Zoneregelaar niet zichtbaar
Beste community,
Ik heb één slimme thermostaat en twee slimme radiatorknoppen. Ik wil één van die slimme radiatorknoppen gebruiken als zoneregelaar voor mijn badkamer, maar het enige zichtbare apparaat in de zoneregelaar-lijst is de slimme thermostaat. Hoe krijg ik de slimme radiatorknoppen ook zichtbaar als zoneregelaars? Ik heb de Tado x.
Groet,
Frank
Antwoorden
-
Je kunt een knop niet gebruiken als zoneregelaar!
Wat je wellicht bedoelt is "meettoestel".
1 -
Je kunt alleen een thermostaat als zoneregelaar instellen.
De zone regelaar is het apparaat wat de signalen naar de ketel stuurt.1 -
Alleen thermostaten en draadloze ontvangers kunnen zoneregelaar zijn. Dát zijn nl. de apparaten die aan de warmtebron zijn aangesloten (en dus de zone=hele woning aansturen)
Door de thermostaat als zoneregelaar in te stellen in de badkamer kan de knop een seintje naar de thermostaat sturen om de warmtebron in of uit te schakelen.
Wil je dat niet, stel dan in op onafhankelijk. Dan kan de knop wel open en dicht gaan, maar wordt de warmtebron niet aangestuurd, maw er loopt alleen warm water als elders de warmtebron wel is geactiveerd1 -
Oke, duidelijk. Kan iemand dan meedenken over het volgende:
Ik heb een eengezinswoning. Ik heb op de benedenverdieping alleen vloerverwarming. In de woonkamer hangt een thermostaat. Ik heb nu twee slimme radiatorknoppen (maar wil dat nog wel verder uitbreiden). Ik wil de badkamer en de slaapkamer van mijn dochter voorzien van een slimme radiatorknop. Onze badkamer is een hele koude ruimte. Ik wil de badkamer graag vaker warm laten draaien dan mijn vloerverwarming beneden. Hoe kan ik dit dan organiseren?
0 -
Wat je nodig hebt is het volgende:
- Slimme radiatorknop in de badkamer (heb je al) en slaapkamer van je dochter
- Een bekabelde slimme thermostaat OF een draadloze ontvanger aangesloten op de ketel
- (optioneel) Een manier om warmwater toevoer richting de vloerverwarming af te sluiten.
Met de combinatie van 1 en 2 kan de badkamer (of slaapkamer) de ketel activeren, zodat de badkamer (of slaapkamer) warm wordt wanneer je dat wilt. Zonder 3 zou de vloerverwarming altijd warm worden wanneer de ketel verwarmt, dus ook wanneer enkel de badkamer (of slaapkamer) om warmte vraagt en de benedenverdieping al warm genoeg is.
Nummer 3 is geen harde eis, maar wel iets wat we vaak aanraden; zodat de vloerverwarming enkel warm wordt wanneer er een warmtevraag is in de benedenverdieping, en anders niet. Wanneer je slechts af en toe een warmtevraag van een slimme radiatorknop (badkamer, slaapkamer, …) hebt, dan heb je nummer 3 eigenlijk niet nodig. Het is niet erg als er soms een paar minuten 'ongevraagd' wat warm water richting vloerverwarming gaat. Echter, wanneer er regelmatig een warmtevraag komt van een kamer met slimme radiatorknop, dan zou ik 3 wel adviseren.
Hoe je nummer 3 realiseert hangt af van je thuissituatie. Is er al sprake van een zoneklep voor de vloerverwarming (dus een klep die de vloerverwarming af kan sluiten)? Zo ja, hoe wordt die aangestuurd?
Voor enkel 1 en 2 is het voldoende wanneer je voor de badkamer (en/of slaapkamer) de op de ketel aangesloten thermostaat/draadloze ontvanger opgeeft als zoneregelaar. Dat betekent dan dat de badkamer via de zoneregelaar (bekabelde thermostaat) de ketel kan activeren.
1