w.Intercom = i;Daikin warmtepomp capabel met Tado? — tado° Community

Daikin warmtepomp capabel met Tado?

Dragon_MB
Dragon_MB
30 september aangepast in Algemene vragen en opmerkingen
Hallo,

Afgelopen week is mijn hybride warmtepomp ingesteld door daikin, tijdens inbedrijfsname kwam de monteur erachter dat de warmtepomp vaak aan en uit ging en inefficiënt gedrag vertoonde.
En iets over "proportionele band"?? (Geen idee, geen kaas van gegeten)

Volgens de monteur lag dit aan het tado systeem ivm aan/uit
Daarbij vond de monteur ook vreemd dat het installatie bedrijf het expansievat van de normale cv er tussen uit had gehaald.

Ik heb in 6 ruimtes een slimme radiator knop zitten.
In de woonkamer niks op de thermostaat uiteraard na.

En zit er nog vloerverwarming in de badkamer maar de standaardradiatorknop blijft altijd open op stand 3.

Is er een manier om het tado systeem in te regelen?
Het gaat nog om de versies van tado v3.
Of wordt het helaas de definitie van weg gegooid geld en de knoppen maar instellen als dure verstelbare knoppen en loskoppelen van de warmtepomp?

Ik hoor het graag,
Upgraden naar tado X is helaas niet mogelijk (kostenplaatje)

Met vriendelijke groet,

Marco

Reacties

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Als er al iets in te stellen is, dan moet dat via de servicedesk. Zelf kun je niks instellen helaas.

Tado X geeft idd een "warmtepomp optimizer", wat dat ook maar mogen zijn.

Tado V3 heeft dat niet
  • Maar bovenstaande vraag van Dragon_MB wordt nu wel erg makkelijk en eenvoudig afgedaan door Douwe.

Ook wij hebben 2 jaar geleden allemaal Slimme Radiator Knoppen V3 geinstalleerd in huis. Nu is er vorig jaar een volledig elektrisch Daikin warmtepomp geinstalleerd. En hele tijd werd er door Tado aangegeven dat ze druk bezig zijn om de V3 Thermostaat compatibel te maken met meerdere Warmtepompen (waaronder Daikin) via een controller. Maar nu is er een Controller maar die is niet compatibel met de V3 maar is een X Controller. Maar dat wil toch niet zeggen dat er GEEN V3 Controller komt? Tado is toch druk bezig om ook een V3 Controller klaar te maken?? Toch??

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

"Maar bovenstaande vraag van Dragon_MB wordt nu wel erg makkelijk en eenvoudig afgedaan door Douwe."

Denk eraan: je praat hier op het forum niet met Tado, maar met medegebruikers. Die kunnen zelf niets meer dan jijzelf: websitelezen en afgaan op ervaringen van henzelf en anderen.

Voor actie van Tado moet je echt bij Tado zijn dus bij de servicedesk.

• Herres
    Herres ✭✭✭

Als je aan de servicedesk doorgeeft dat je een warmtepomp hebt kunnen ze je Tado zo instellen dat er minder vaak geschakeld wordt.

Een expansievat is een essentieel onderdeel van een cv installatie, ongeacht of er een warmtepomp is. Als iemand het heeft weggehaald dan moet die persoon op cursus, en het vat terugbrengen.

• Je hebt helemaal gelijk @Rob2. Excuus @Douwe!

• Hallo Herres, bedankt voor het antwoord. Ik heb aanstaande maandag een gesprek met de installateur waaronder het punt dat het expansievat is verwijderd. Ik zal proberen contact op te nemen met Tado en kijken of hun iets kunnen doen.

Ik wordt er momenteel echt gek van, hij slaat zo vaak aan en uit en helpt momenteel niet mee met de energiekosten.

Vreemd lijkt mij dat tado het op afstand kan doen maar zelf niet via een vverborgen menu of iets dergelijks?

Bedankt voor de tips, als iemand nog vergelijkbare problemen heeft gehad en oplossingen heeft hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Marco
  • Herres
    Herres ✭✭✭

Er zijn geen verborgen menu’s, je kunt niets zelf aanpassen. En je hebt inderdaad gelijk dat dat “vreemd” is, in ieder geval jammer. Maar dat is nu eenmaal de keus die er gemaakt is.

• Hierbij een update.

Er is nu een systeembuffer en avdo geplaatst (garantie)
    Daarnaast heeft de service afdeling van Tado de parameters aangepast, Inschakelmoment op maximaal zetten (zo min mogelijk schakelen).

Nu aankomende tijd maar monitoren hoe alles gaat.
  • Sowieso, moet je er voor zorgen, dat er maar één ruimte een actieve warmtevraag kan genereren. Ik denk dat dat voor alle warmtepompen met Tado geldt. Tenminste als je een rustig lopend systeem met een lage watertemperatuur wilt, iets waarbij de warmtepomp het meest efficiënt werkt en dus de hoogste COP heeft.

Plaats de thermostaat in de ruimte met relatief een groot warmteverlies en veel gebruik. Zet daar de radiatoren/vloerverwarming geheel open. De Tado knoppen kun je hier dus verwijderen en eventueel anders nog inzetten. De andere ruimtes stel je zo in, dat deze geen actieve warmtevraag door kunnen geven en dus zelfstandig opereren. Stel ze zo in, dat ze voldoende bediend kunnen worden door de warmtevraag van de master-ruimte. Dat betekent bijvoorbeeld, dat je een ruimte ruim de tijd geeft om op te warmen naar de gewenste temperatuur. Denk daarbij eerder in uren dan minuten. Ga meer denken in verwarmen binnen de schil en minder in verwarmen per ruimte. Het werken met dag/week schema's blijft zo ook geheel mogelijk, maar het werkt iets anders dan met een CV.

Plaats eventueel radiatorventilatoren om het afgiftesysteem te vergroten. Ik heb gekozen voor Heatfan. Die kun je instellen op wel 6 snelheden.