w.Intercom = i;Mogelijkheid om Tado aan te sluiten? — tado° Community

Mogelijkheid om Tado aan te sluiten?

Een complete noob op het gebied van verwarming hier :)

Is het mogelijk Tado aan te sluiten op deze installatie?

In de foto de installatie van ik gok de vloerverwarming op de begane grond. Op de 1e verdieping heb ik radiatoren waarbij ik volgens mij "gewoon" radiator knoppen kan installeren, maar het gaat mij vooral om de begane grond die ik wil aansturen.

Ik heb geen ketel maar krijg verwarming van de mooie stad…

Getagd:

Antwoorden

  • Wat voor thermostaat heb je nu? Dat is het apparaat dat we zouden vervangen en dat is daardoor het relevante apparaat voor de compatibiliteit.

  • @Rob een thermostaat heb ik niet echt, aangezien ik niet de temperatuur er op kan aanpassen (dit moet via de 2 knoppen gedaan worden in de afbeelding), maar het is Watts kastje.
    Deze geeft alleen aan wat de temperatuur is op 1 van de 2 leidingen (in/uitgaand).

  • Maar hoe zorg je dan nu, met de apparatuur die je nu hebt, dat de temperatuur in je begane grond goed ingesteld is?

    Dus, anders gesteld, hoe 'weet' de vloerverwarming dat het te koel/precies goed/te warm is? Daarvoor heb je een apparaat op de begane grond nodig die de temperatuur meet, lijkt me. Heb je niets voor je begane grond (woonkamer?) waar je bijvoorbeeld op instelt dat je 19 of 21 oid graden wilt hebben?

  • Hoe raar dat ook is, nee dat heb ik niet.
    Nergens hangt een thermostaat die daadwerkelijk de temperatuur regelt. De vloerverwarming weet dus niet wanneer er verwarmd moet worden of niet, dit doet hij continu.
    Het is echt het principe, open/dicht.
    Dit is dan wel te reguleren door de knop op bepaalde standen te zetten (inkomend 2 / uitgaand 4 bijvoorbeeld)

  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Vreemd, ik zie nl links wel een klep in de aanvoerleiding. Die moet toch open en dicht geschakeld worden? Waar gaat de meest linkse draad (bij het rode hengsel van de tas) naar toe?
    Het lijkt me dat je die met een thermostaat in Relais modus moet kunnen schakelen. Dan de knoppen op de verdeler goed instellen (deze regelen de watertemp in de vloer (rechts) en de maximale flow (links)). Bijv de linker helemaal open en de rechter op 35 graden.
    De klep dis schakelen met een bedrade thermostaat. Als die in de te verwarmen ruimte kan ivm de bedrading ben je klaar, anders nog een draadloze tempsensor toevoegen.
  • @Andreplusplus De kabel gaat het stop contact in, en op die knop staat Watts 22CX 24NC2. Waarschijnlijk de temperatuur meter van de "thermostaat" die niks doet die ik heb.

    De knoppen op de verdeler zijn beide voorzien van cijfers (1-6) geen graden, maar denk dat dit hetzelfde principe is als jij schetst?
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Hallo @Ralphk37, de Watts is wel degelijk een motortje die een ventiel opent en sluit. Google maar op "Watts 22CX 24NC2", dat vierkante kastje ernaast met T09374A is de transformator, inderdaad in het stopcontact en een draadloze naar die motor. Dat rechthoekige doosje eronder bevat wat magie, met een draadje naar beneden door het buisje. Ik vermoed dat dat naar de thermostaat in de kamer gaat.
    Je kan dat motortje aansturen met een bedrade tado thermostaat. Op die manier kun je regelen of er wel of geen heet water naar de vloerverwarming gaat. De knoppen op de verdeler moet je 1x instellen en er daarna afblijven.
    Met de thermometers op de verdeler kun je watertemperatuur in de vloer bewaken, maak dat vooral niet te heet (vandaar de 35 graden die ik eerder noemde).
    Zet de linkerknop op 6, en de rechter moet je even uitproberen, laag beginnen en dan opschroeven tot je op die ca 35 graden zit (of lager als het al eerder comfortabel in huis is).
    Je ziet ook een bosje 'ijzerdraad' bij die knoppen. Ik hoop dat dat alleen aan de rechter knop zit, en dat het uiteinde in de verdeler zit - die meet nl de vloerwatertemperatuur. (Het is een capillair buisje)
    Als de bedrading inderdaad naar de woonkamer loopt, kun je eenvoudig de tado thermostaat daar plaatsen en die draad hergebruiken. Anders heb je naast de thermostaat ook nog een draadloze temperatuursensor nodig.
    Voor de andere kamers ga ik ervan uit dat er altijd heet water bij de radiatoren kan komen, dan kun je die eenvoudig voorzien van een tado knop (mits het past en er al een thermostatisch ventiel op zit).
    Kortom, nog een heel project en als ik het zo lees zou ik een handige kennis met verstand van elektra erbij halen ivm de bedrading.
  • @Andreplusplus dank voor de uitleg, het wordt al een stuk duidelijker!

    Het bosje ijzerdraad zijn 2 bosjes, elke knop heeft er 1.
    De linkerknop gaat een bosje naar links, en de rechter naar rechts
  • Dat is vreemd. Voor zover ik weet moet de verdeler maar 1 geregelde thermostartknop hebben. Die regelt de ingang van je vloer. Als 'het bosje draden' meet dat de ingestelde watertemperatuur te hoog wordt dan sluit je WW toevoer af. Om dat zowel op de ingang als op de uitgang te doen is dubbel.

  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Inderdaad. Wat ik zou doen is de linker knop vervangen, of er helemaal afhalen (dan staat het ventiel open). En dus de vloerwatertemperatuur regelen met de rechterknop en de aanvoer van de CV als gezegd met de elektrische klep helemaal links.
    Zo'n installatie met twee temp gestuurde knoppen heb ik nog nooit gezien. Lijkt op een klus van B. de Haas...
  • @Andreplusplus CV heb ik niet maar stadsverwarming, maakt niks uit toch in jouw scenario?

    In feite regel ik dan de temperatuur met de elektrische klep (middels Tado) en de rechter staat open puur voor afvoer toch?

    Dit is zo bij de bouw aangesloten, de buren hebben dit ook op deze manier dus misschien een nieuwe standaard? Huis stamt uit 2018
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dit is niet echt de plek om te komen met "ik heb deze exotische situatie kan daar ook tado bij".

    Je praat hier met mede-gebruikers, die meestal ook gewoon hobby installateurs zijn. Als je concrete technische vragen hebt kun je die beter aan Tado Support stellen (via de chat op de website).

  • @Rob2 het is een vervolg vraag op een mogelijke oplossing. Ik wil zoveel mogelijk info winnen alvorens ik ergens aan begin, dus ik snap niet waar je vandaan komt.
    Overigens hoef je niet te reageren en kan je het gewoon laten voor wat het is, maar dat is mijn mening.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Ja CV of andere warmtebron maakt niet uit.
    De temperatuur in de vloer wordt bepaald door de meest rechterknop met het capillair in de verdeler. Als het te koel wordt, gast deze kraan open om meer heet water bij te mengen. Wil je dat niet, omdat je in die kamer niet hoeft te verwarmen, dan kun he dus die aanvoer afsluiten met de klep die je aanstuurt met een tado thermostaat.
    De linker knop van de twee op de verdeler snap ik helemaal niet, dat is de afvoer van de verdeler, en die moet ook open staan als er heet water bijgemengd moet worden (anders gebeurt er niets, of je krijgt een rare overdruk in de vloer wat niet moet). Die kan gewoon altijd open staan. Dat je buren hetzelfde hebben zegt me niet zo veel, in zo'n bouwproject kan het best overal fout (of op zijn minst bijzonder) gedaan zijn. Was dezelfde installateur.
    Ik kan het mis hebben, maar zo'n 2-knoppensysteem op de verdeler lijkt mij niet juist.