Vaillant Ecotec + VR33 = opentherm --> toch koppelen met tado X ?
TLDR: ik wil mijn Vaillant (Ebus) tóch laten werken met tado X door een Vaillant module (VR33) er tussen te steken die opentherm comm. mogelijk maakt. Tips, tricks, lessons learned welkom.
Ik leer nu op pijnlijke wijze dat Tado X niet compatibel is met mijn verwarmingssysteem (Vaillant ecotec plus 296 (combi) + VRC720 thermostaat) :
1) Blijkbaar gebruikt mijn verwarmingssysteem Ebus, wat ik in eerste instantie aanzag voor Opentherm.
2) Blijkbaar kan enkel de V3+ momenteel met Vaillant's Ebus overweg, aldus tado support.
Helaas heb ik al een volledige set Tado X-apparatuur gekocht, tegen een korting weliswaar. Ik ben ook fan van enkele nieuwe functies zoals de oplaadbare batterij en thread/matter. Daarom zou ik toch graag mijn ketel en Tado X (letterlijk) aan de praat willen krijgen.
Ik vond een discussie op het engelstalige forum die de Vaillant VR33 noemt, een add-on kit van Vaillant die blijkbaar OpenTherm communicatie op mijn ketel mogelijk maakt. In Nederland zou die standaard geïnstalleerd zijn op Vaillant ketels (aldus iemand in diezelfde thread) maar bibi hier woont in België; niet dus.
Vragen:
- Heeft hier iemand op dit forum al deze VR33 kit geïnstalleerd op hun Vaillant ecotec ketel en al dan niet succesvol Opentherm laten werken? Ik vond op het internet iemand die het met succes deed maar alle bijkomende info is welkom!
- Opentherm + Vaillant Ecotecs zou dus mogelijk moeten zijn, maar hem succesvol koppelen aan een tado X thermostaat is misschien nog een ander verhaal? Concreet probleem: welke "originele" thermostaat selecteer ik dan in de tado app tijdens installatie? Zou ik eender welke opentherm thermostaat kunnen selecteren of zit er toch nog cruciale informatie vervat in die originele thermostaatselectie waardoor een foute thermostaat kiezen de sturing van de tado thermostaat X in de soep kan draaien?
Ik heb dit aan support gevraagd maar momenteel nog geen antwoord… Ben benieuwd wat jullie denken/hebben ervaren. Tips, trics en ervaringen, raad, het is allemaal welkom. Alvast bedankt!!
Reacties
-
Elke Opentherm thermostaat kun je kiezen, bijv Honeywell Round0
-
nee niet "Honeywell Round" maar "Honeywell Round Modulation". dat is een cruciaal verschil.
het typenummer is T87M.
2 -
Geweldig, bedankt! @Andreplusplus of @Rob2 kan ik hieruit afleiden dat jij ooit iets vergelijkbaar hebt gedaan? Namelijk een niet-opentherm ketel ombouwen zodat die toch via opentherm kan communiceren?0
-
Nee, dat niet. Maar wel vele ketels van aan/uit naar een ander (digitaal, modulerend) protocol van de ketel, en dan tado juist configureren door aan te geven welke thermostaat daar bij past (die dus vervangen wordt door de tado)0
-
Hi @Andreplusplus dat begrijp ik niet helemaal. Dus je hebt ketels van aan/uit aangepast naar een ander protocol, maar dat protocol is niet opentherm? Ik dacht dat dit (nagenoeg) het enige protocol is waarmee tado werkt?
Mogelijk is het naast de kwestie maar wil het goed begrijpen en me verzekeren dat dit zal lukken vooraleer de retourtermijn verstrijkt. :-) Alvast bedankt!0 -
Ik heb het over V3+, inderdaad. Wat ik begrijp van X is dat die alleen OT ondersteunt. Ik heb geen ervaring met X0
-
@rob2 Kan jij hier nog iets van licht over schijnen? :-) Alvast bedankt!
0 -
Het is zoals Andre zegt: je moet de wizard van Tado vertellen dat je een T87M thermostaat had, dat is een OpenTherm, en dan stelt Tado de boel in op OpenTherm.
Maar dit geldt voor V3+ en ik weet ook niet of dat bij X anders is. Dan moet je bij tado support zijn.
0 -
eBus/Opentherm
Voor V3+ geldt inderdaad dat we de ketel direct ondersteunen via eBus (en relais; aan/uit). Voor tado X geldt dat we geen eBus meer ondersteunen, maar wel Opentherm (en relais; aan/uit).
VR33
Jouw ketel, in ieder geval volgens mijn database en in de 5-5 versie, werd standaard geleverd met de VR33 Opentherm vertaalmodule… in Nederland. Het lijkt me dat wanneer je zo'n module in jouw Belgische ketel plaatst, dat Opentherm dan ook voor jou moet werken. Ik zie ze sowieso op marktplaats.nl aangeboden worden, mogelijk ook elders.
In mijn database vond ik deze foto specifiek voor jouw ketel (?) waar de VR33 (onder, links) is aangesloten op het moederbord (boven rechts) van jouw ketel.
Relais
Een alternatief is dat je je ketel aanstuurt via het relais van de thermostaat, maar dan verlies je de modulerende functie van de ketel. Dat raden we daarom niet direct aan (maar ook niet expliciet af). Dan heb je ook geen VR33 nodig.
Installatie
Voor V3+ was configuratie een groot thema. Voor X geldt dat de thermostaat automatisch 'merkt' hoe die geconfigureerd moet zijn. Echter, de suggesties van @Rob2 en @Andreplusplus zijn handig; je kan in de tado app aangeven dat je een T87M thermostaat (Honeywell Round Modulation) wil vervangen door tado. Dan gaat alles gladjes voor een Opentherm installatie.
0 -
Bedankt @Rob !! Ik heb de VR33 aangesloten en de tado X thermostaat geïnstalleerd. Helaas zonder goed resultaat. Zijn er nog thermostaten die ik kan proberen in de tado app?
0 -
Nee, jij lijkt alles goed gedaan te hebben. Ik zie in je account dat er ook Opentherm communicatie is met de ketel, want ik kan de watertemperatuur uitlezen. Maar, ik zie ook dat het niet erg stabiel gaat. Niet heel anders dan hier, waar ook een converter gebruikt wordt, maar een ander soort.
Ik stuur dit nu direct naar onze ontwikkelaars. Ik stel voor dat jij ook een chat start met onze support, zodat dit onderwerp gelijktijdig vanuit 2 kanten binnen komt. Noem dan ook dat je dit in het forum besproken hebt en noem mijn naam (Rob)
Klein aandachtspuntje; tado is een Duits bedrijf, en mijn collega's en ik wonen ook in Duitsland. 3 oktober is hier een feestdag. Helaas zag ik dit net nu net aan het einde van de werkdag.
1 -
@Rob amaj zalig, bedankt!!
Heb al een nieuwe thread geopend via de support chat.
Ik heb dan in afwachting mijn oude thermostaat (ebus) terug geïnstalleerd. Hopelijk is er historische data beschikbaar waarmee de ontwikkelaars aan de slag kunnen en is het niet nodig de tado X geïnstalleerd te houden.
0 -
Ik heb wat feedback terug gekregen. Volgens onze programmeur is de Opentherm connectie met jouw ketel op zich prima, dus er lijkt wat anders aan de hand te zijn. Daarom wil ik een paar dingen nalopen.
Je hebt een VRC720 thermostaat. Dat is, wanneer ik me niet vergis, een draadloze thermostaat. Een combinatie van deze twee apparaten (thermostaat + draadloze ontvanger in de ketel (aan de buitenkant zichtbaar))
Ik heb 3 punten:
- De bekabeling van de VRC720 (inclusief draadloze ontvanger) moet losgekoppeld zijn van de ketel.
- Wanneer er sprake is van een hybride warmtepomp of twee verschillende warmtezones aangestuurd door de VRC720 (daar wordt de relatief complexe VRC720 vaak voor gebruikt) dan wordt het lastig.
- De 24V=RT aansluiting op de ketel moet 'kortgesloten' zijn met een kabelbrug, zoals op deze voorbeeldfoto.
Wanneer aan dat laatste punt, punt 3, niet voldaan wordt, dan is mijn ervaring dat je ziet wat wij gezien hebben; wel Opentherm communicatie, maar een ketel die niet luistert naar de thermostaat.
Eventueel kun je zelf ook wat foto's toevoegen van hoe alles aangesloten is.
1 -
Hi @Rob, alvast heel erg bedankt om mee na te denken.
- de VRC720 is niet draadloos maar werkt via ebus (voor zover ik weet). Hij was aangesloten op de rode BUS terminals in jouw foto. Die bekabeling heb ik dus weggehaald, BUS terminals zijn nu leeg (zie 4 & 5). Zo'n ontvanger heb ik nooit gezien, en ik heb de ketel zelf opgehangen.
- geen hybride warmtepomp en geen verschillende zones voor zover ik weet... Ik denk dat ik een vrij eenvoudige combi gasketel heb. Dus gewoon sanitair en cv met radiatoren. Leverancier heeft me een te dure thermostaat aangesmeerd dan destijds… Verbaast me niet.
- die VR24T was reeds kortgesloten toen ik de ketel voor het eerst open deed en jumper heb ik gewoon laten zitten.
- Hieronder een foto van mijn setup, op 1 detail na: de rode jumper in BUS heb ik weer weggehaald. Indien ik die rode jumper wél stak, indiceerde het ledje op de VR33 module dat "de opentherm thermostaat foutieve informatie zendt" (aldus de installatiehandleiding van de VR33). Wanneer ik de BUS jumper weghaal, geeft de VR33 een ietwat ambigu LED patroon, wat toch een beetje lijkt op "normaal bedrijf" maar ben er niet zeker van.
- De setup zoals op de foto heb ik woensdag namiddag maximaal een paar minuten zo laten draaien; de setup zoals op de foto minus BUS jumper heb ik vervolgens een paar uur zo laten draaien. Wanneer je zegt dat de programmeur zegt dat de opentherm comm. prima is, ben ik erg benieuwd op basis van welke gegevens hij/zij dit beoordeelt. Momenteel (sinds woensdag 21u ofzo) is de tado niet meer op mijn ketel aangesloten.
- Terzijde: ik meette de spanning over de opentherm terminals van de VR33 en die gaf 22V, dat is meer dan 18V maar mogelijk niet relevant… Ik geef het maar mee.
Hmmmmm ik bedenk me nu wel net iets… Er is nog wel steeds een buitenvoeler aan de ketel gekoppeld… zou dat het probleem kunnen zijn?
0 -
Nog een bonusvraag: is het normaal dat je als gebruiker in de tado app echt helemaal niks van feedback krijgt over opentherm communicatie?
0 -
Aansluiting lijkt nu goed. 2 jumpers en BUS geen jumper. Thermostaat op OT van de VR33.
Is de thermostaat nog goed ingesteld? Is de ketel gereset na laatste bedradingsverandering?
En ja, dat is normaal - de app geeft weinig info over de OT communicatie. Wellicht dat dat met X toe te voegen is, want alleen OT en geen andere busprotocollen om dit voor te implementeren.
Je kan een OT gateway ertussen zetten, dan kun je meekijken. Maar het lijkt me slimmer het eerst werkend te krijgen.0 -
Ik zie niet helemaal wat er mis gaat. We kunnen trouwens ook 'historische' data inzien, dus dat die nu afkoppeld is betekent niet dat we niet kunnen zien wat er de afgelopen dagen is gebeurd. Voltage lijkt me geen punt. Ik zal nog even een stappenplan opstellen:
De buitenvoeler is nu sowieso zonder functie, dus om zeker te zijn dat die niet stoort kan je die beter afkoppelen (1)
Daarnaast heeft Andre gelijk:
- De BUS jumper moet weg (was die meestal ook meen ik, als ik de tekst goed lees) (2)
- VR33 / tado aansluiten (3)
- Daarna, de ketel opnieuw starten (4)
- Even geduld hebben. Voor de zekerheid minimaal een kwartier na opstarten van de ketel, voordat je gaat testen. (5)
0 -
Hi all,
Ik heb de buitenvoeler afgekoppeld en bedrading weer zoals eerder aangegeven (met VR33, zonder BUS jumper voor alle duidelijkheid).
Na heropstarten van de ketel duidt de ketel aan dat hij in zomermodus is. Een klein uur later (nu dus) doet hij dat nog altijd. Ik weet niet meer of dat vorige keer ook zo was. Geen verwarming alleszins.
Ik wil echt niet opgeven maar weet ook niet wat ik nog kan proberen.
0 -
Ik heb de CV functie via het bedieningspaneel op de ketel terug aangezet door de CV aanvoertemperatuur manueel op 40°C in te stellen. Nu gaat mijn ketel aan wanneer ik de thermostaat hoog instel, en uit wanneer ik hem op vorstbeveiliging instel (na enige vertraging).
Het lijkt me dus te werken! Ik had wel echt graag iets meer inzicht gehad in de sturing van de ketel: op hoeveel % vermogen wordt de ketel gestuurd etc.?
0 -
Hier heb ik de ecotec plus met vr33 wel kunnen koppelen aan tado:
VR33 module volgens handleiding in de ecotec geplaatst
draden van de extensiekit tado (uiterst rechts + en -) bevestigd aan de X12 klem
eenmaal dat gebeurt ging de LED op de VR33 module continu brandde, hetgeen betekende dat er toch geen signaal was vanuit de extensiekit
maar dat kon ik verhelpen door de thermostaat van tado in te stellen voor opentherm volgens de installateurshandleiding
3 tal keer 3 sec drukken om in de installateursmodus te geraken, dan heel wat klikken om TS temperatuursensor te vinden, HC01, MW, Ek, en dan D01 kiezen.
en vervolgens werkte het!
hopelijk kan dit wat mensen verderhelpen
0