Tado: Geen verbruik in app, toch enkele minuten ketel laten branden.
Dag allen,
Ik heb al een langere tijd een Tado Thermostaat, al tijden ook met wat vragen als het koud wordt. Nu slaap ik tijdelijk in de buurt van de ketel en zie ik dat de Tado de ketel 4-7 minuten aanstuurt zonder dat er warmtevraag is wat leidt tot gasverbruik. De ketel gaat een paar minuten aan, en weer uit. Dit levert niets op voor vloerverwarming gezien in die tijd de leidingen amper warm worden en de warmte dus verloren gaat.
Ik heb gecontroleerd:
- Wordt er elders in huis warmte gevraagd middels de radiatorknoppen?: Nee.
- Wordt er warm water elders gebruikt (nee, ketel staat ook in "verwarmings-stand" niet in warm-water stand.
- Comfort/ecostand staat uit op mijn Intergas Kompakt HRE 28/24
- Tado heeft geen warmtevraag zichtbaar via de API of Home Assistant, ook niet in de grafieken in de App of via de 'vlammetjes' op het moment zelf.
- Vroege start staat uit.
Wat heb ik gedaan om te testen:
- De temperatuur staat standaard op 20 graden binnen, i.v.m. vloerverwarming. De ruimte zit net boven die grens op het moment dat hij begint te stoken maar niets laat zien.
- Alle Tado radiatorknoppen verwijderd om te testen of het inderdaad in de thermostaat zat.
- Ik heb de temperatuur in de app teruggeschroefd naar 13 graden om te kijken of het dan stopte. De ketel ging dan inderdaad niet meer aan dus het lijkt inderdaad te zitten in de Tado.
Bovenstaande grafiek laat gasverbruik zien onderaan, en bovenaan is de grijze streep of er gestookt wordt, grijs is niet stoken middels Tado, geel is wel stoken.
Al langere tijd had ik zo'n vermoeden maar dit kost op jaarbasis natuurlijk een fortuin aan gas. Kan iemand mij hier op gang helpen of ik wat kan doen om dit probleem te verhelpen?
Reacties
-
Start in die tijd ook de CV pomp of alleen de ventilator? En wat geeft het display aan? (welk cijfer)
0 -
"Comfort/eco stand staat uit". Staat deze op comfort of op eco of iets anders?
En is er geen andere gasverbruiker?
Gasverbruik grafiek is veel te grof (per uur?) om conclusies aan te verbinden.
"Alle tado knoppen verwijderd", bedoel je echt uit de app verwijderd, of alleen van de radiator gehaald?
Kun je eens een grafiek van de kamer plaatsen?0 -
@Rob2 de cv pomp. Start op 40 graden en stand 5; verwarmen.
"Comfort/eco stand staat uit". Staat deze op comfort of op eco of iets anders?
Comfortstand uit.
Gasverbruik is te grof: Snap ik, is een oude meter en geeft slechts uurlijks een signaal af. Ik heb echter uren langs die ketel gelegen en meegekeken, zelfs geschreven. Enkel stand 5, met temp op 40 steeds.Alle tado knoppen verwijderd: Uit de app ook daadwerkelijk, dus volledig ontkoppeld van mijn thuissysteem
Later op de dag heb ik hem handmatig verwarmd. Volgende avond heb ik hem weer geknepen om te kunnen slapen na het gedrag van voorgaande avonden, dit is namelijk niet de eerste avond dat het gebeurde.
0 -
Mmm, dat geknetter in de nacht is wel gek. Het huisje geeft aan dat er geregeld wordt volgens het schema in thuismodus. Ik neem aan dat er geen gekke tijdblokken zijn, want de onderste grafieken verschillen mbt de stookmomenten tussen 2 en 5 uur.
Lijkt me dan toch iets voor de supportdesk, die kunnen wat dieper in je systeem kijken.0 -
Dit probleem heb ik ook. Elke morgen rond half acht wordt er zes tot zeven liter gas verbruikt. Er is nergens warmte vraag. Warm water voorverwarmen staat ook uit op de Intergas ketel0
-
Veel ketels starten 1 keer per dag even op om alles even te laten lopen zodat de pomp, ventilator, etc niet vast komen te zitten.
Het tijdstip waarop dit gebeurt is meestal het moment waarop de stroom het laatst op de ketel gezet is. Dus als je het een vervelend tijdstip vindt, trek dan even op een geschikter moment de steker van de ketel even los en dan gaat ie het op dat tijdstip doen.
0