w.Intercom = i;Vaillant Ecotec + VR33 = opentherm --> toch koppelen met tado X ? — tado° Community

Vaillant Ecotec + VR33 = opentherm --> toch koppelen met tado X ?

TLDR: ik wil mijn Vaillant (Ebus) tóch laten werken met tado X door een Vaillant module (VR33) er tussen te steken die opentherm comm. mogelijk maakt. Tips, tricks, lessons learned welkom.

Ik leer nu op pijnlijke wijze dat Tado X niet compatibel is met mijn verwarmingssysteem (Vaillant ecotec plus 296 (combi) + VRC720 thermostaat) :
1) Blijkbaar gebruikt mijn verwarmingssysteem Ebus, wat ik in eerste instantie aanzag voor Opentherm.
2) Blijkbaar kan enkel de V3+ momenteel met Vaillant's Ebus overweg, aldus tado support.

Helaas heb ik al een volledige set Tado X-apparatuur gekocht, tegen een korting weliswaar. Ik ben ook fan van enkele nieuwe functies zoals de oplaadbare batterij en thread/matter. Daarom zou ik toch graag mijn ketel en Tado X (letterlijk) aan de praat willen krijgen.

Ik vond een discussie op het engelstalige forum die de Vaillant VR33 noemt, een add-on kit van Vaillant die blijkbaar OpenTherm communicatie op mijn ketel mogelijk maakt. In Nederland zou die standaard geïnstalleerd zijn op Vaillant ketels (aldus iemand in diezelfde thread) maar bibi hier woont in België; niet dus.

Vragen:

  • Heeft hier iemand op dit forum al deze VR33 kit geïnstalleerd op hun Vaillant ecotec ketel en al dan niet succesvol Opentherm laten werken? Ik vond op het internet iemand die het met succes deed maar alle bijkomende info is welkom!
  • Opentherm + Vaillant Ecotecs zou dus mogelijk moeten zijn, maar hem succesvol koppelen aan een tado X thermostaat is misschien nog een ander verhaal? Concreet probleem: welke "originele" thermostaat selecteer ik dan in de tado app tijdens installatie? Zou ik eender welke opentherm thermostaat kunnen selecteren of zit er toch nog cruciale informatie vervat in die originele thermostaatselectie waardoor een foute thermostaat kiezen de sturing van de tado thermostaat X in de soep kan draaien?

Ik heb dit aan support gevraagd maar momenteel nog geen antwoord… Ben benieuwd wat jullie denken/hebben ervaren. Tips, trics en ervaringen, raad, het is allemaal welkom. Alvast bedankt!!

Getagd:

Reacties

  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Elke Opentherm thermostaat kun je kiezen, bijv Honeywell Round
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    nee niet "Honeywell Round" maar "Honeywell Round Modulation". dat is een cruciaal verschil.

    het typenummer is T87M.

  • Geweldig, bedankt! @Andreplusplus of @Rob2 kan ik hieruit afleiden dat jij ooit iets vergelijkbaar hebt gedaan? Namelijk een niet-opentherm ketel ombouwen zodat die toch via opentherm kan communiceren?
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Nee, dat niet. Maar wel vele ketels van aan/uit naar een ander (digitaal, modulerend) protocol van de ketel, en dan tado juist configureren door aan te geven welke thermostaat daar bij past (die dus vervangen wordt door de tado)
  • Hi @Andreplusplus dat begrijp ik niet helemaal. Dus je hebt ketels van aan/uit aangepast naar een ander protocol, maar dat protocol is niet opentherm? Ik dacht dat dit (nagenoeg) het enige protocol is waarmee tado werkt?
    Mogelijk is het naast de kwestie maar wil het goed begrijpen en me verzekeren dat dit zal lukken vooraleer de retourtermijn verstrijkt. :-) Alvast bedankt!
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Ik heb het over V3+, inderdaad. Wat ik begrijp van X is dat die alleen OT ondersteunt. Ik heb geen ervaring met X
  • @rob2 Kan jij hier nog iets van licht over schijnen? :-) Alvast bedankt!

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Het is zoals Andre zegt: je moet de wizard van Tado vertellen dat je een T87M thermostaat had, dat is een OpenTherm, en dan stelt Tado de boel in op OpenTherm.

    Maar dit geldt voor V3+ en ik weet ook niet of dat bij X anders is. Dan moet je bij tado support zijn.