, en dus de 'zone controller', maar als ik die als aparte groep maak doet dat niets af aan de situatie helaas.

wat foto's bijgesloten van de woonkamer danfoss knoppen, oude thermostaat en tado huidige aansluitingen.

Ik snap er niks meer van. ik kan me enkel nog indenken dat het toch de stadsverwarming installatie is die het gewoon niet toestaat apart te regelen? Iemand nog suggesties?

• update:

Helaas na weer een middag klussen niets kunnen veranderen: als de studie warmte vraagt, wordt de woonkamer ook warm. alle 3 de radiatoren (allen eenzelfde aansluiting), terwijl de slaapkamers niet verwarmen. ik heb de aansluitingen nagekeken, settings, en ook de pinnetjes (die bewegen prima in en uit). Alle andere kamers hebben wel een andere koppeling en dus tussenstuk van de tado. Maar volgens mij kan de installatie in woonkamer echt niet beter dan dit. Nog markanter: met terugzetten oude radiatorknoppen op de woonkamer, en deze op vriesstand: zelfs dan worden de radiatoren heet. De woonkamer is ook waar de thermostaat zit, en dus de 'zone controller', maar als ik die als aparte groep maak doet dat niets af aan de situatie helaas.

wat foto's bijgesloten van de woonkamer danfoss knoppen, oude thermostaat en tado huidige aansluitingen.

Ik snap er niks meer van. ik kan me enkel nog indenken dat het toch de stadsverwarming installatie is die het gewoon niet toestaat apart te regelen? Iemand nog suggesties?

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Als zelfs met de oude knoppen op vriesstand de radiatoren nog heet worden, dan is er toch iets mis met het ventiel of de montage van de knop. Het lukt dan nl. niet om het ventiel te sluiten = pin genoeg indrukken.
    Als je tado knop erop zet, dan gaat ie calibreren, en dat moet eindigen met ooo in het display. Gebeurt de calibratie niet, haal de knop eraf, batterijen er minstens 30 seconden uit, plaats batterijen erin, wacht tot zwarte pin naar binnen is bewogen en monteer de knop. Calibratie wordt nu uitgevoerd.
    Als de knop niet goed de pin vanuit de open stand naar de dicht stand kan duwen, dan mislukt de calibratie, met een E code in het display.
    Lukt de calibratie wel, dan is mijn enige gedachte dat het ventiel niet goed meer werkt (wat ook zou verklaren dat de radiator heet wordt met de oude knop)